۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
قوانین مناطق آزاد و دوگانگی مدیریتی فرودگاه آبادان| اقتصاد اروند بر مدار چالش هوانوردی
بازار گزارش می‌دهد؛

قوانین مناطق آزاد و دوگانگی مدیریتی فرودگاه آبادان| اقتصاد اروند بر مدار چالش هوانوردی

آبادان- فعالان گردشگری خطه اروند بر واگذاری فرودگاه بین‌المللی آبادان به سازمان منطقه آزاد اروند در راستای یکپارچه‌سازی مدیریتی طبق قوانین مناطق آزاد، تاکید دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از شریان‌های اصلی توسعه اقتصاد و صنعت گردشگری در هر منطقه وجود فرودگاه است.

فرودگاه‌ها امروزه در سرتاسر جهان به عنوان یکی از محوری‌ترین مبادی توسعه شناخته می‌شوند که برنامه‌ریزی مثبت در این راستا می‌تواند باعث عمران و آبادانی شود.

در ایران شهرهایی که فرودگاه دارند به سمت افزایش برنامه‌های فرودگاهی و صنعت هوانوردی حرکت کرده‌اند.

یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران، فرودگاه بین‌المللی آبادان است که در منطقه آزاد اروند قرار دارد.

با توجه به تفاوت قوانین در مناطق آزاد با سرزمین اصلی باید مشخص شود چه راهکاری برای یکپارچه‌سازی مدیریتی فرودگاه بین‌المللی آبادان در نظر گرفته شده است؟

با توجه به تفاوت قوانین در مناطق آزاد با سرزمین اصلی باید مشخص شود چه راهکاری برای یکپارچه‌سازی مدیریتی فرودگاه بین‌المللی آبادان در نظر گرفته شده است؟

در جزیره کیش که شرایط قوانینی حاکمیتی آن مانند آبادان است، فرودگاه به سازمان منطقه آزاد کیش واگذار شده است و حتی یک ایرلاین اختصاصی نیز دارد.

فعالان گردشگری منطقه آزاد اروند همواره بر ضرورت یکپارچه‌سازی مدیریتی در فرودگاه بین‌المللی آبادان تاکید دارند.

لزوم تحول در فرودگاه آبادان
مجید کنعانی، یک تحصیلکرده گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار فرودگاه هر شهر را پیشانی گردشگری آن شهر عنوان کرد و افزود: در آبادان فرودگاه نقش اصلی را در حمل و نقل دارد و مدیر فعلی فرودگاه باید شرایط جدیدی را در فرودگاه به ارمغان آورد.

وی وجود تاکسی‌های مناسب در فرودگاه بین‌المللی آبادان را مهم برشمرد و اظهار کرد: گردشگران نیاز به وسیله مناسب با آخرین استانداردهای روز جهان دارند.

آبادان در منطقه آزاد اروند قرار دارد و انتظار می‌رود انتصاب مدیریت فرودگاه بین‌المللی آبادان در راستای یکپارچه‌سازی مدیریتی منطقه از طریق سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شود

این فعال گردشگری تاکید کرد: آبادان در منطقه آزاد اروند قرار دارد و انتظار می‌رود انتصاب مدیریت فرودگاه بین‌المللی آبادان در راستای یکپارچه‌سازی مدیریتی منطقه از طریق سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شود.

کنعانی ادامه داد: فرودگاه بین‌المللی آبادان نیازمند یک تحول است و باید پروازهای داخلی افزایش و پروازهای جدید خارجی نیز برقرار شود.

کمبود شدید پرواز
نجمه عباسیان پور، یک فعال گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: فرودگاه بین‌المللی آبادان یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است تا جایی که در گذشته جایگزینی برای پروازهای بین‌المللی فرودگاه مهرآباد بود ولی متاسفانه اکنون با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود شدید پرواز مواجه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط یک پرواز خارجی به صورت هفته‌ای برقرار است، توضیح داد: پروازهای خارجی به ویژه در مسیرهای ترکیه و امارات متحده عربی باید برقرار شود.

این فعال گردشگری کمبود پروازهای داخلی فرودگاه بین‌المللی آبادان را یک معضل جدی دانست و گفت: اکثر پروازها مخصوصا پروازهای گردشگران عراقی از طریق فرودگاه اهواز صورت میگیرد. با وجود متقاضایان زیاد اما جای سئوال است که چرا پروازهای فرودگاه بین‌المللی آبادان کم است؟

عباسیان پور افزود: تنها پروازهای مستمر فرودگاه بین‌المللی آبادان به مسیر تهران و مشهد است که آنچنان هم مستمر نیست؛ پروازهای شیراز و اصفهان هفته‌ای دو الی سه پرواز است که همیشه تکمیل می‌شود و نشان از ظرفیت بالای مسافری در خط هوایی آبادان است.

وی پروازهای فرودگاه بین‌المللی آبادان را محدود به چند شهر عنوان کرد و تصریح کرد: اکثر مسیرها از طریق فرودگاه اهواز صورت می‌گیرد و باعث ایجاد نارضایتی شده است.

این فعال گردشگری یادآور شد: با توجه به اهمیت فرودگاه بین‌المللی آبادان در جنوب غرب کشور، نزدیکی استان بصره کشور عراق به منطقه آزاد اروند و همچنین اولویت قراردادن فرودگاه بین‌المللی آبادان توسط گردشگران عراقی برای سفر، باید مشکلات این فرودگاه به صورت کاملا جدی پیگیری شود.

عباسیان پور با تاکید بر اینکه فرودگاه بین‌المللی آبادان باید به سازمان منطقه آزاد اروند واگذار شود، خاطرنشان کرد: انتظارمان از مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند، نمایندگان شهرهای آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان، اجرای کامل قوانین مناطق آزاد در خصوص فرودگاه است.

ضرورت ارائه عملکرد
جبار موید راد، یک فعال گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به طور حتم تملک فرودگاه بین‌المللی آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند توسعه را به دنبال دارد؛ برقراری پروازهای خارجی در مسیرهایی غیر از کویت مانند آبادان-وان، آبادان-دبی، آبادان-استانبول، برقراری پرواز بیس، ارتقای کارگو، افزایش پروازهای داخلی و ارتقای سطح خدمات‌رسانی برخی برنامه‌های توسعه‌ای است.

وی افزود: نگاه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به حوزه گردشگری کاملا تخصصی است و انتظار می‌رود در خصوص تملک فرودگاه بین‌المللی آبادان اقدامات لازم را انجام دهد.

این فعال گردشگری توجه به مطالبات فعالان گردشگری را مهم دانست و تاکید کرد: تملک فرودگاه بین‌المللی آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند یکی از مطالبات فعالان بومی گردشگری است و انتظار می‌رود تا قبل از پایان سال جاری رایزنی‌های لازم در این خصوص انجام شود.

مویدراد با تاکید بر اینکه مدیر فعلی فرودگاه بین‌المللی آبادان باید عملکرد خود را به مردم ارائه کند، گفت: نتیجه هزینه‌های تخصیص داده شده به فرودگاه بین‌المللی آبادان باید برای مردم مشهود باشد.

با اقدامات عمرانی و هزینه کرد بسیار بالا در فرودگاه بین‌المللی آبادان مقرر شده بود امکان برقراری همزمان چهار پرواز در این فرودگاه فراهم شود ولی اکنون شاهد آن هستیم که پرواز بیس(شب خواب) فرودگاه بین‌المللی آبادان نیز لغو شده است!

وی تصریح کرد: با اقدامات عمرانی و هزینه کرد بسیار بالا در فرودگاه بین‌المللی آبادان مقرر شده بود امکان برقراری همزمان چهار پرواز در این فرودگاه فراهم شود ولی اکنون شاهد آن هستیم که پرواز بیس(شب خواب) فرودگاه بین‌المللی آبادان نیز لغو شده است!

این فعال گردشگری با اشاره به طرح توسعه‌ای بین‌المللی فرودگاه آبادان عنوان کرد: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ بزرگترین سالن فرودگاهی جنوب غرب ایران در آبادان افتتاح و مقرر شده بود با افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی آبادان، ظرفیت پذیرش مسافر این فرودگاه ۸۰۰ هزار نفر در سال افزایش یابد ولی آیا به معنای واقعی تحقق یافت؟

سودآوری و ارزآوری هوانوردی
آرزو نری موسی، یک تحصیلکرده گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: فرودگاه یکی از پایه‌های مهم توسعه صنعت گردشگری در هر منطقه است.

وی با بیان اینکه به هر میزان برای رونق فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری شود قطعا سودآوری و ارز اوری درپی خواهد داشت، افزود: از زمانی که گردشگر روی اولین پله هواپیما قرار می‌گیرد تا سوار هواپیما شود با ارائه امکانات مناسب باید مورد حمایت قرار گیرد.

این تحصیلکرده گردشگری ادامه داد: فضای سالن فرودگاه باید ویترین چشم نوازی برای معرفی آداب، سنن، لباس و غذای منطقه باشد که با دائر کردن غرفه‌های مربوطه نتیجه حاصل خواهد شد و در آخر سفر دست گردشگر برای تهیه سوغات مناسب باز است.

نری موسی ادامه داد: حتی می‌توان فروشندگان این غرف با لباس‌های محلی منطقه ارائه خدمت کنند؛ نمونه این غرفه‌ها مثلا انواع خرما و شیره (مانند زیتون پرورده شمال) ارائه شود.

وی با اشاره به تاکسی فرودگاه تاکید کرد: باید برای رانندگان فرودگاه کلاس های گردشگری با محوریت آشنایی و معرفی منطقه برگزار شود.

این تحصیلکرده گردشگری خواستار اعمال قوانین مناطق آزاد برای فرودگاه بین‌المللی آبادان شد و گفت: متمرکز شدن مدیریت این فرودگاه با سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان عالی‌ترین دستگاه اجرایی شهرهای آبادان و خرمشهر باعث خدمات‌رسانی بهتر به مردم می‌شود.

قوانین مناطق آزاد و دوگانگی مدیریتی فرودگاه آبادان| اقتصاد اروند بر مدار چالش هوانوردی

ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد اروند
محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند مدتی قبل در نشست با فعالان گردشگری منطقه آزاد اروند بر اهمیت فرودگاه بین المللی آبادان تاکید کرده بود.

وی در این نشست تاکید کرد: باید ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد اروند داشته باشیم و در این خصوص پیگیر هستیم.

قدرت‌الله طمیمیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تاکنون برنامه ریزی‌های زیادی برای فرودگاه بین‌المللی آبادان انجام داده‌ایم.

وی توضیح داد: برای دوره‌های هوانوردی نیز با یک دانشگاه و موسسه تفاهمنامه منعقد کردیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: تاکنون تفاهمنامه‌های متعددی در خصوص برقراری پروازهای خارجی منعقد شده است.

شرایط فرودگاه بین‌المللی آبادان اکنون بسیار خاص است و با نزدیکی به پایان سال و افزایش پروازها باید اقدامات لازم در این خصوص ایجاد شود تا شاهد افزایش قیمت بلیط نباشیم.

با توجه به قوانین مناطق آزاد، انتظار می‌رود مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند پیگیر موضوع واگذاری فرودگاه بین‌المللی آبادان به این سازمان باشند.

همچنین انتصاب یک نماینده از سوی سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان نماینده این سازمان در فرودگاه بین‌المللی این شهر تا زمان واگذاری، یک ضرورت است.

کد خبر: ۱۳۲٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha