۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۷
حریق همچنان در محصولات ملی ایران خودرو| توجه به ایربگ را به آتش سوزی معطوف کنید
بازار گزارش می دهد

حریق همچنان در محصولات ملی ایران خودرو| توجه به ایربگ را به آتش سوزی معطوف کنید

شب گذشته در محدود شمالی شهر تهران در یک مجتمع مسکونی یک دستگاه خودرو سمند دچار حریق شد، با اطفای حریق به موقع آتش نشانی حریق کنترل شد، ایران خودرو باید نسبت به حریق محصولاتش به مشتریان پاسخ دهد.

بازار؛ گروه خودرو: شب گذشته یک دستگاه سمند در محدود شمالی شهر تهران دچار حریق شد، هرچند که با حضور به موقع آتش نشانی اطفا حریق انجام شد. اما نکته قابل توجه در اینجاست که در سه هفته گذشته توجه بیشتر رسانه ها و مسولان به ایمنی خودروها و عدم فعال شدن ایربگ خودروهای حادثه دلخراش بهبهان است. این مورد را می توان به عنوان شاخص کیفی برای تعیین کیفیت پایین خودروهای آبی پوشان جاده مخصوص در نظر گرفت.

چندی پیش بازار گزارشی در خصوص حریق یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ از محصولات پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو منتشر کرد، پس از انتشار آن گزارش واحد روابط عمومی ایران خودرو برخلاف عرف مرسوم در رسانه طی تماس تلفنی با خبرنگار بازار علاوه بر اصرار صحت نداشتن حریق در محصولات وعده پیگیری در بخش کیفیت خودروها را دادند. نه تنها پیگیری توسط این روابط عمومی انجام نشد، بلکه این بار نیز شاهد حریق در محصول دیگر این خودروسازی هستیم.

شاید دولت و سهامداران نه تنها نسبت به تغییر ساختار مدیریتی این خودروساز باید اقدام کنند، بلکه روابط عمومی این گروه صنعتی را نیز باید افراد فعال و پاسخگو انتخاب کنند. در ادامه به حادثه حریق یک دستگاه سمند در حوالی شمال شهر تهران خواهیم پرداخت.

شب گذشته در محدود شمالی شهر تهران در یک مجتمع مسکونی یک دستگاه خودرو سمند دچار حریق شد، در این حادثه بخش های فراوانی از پیشرانه خودرو دچار آسیب و تخریب شده بود

حریق تعداد زیاد محصولات ایران خودرو
شب گذشته در محدود شمالی شهر تهران در یک مجتمع مسکونی یک دستگاه خودرو سمند دچار حریق شد. حریقی که با هوشیاری نگهبان مجتمع و اطفای حریق به موقع آتش نشانی کنترل شد. در این حادثه بخش های فراوانی از پیشرانه خودرو دچار آسیب و تخریب شده بود.

مساله حریق در محصولات ایران خودرو یک امر طبیعی و تکراری است، پیشتر یکی از آتش نشانان فعال در آن منطقه به خبرنگار بازار، گفته بود: ماهانه دو تا سه مورد اطفای حریق خودرو انجام می دهیم که معمولا شامل محصولات گروه صنعتی ایران خودرو است.

عامل حریق نیز طبق معمول نشت سوخت و اتصالی جریان الکتریکی است، شاخص تعیین کیفیت محصولات ایران خودرو را نه تنها در حریق محصولات بلکه در تصادف زنجیره ای محور بهبهان نمایان می کند. کارشناسان معتقد هستند در صورت بروز و تداوم یک ایراد فنی در محصولات هر خودروسازی، باید فراخوان نسبت به بررسی وضعیت و البته رفع ایراد فنی انجام شود.

از آنجایی که معمولا خودروسازان بهانه دستکاری یا تغییرات فنی در خودرو را عامل اصلی حریق مطرح می کنند، آتش سوزی خودروهای صفر کیلومتر که در فضای مجازی نمونه های آن انتشار یافته بود، خود گویا ضعف کیفی و مونتاژ خودروهای آبی پوشان جاده مخصوص احتمالا می تواند باشد.

خودروهای ایران خودرو در محل عبور دسته سیم ها ضعف جانمایی داشته و افت کیفیت اجزا سیستم سوخت رسانی بستر لازم برای حریق را ایجاد می کند

حریق همچنان در محصولات ملی ایران خودرو| توجه به ایربگ را به آتش سوزی معطوف کنید

دلیل آتش سوزی چیست؟
در اواسط دهه ۸۰ شمسی عامل اصلی حریق در خودروها، ضعف انژکتور نشست بنزین از سیستم سوخت رسانی بود. ایران خودرو در آن وقت سعی کرد برای محصولات پژو ارتقا کیفیت اعمال کند، اما ظاهر با گذشت ۱۵ سال همچنان چالش حریق در این خودروسازی وجود دارد.

سهم اصلی عامل حریق با توجه به اینکه در زمان آتش سوزی از نظر فنی نمی توان ریز اطلاعات از جمله نگهداری خودرو، کارکرد و فرآیند تولید را مشخص کرد. بنابراین با قاطعیت نمی توان در خصوص آن اظهار نظر داشت که عامل حریق حاصل دستکاری مالک خودرو است. این موضوع برای خودروهای کارکرده قابل پذیرش است، اما در خودروهای صفر کیلومتر ادعای دستکاری خودرو توسط مالک رد می شود.

همانطور که در گزارش قبلی نیز اشاره کردیم، خودروهای ایران خودرو در محل عبور دسته سیم ها ضعف جانمایی داشته و افت کیفیت اجزا سیستم سوخت رسانی بستر لازم برای حریق را ایجاد می کند. اغلب نیز اگر مالکان محصولات ایران خودرو در ECU و دریچه گاز تغییرات ایجاد یا اقدام به نصب توربوشارژر کرده باشند، احتمالا زمینه مناسب حریق را برای خودرویشان ایجاد خواهندکرد.

بنابراین گروه صنعتی ایران خودرو مطابق وعده ای که از پیش به «بازار» داده بود بحث کیفیت و حریق خودرو در محصولاتش را بررسی و نتیجه آن را اعلام کند. شاید بهتر باشد مدیرعامل آینده این واحد خودروسازی پیش از هر اقدامی ساختار روابط عمومی این گروه صنعتی را بهبود دهد.

کد خبر: ۱۳۱٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha