۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
تیغ تبلیغات هایپرها بر گلوی کاسبان خرد فرش
گزارش میدانی بازار از وضعیت صنف فرش دستباف

تیغ تبلیغات هایپرها بر گلوی کاسبان خرد فرش

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی: پی گیر تبلیغات دروغین هستیم/ فرش در واحدهای صنفی ارزان تر است

کاسبان خرد خود را مقهور سبک شدن هزینه های خانوارها و تبلیغات هایپر مارکت های بزرگ می بینند که با پیگیری «بازار»، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت وعده مقابله جدی تر با تبلیغات غیر واقعی هایپرها و فروشگاه های بزرگ را از مسیر مراجع ذی صلاح داده است.

استقبال خوب مردم از خرید فرش ماشینی عامل اصلی رونق  بازار این کالا بوده و همین امر بستر سرمایه گذاری برای تولید انواع فرش ماشینی و موکت و کف پوش ها را مهیا کرده است. همچنین به تناسب رشد بخش تولید فرش دستباف، در سالهای اخیر فروشگاههای عرضه کننده این اقلام نیز روز به روز افزایش یافته است.

یکی از بازارهای قدیمی برای عرضه انواع فرش و موکت در خیابان «مصطفی خمینی» تهران است که بدون شک تعداد زیادی از خریدارن فرش به این مکان مراجعه کرده اند؛ البته خیابان پالیزی و ضلع شرقی و جنوب شرقی میدان هفت تیر نیز دو محدوده ای هستند برای عرضه کننده انواع کف پوش، موکت، فرش و ...

گزارش بازار فرش را با گفتگو با  صاحب یکی از واحدهای صنفی واقع در خیابان پالیزی شروع می کنم. مردی در آستانه دهه چهارم زندگی که خود را «فرهاد» معرفی می کند و از وضعیت اقتصادی و میزان درآمد امسال خود ناراضی است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: اگر میدانستم امسال میزان فروش و سود حاصل ۹ ماه از صبح تا آخر شب در مغازه بودنم تا این حد کم و ناچیز است حتما فکری به حال خودم میکردم.

فرهاد می گوید:در صنف ما اوج فروش در فصل تابستان و ماه اسفند است اما امسال که از بازار تابستان سودی حاصل نشد زیرا از یک طرف صنعت ساختمان سازی راکد بود و از یک سو به دلیل شرایط اقتصادی میزان تغییردکوراسیون و بازسازی منازل نیز به حداقل رسید بنابراین بازار برای فروش انواع فرش، موکت، کف پوش و کاغذ دیواری و... و. چندان رونقی نداشت.

این فعال صنفی ادامه می دهد: با توجه به اینکه مالک هستم و مجبور به پرداخت اجاره سنگین و پول پیش نبودم، توانستم با این میزان درآمد همچنان سرپا بمانم ولی بسیاری از همکاران ما بنا به همین دلایل ناچار به تعطیلی مغازه شدند.

فرش دستباف را گران نکردیم

از محدوده پالیزی به سمت خیابان مصطفی خمینی که جزو بازارهای قدیمی انواع فرش ماشینی، دستباف و موکت است، می روم. با مرد مسنی که خود را «اصغر عبداللهی» معرفی می کند و ۳۰ سال سابقه فعالیت در تولید و عرضه فرش ماشینی دارد، درباره وضعیت بازار بعد از افزایش قیمت بنزین و نوسانات نرخ ارز به خبرنگار بازار می گوید: هرچند این دو مولفه عامل افزایش قیمت فرش دربخش تولید و توزیع محسوب می شود ولی با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم تلاش کردیم تا با افزایش تولید مانع بالارفتن قیمت محصول نهایی شویم.

وی می افزاید: علیرغم اینکه قیمت محصولات خود را تغییر نداده ایم ولی با این حال وضعیت بازار چندان مساعد نیست و سایه رکود بر سر این بازار سنگینی می کند.

بازار زیر تیغ تبلیغات فروشگاههای بزرگ

«مجید طهماسبی» هم که از کسبه بازار فرش است درباره وضعیت فروش این کالا می گوید: مدام مسئولان از تحریم داخلی و خارجی حرف به میان می آورند و حالا نوبت فعالان صنف تولیدکننده و توزیع کننده فرش ماشینی است که از تهدیدهای داخلی و خارجی بازار این محصول حرف بزنیم.

این کاسب جوان به خبرنگار بازار می گوید: همه ما خوب میدانیم که تحریم ها چه تبعاتی برای اقتصاد کشور در سطح خرد و کلان داشته است. متاسفانه صنف ما از یک طرف باید آثار سوء تحریم ها براقتصاد را متحمل شود و از سوی دیگر بلایی را که هایپرمارکتها و فروشگاه های بزرگ بر سر صنف عرضه کننده فرش ماشینی می آورند.

محمد ادامه می دهد:تبلیغات غیرواقعی و گسترده این فروشگاهها باعث شده تا رکودی که بر بازار فرش دستباف حاکم شده به ویژه برای کاسبان خرد بیشتر از حدمعمول باشد.

وی می افزاید: بارها و بارها از فروشگاههای بزرگ به اتحادیه شکایت کرده ایم و آنها نیز وعده برخورد داده اند اما در عمل تبلیغات غیرواقعی این فروشگاهها غیر قابل کنترل است.

مقهور تبلیغات شده ایم

«محمد عموعلی» که از تولیدکنندگان فرش ماشینی است درباره وضعیت بازار این کالا می گوید: با توجه به فعالیت و تبلیغات گسترده فروشگاههای بزرگ شرایط رقابت و فعالیت برای واحدهای صنفی کوچک سخت شده است.

وی به خبرنگار بازار می گوید: فرشهایی که در فروشگاه های بزرگ و هایپرها عرضه می شود تولید کارخانجات ایرانی است که با سفارش این فروشگاه ها فرش را بافته و در برند آنها را روی فرش می چسبانند.

عموعلی تاکید می کند که هیچ تفاوتی میان کیفیت فرش هایی که در فروشگاههای بزرگ و یا واحدهای صنفی کوچک عرضه می شود، وجود ندارد اما تبلیغات گسترده مشتریان را به سمت فروشگاه های بزرگ کشانده و بازار واحدهای صنفی کوچک را بی رونق می کند.

مقابله قانونی با تبلیغات غیرقانونی فروشگاههای بزرگ فرش ماشینی


رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت نیز با فعالان این صنف هم عقیده است.وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار این صنف از تاثیر فروشگاههای بزرگ در تشدید رکود بازار واحدهای صنفی کوچک در این رسته شغلی به شدت انتقاد می کند.
محمد هادی کمالیان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارمی کند: هر چند تولیدکنندگان  و عرضه کنندگان فرش ماشینی علیرغم افزایش نرخ بنزین هیچ تغییری در قیمت محصولات خود ایجاد نکرده اند اما این امر نیز منجر به ایجاد رونق در بازار آنها نشده است.
وی می افزاید: فعالان این صنف تلاش دارند تا با افزایش تولید بستر کاهش هزینه های تمام شده را مهیا کنند اما رکود بازار و فعالیت برخی فروشگاههای بزرگ و هایپرها با تبلیغات غیرواقعی در زمینه قیمت فرش، رکود حاکم بر بازار این صنف را افزایش داده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت تصریح می کند: فروشگاههای بزرگ با تبلیغات غیرواقعی  مشتریان را به سمت خود جلب کرده اند و این درحالیست که رصد بازار فرش ماشینی از سوی اتحادیه نشان می دهد که تمامی واحدهای صنفی فعال در این رسته کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب عرضه می کنند.
کمالیان با تاکید براینکه مردم با مراجعه به نزدیکترین واحدهای صنفی عرضه کننده فرش ماشینی و موکت می توانند فرش مورد نظر خود را با قیمت و کیفیت مناسب تهیه کنند، می گوید: بدون شک خرید از واحدهای صنفی کوچک برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه تر است زیرا فروشگاههای بزرگ و هایپرها هزینه های جانبی و تبلیغات و پرسنل را دارند که این هزینه ها در قیمت فروش تاثیر دارد.
این فعال صنفی می افزاید: برای مقابله با هایپرها و فروشگاههای بزرگ در زمینه تبلیغات غیرواقعی فرش اقدامات قانونی از طریق مراجع ذی صلاح را انجام داده ایم و همچنان پیگیر این معضلات هستیم

این فعال صنفی تصریح می کند: قیمت فرش در واحدهای صنفی به مراتب ارزانتر از فروشگاه های بزرگ است ولی این مولفه به تنهایی نمی تواند از پس غول پر زرق و برق تبلیغات بربیاید.

اقتصاد کشور به دلیل تبعات تحریم ها و برخی سوء مدیریت ها با دو مولفه تورم و رکود دست به گریبان است. در چنین شرایطی لازم است تا از کسبه خرد و کلان با هدف حفظ  اشتغالزایی حمایت شود بنابراین نباید اجازه داد تا کاسبان خرد زیر سایه سرمایه صاحبان فروشگاهها و هایپرهای بزرگ قدرت رقابت و فعالیت خود را از دست بدهند.

کد خبر: ۱٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha