۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
میزان صادارت ایران به آفریقا به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می رسد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

میزان صادارت ایران به آفریقا به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می رسد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با وجود شرایط سخت کرونا میزان صادارت ایران به آفریقا به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می رسد که این میزان نشان دهنده اهمیت قاره آفریقا در برنامه های اقتصادی ایران است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نشست بررسی فرصت های روابط اقتصادی – تجاری میان ایران و کنیا به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در نایروبی برگزار شد.

در این نشست شماری از مقامات ارشد دولتی، پارلمانی و فعالان بخش خصوصی و بازرگانان فعال در حوزه‌های حقوقی، تجاری، تولید و صادرات و سرمایه‌گذاری کنیا، در یک نشست اختصاصی با حضور وبیناری مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی در ارتباط با چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو تبادل نظر کردند.

مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این نشست وبیناری که در پایتخت کنیا در شهر نایروبی برگزار شد، تاکید کرد: با وجود شرایط سخت پاندمی کرونا در یکسال گذشته میزان صادارت جمهوری اسلامی ایران به آفریقا به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می رسد که این میزان نشان دهنده اهمیت قاره آفریقا در برنامه های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به روابط ۵۰ ساله دیپلماتیک میان ایران و کنیا گفت: ایران به دنبال توسعه همه‌جانبه روابط با کشورهای آفریقایی از جمله کنیا در راستای منافع مشترک ملت‌هاست.

وی تصریح کرد: کشورهای آفریقایی از ظرفیت‌های لازم برای توسعه و بالندگی برخوردار هستند و جمهوری اسلامی ایران از استقلال، پیشرفت و رفاه مردم آفریقا حمایت می‌کند.

رضاخواه تأکید کرد: دولت و مجلس جدید جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است روابط اقتصادی خود را با کشورهای آفریقایی به ویژه کنیا در حوزه های کشاورزی، ماشین آلات کشاورزی، مصالح ساختمانی، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی – دارویی، تکنولوژی، نانوتکنولوژی و صنایع معدنی گسترش دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: راه اندازی خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا (IHIT) که موجب رونق استارتاپ ها و شرکت های کوچک و متوسط شده است، گام مثبتی در راستای توسعه و گسترش روابط حسنه اقتصادی و تجاری میان طرفین محسوب می شود.

نماینده مجلس در راستای حُسن نیت و پیشبرد همکاری های دوجانبه، طرح راه اندازی خط پروازی مستقیم تهران – نایروبی و بالعکس را به مقامات کنیایی پیشنهاد داد.

مقامات دولتی و پارلمانی کنیا نیز در این کارگاه حضوری با تاکید بر اینکه کشورشان خواهان برقراری روابط گسترده و همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشتند: «نایروبی» به رویکردهای تهران در روند توسعه روابط اعتماد و اطمینان دارد و امیدوار است سیاست توسعه همکاری‌های اقتصادی با آفریقا با شراکت متقابل تقویت یابد.

طرف کنیایی بیان کرد: «نایروبی» جهت صادرات محصولات کشاورزی به ویژه قهوه، کاکائو و چای به «تهران» بیش از پیش آمادگی خود را اعلام می دارد.
در پایان طرفین همکاری های پارلمانی دو کشور را حائز اهمیت خواندند و ابراز امیدواری کردند تبادل هیأت ها بین مجالس دو کشور در سطوح مختلف با هدف فعال سازی دیپلماسی پارلمانی و زمینه سازی گسترش همکاری های دو کشور به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha