۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
چشم گندمکاران به رای آوردن نرخ ۹۵۰۰ تومانی در مجلس
در بررسی نرخ ۹۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم مطرح شد؛

چشم گندمکاران به رای آوردن نرخ ۹۵۰۰ تومانی در مجلس

در حالیکه نرخ ۹۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در کمیسیون تلفیق مجلس اعلام شده، ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران می گوید: اگر این نرخ در مجلس رای بیاورد شورای قیمت گذاری هم از آن حمایت می کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: گندم از جمله محصولات استراتژیکی است که هر ساله توسط دولت از کشاورزان به صورت خرید تضمینی، خریداری می شود. اگرچه به گفته کارشناسان قیمت تعیین شده برای خرید گندم هیچ گاه مناسب با هزینه ها و تورم موجود نبوده است و لذا در آینده بر بحث تولید این محصول اثراتی برجای خواهد گذاشت. سال جاری نیز شاهد بودیم که در حالی که قیمت خرید تضمینی گندم ۵ هزار تومان اعلام و اجرا شد کشاورزان چندان استقبال نکردند و به گفته مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور حدود ۵ میلیون تن تحویل سیلوهای دولت شد و در ادامه نیز ثبت سفارش برای واردات حدود ۸ میلیون تن صورت گرفت. اگرچه ایمانی به خبرنگار بازار گفت: حدود ۴ میلیون تن از گندم تولیدی دست کشاورزان ماند که غالبا بخشی از آن را به عنوان بذر برای کشت سال بعد نگه داشتند و بخشی نیز از سوی مرغداران به عنوان خوراک خریداری شد. با این وجود به نظر می رسد پایین بودن نرخ خرید تضمینی باعث شد که تنها ۵ میلیون تن گندم تحویل دولت گردد این در شرایطی است که سالانه کشور به حدود ۱۱ و نیم میلیون تن گندم نیاز دارد.

کمیسیون تلفیق با هدف حمایت از تولید داخل و کشاورزان و جلوگیری از قاچاق کالا، قیمت خرید تضمینی گندم را از کشاورزان از مبلغ ۵ هزار تومان سال ۱۴۰۰به رقم ۹ هزار و پانصد تومان افزایش داده است

نرخ ۹۵۰۰ تومان خرید تضمینی گندم با هدف حمایت از گندمکاران و جلوگیری از قاچاق کالا است
بر اساس این گزارش، پیش از این اعلام شده بود که برای سال آینده احتمالا قیمت خرید تضمینی به نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تعیین شود اما کارشناسان اعلام کردند که با توجه به بالا رفتن هزینه های تولید این رقم مطابق با واقعیت ها نیست و احتمال دارد اتفاقی که امسال رخ داد در سال آینده نیز تکرار شود. به این ترتیب اخیرا زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس اعلام کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال آینده ۹۵۰۰ تومان تعیین شده که ۴هزار و ۵۰۰ تومان در مقایسه با سال قبل افزایش یافته و حتی ۲هزار تومان بالاتر از نرخ پیشنهادی دولت است.

زارع همچنین عنوان کرده است که کمیسیون تلفیق با هدف حمایت از تولید داخل و کشاورزان و جلوگیری از قاچاق کالا، قیمت خرید تضمینی گندم را از کشاورزان از مبلغ ۵ هزار تومان سال ۱۴۰۰به رقم ۹ هزار و پانصد تومان افزایش داده است.

با توجه به اینکه نرخ اعلام شده ۹هزار و ۵۰۰ تومانی می تواند انگیزه ای باشد برای تولید بیشتر، امیدواریم مجلس به این نرخ رای بدهد

نرخ ۹۵۰۰ تومانی خرید گندم فعلا خام است پس از رای آوردن در صحن مجلس و تایید شورای قیمت گذاری، نرخ قطعی می شود
علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در کمیسیون تلفیق این موضوع مطرح شد که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای اینکه از خارج گندم وارد و به صورت ارز نیمایی وارد بازار کنیم، تبدیل به ریال کنیم و از گندمکار داخلی حمایت کنیم تا اینکه تولید گندم بالا برود و نیاز به واردات نداشته باشیم.

ایمانی افزود: این مساله در کمیسیون تلفیق رای آورده با این وجود باید به صحن مجلس برود و اگر رای بیاورد در شورای قیمت گذاری می آید. چون در قانون آمده است که نرخ خرید تضمینی را شورای قیمت گذاری با اتخاذ سیاست های حمایتی تعیین می کند. لذا اگر در صحن رای بیاورد قطعا شورای قیمت گذاری هم از آن استقبال خواهد کرد چرا که شورا نیز به دنبال اصلاح قیمت این محصول استراتژیک است. بنابراین الان خام است و پس از طی مراحل نامبرده قطعی می شود.

او خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نماینده های مجلس هم بین مردم هستند و از وضعیت کشاورزان اطلاع دارند و از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ اعلام شده ۹هزار و ۵۰۰ تومانی هم می تواند انگیزه ای باشد برای تولید بیشتر، امیدوار هستیم به این نرخ رای بدهند.

اگر قرار باشد دولت ۸ میلیون تن گندم به نرخ ۹ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کند حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که عدد قابل توجهی است و مجلس باید در ردیف اعتباری خرید تضمینی گندم یا یارانه آرد و نان این را ببینند

با بالا رفتن نرخ جهانی گندم و همچنین افزایش هزینه های تولید و تورم، شورای قیمت گذاری نیز به دنبال بالا بردن نرخ خرید تضمینی گندم است
ایمانی گفت: همانطور که می دانید به دلیل افزایش قیمت ها و افزایش تورم شورای قیمت گذاری به دنبال اصلاح قیمت بوده است و لذا حتی اگر رای هم نیاورد شورا به دنبال اصلاح قیمت گندم خواهد بود. به خصوص اینکه از یک طرف قیمت جهانی گندم در حال بالا رفتن است و از سوی دیگر هزینه های تولید و تورم افزایش چشمگیری داشته است.

او ادامه داد: بر اساس آنالیزی که انجام داده ایم نرخ خرید تضمینی گندم را حدود ۱۰ هزار تومان برآورد کرده بودیم و حال که نرخ ۹هزار و ۵۰۰ تومان از سوی کمیسیون تلفیق اعلام شده باید منتظر باشیم تا روند قانونی آن طی شود و نتیجه نهایی اعلام شود.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در خصوص بحث تامین مالی خرید تضمینی گندم نیز اظهار داشت: اگر قرار باشد بر فرض دولت ۸ میلیون تن گندم به نرخ ۹ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کند حدود ۷۴ تا ۷۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که عدد قابل توجهی است و مجلس باید در ردیف اعتباری خرید تضمینی گندم یا یارانه آرد و نان این را ببینند.

در سال ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۹ میلیون تن گندم در کشور تولید شد

به دلیل تاخیر در بارندگی در چند استان، سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش یافته است
ایمانی در خصوص تغییرات فعلی سطح زیر کشت گندم نیز گفت: دلیل خاصی وجود ندارد که کشاورز نخواهد گندم کشت کند و منجر به کاهش سطح زیر کشت شود. به طوری که در حال حاضر سطح زیر کشت گندم تقریبا حدود ۸ میلیون و ۸۷۰ هزار هکتار است که نسبت به سال قبل در این زمان ۵ درصد کاهش داشته ایم. آن هم به این دلیل که در بسیاری از استان های کشور بارندگی ها با تاخیر شروع شد و کشاورزان نتوانستند کشت را انجام بدهند.

او همچنین در خصوص میزان تولید امسال نیز گفت: همانطور که می دانید ما سابقه تولید ۱۴ و نیم میلیون تن گندم را در کشور داریم که در سال ۹۵ بوده است که به مرز خودکفایی رسیدیم. اما در سال ۱۴۰۰ به دو دلیل کاهش محصول داشتیم و مجموع تولید حدودا ۹ میلیون تن شد و حدود ۵ میلیون تن هم تحویل سیلوهای دولت شد.

ایمانی ادامه داد: دلیل کاهش تولید امسال نیز این بود که در ابتدای فصل زراعی قیمت نهاده های کشاورزی به یکباره چند برابر افزایش پیدا کرد. لذا کشاورز نه تنها نتوانست در اراضی تغذیه مناسب انجام دهد، بلکه نتوانست سم علفکش، آفت کش و قارچ کش خریداری کند و با آفات و بیماری های مبارزه کند لذا کاهش عملکرد را به دنبال داشت.

او افزود: دلیل بعدی نیز خشکسالی بود که منجر به کاهش تولید شد و به تبع کاهش خرید هم رخ داد.

کد خبر: ۱۳۲٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha