۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
وزارت جهاد کشاورزی طی یک دهه گذشته راکد بوده است| ضعف آشکار مدیریتی در وزارتخانه
بازار عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را بررسی می کند؛

وزارت جهاد کشاورزی طی یک دهه گذشته راکد بوده است| ضعف آشکار مدیریتی در وزارتخانه

فعالان بخش کشاورزی انتقادات بسیاری به وزارت جهاد کشاورزی دارند و در حالی که معتقدند این وزارتخانه طی یک دهه گذشته راکد بوده است می گویند: وزیر جهاد وعده های داده شده خود را تا به حال اجرایی نکرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که ۵ماه از روی کار آمدن وزیر جهاد کشاورزی فعلی می گذرد، بسیاری از فعالان بخش معتقدند وزیر عملکرد خوبی نداشته است و به هیچکدام از وعده هایی که پیش از انتخاب شدن برای این پست، داده بود عمل نکرده است.

به طوری که عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی کشور در خصوص عملکرد وزارت جهاد به خبرنگار بازار می گوید: تا الان که فقط برنامه های وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده و عملکرد عملی یا اجرایی دیده نشده است؛ برای مثال در تمام زمینه هایی که اشکالات وجود داشته به یک نتیجه نهایی که گفته شود فلان تصمیم مصوب شد و به زودی اجرایی خواهد شد، نرسیده اند.

بیابانی می افزاید: از زمان روی کار آمدن وزیر جدید، صحبتهای خوبی راجع به خرید گندم، حمایت از کشاورزان و تولیدات آنها، تولید غذای سالم و غیره شده است اما باز هم می بینیم که اشکالاتی که طی هفته های اخیر ایجاد شده از جمله برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی به دلیل باقی مانده سموم و موارد دیگر به دلیل عدم ایجاد رابطه صحیح بین وزارتخانه و کشاورزان است.

او ادامه می دهد: به عبارت دیگر بحث وجود چنین مشکلاتی و استفاده از برخی سموم بیش از اندازه در محصولات کشاورزی از گذشته مقطعی بوده است، اما مساله اصلی در این میان عدم ارتباط صحیح بین کشاورزان و کارشناسان وزارت خانه است.

در وزارت جهاد کشاورزی ضعف مدیریت ها و همچنین عدم استفاده از کارشناسان مجرب باعث شده که کیفیت خود را در زمینه های مختلف حتی در زمینه های بازرگانی از دست بدهیم

یک دهه است وزارت جهاد کشاورزی در همه بخش ها راکد است
بیابانی با بیان اینکه یک دهه است وزارت جهاد کشاورزی راکد است می افزاید: وزارت جهاد کشاورزی در بخش تولید و صادرات تواما با یک رکود همراه است به طوری که به عنوان مثال در حوزه لبنیات ما جزو کشورهایی بودیم که همیشه صادرات داشتیم. از سوی دیگر یک زمانی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن تخم مرغ به عراق صادر می کردیم و محصولات صیفی و سبزیجات کشور نیز راهی بازارهای روسیه، قزاقستان، ازبکستان و غیره می شد، اما سال به سال این آثار کمتر شده است.

قائم مقام خانه کشاورزی کشور در خصوص اصلی ترین دلایل رکود یک دهه اخیر وزارت جهاد کشاورزی نیز می گوید: مثل همیشه روند مدیریت در بخش های مختلف ارتقا پیدا نکرده است. به عنوان مثال ما امروز برای ۵ سال آینده خود باید موقعیت بهتری را متصور شویم و در راستای آن برنامه ریزی کنیم. اما در وزارت جهاد کشاورزی ضعف مدیریت ها و همچنین عدم استفاده از کارشناسان مجرب باعث شده که کیفیت خود را در زمینه های مختلف حتی در زمینه های بازرگانی از دست بدهیم.

بیابانی تصریح می کند: اگر مدیری نتواند قوانین را به نفع تولید کننده تغییر بدهد یا اینکه امکانات را تسهیل کند قطعا ضعف داشته و مدیریت خود را نتوانسته به درستی اعمال کند تا آنچه حق مطلب است را بیان کند و سیاست اجرایی اش را به مدیران و دست اندر کار بقبولاند.

وزیر گفته بود اغلب کارها را به تشکل ها واگذار خواهد کرد اما فعلا خبری نشده و عملی نشده است

وزیر جهاد به وعده خود در مورد به کار گرفتن تشکل ها عمل نکرده است
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی نیز در خصوص عملکرد وزارتخانه به خبرنگار بازار می گوید: عملکرد وزارتخانه خوب است و روی هم رفته می توان گفت بهتر از گذشته است چون معاون امور دام فرد مسلطی است و تجربه های خوبی در این حوزه دارد.

یوسفی می افزاید: تنها ایرادی که به وزارتخانه وارد است این است که وزیر گفته بود اغلب کارها را به تشکل ها واگذار خواهند کرد اما فعلا خبری نشده و عملی نشده است.

او ادامه می دهد: البته ما قبول داریم که بحث «مرغ و تخم مرغ» حساس است و به نوعی می توان گفت سیاسی شده است و طبیعی است که دولت با توجه به تجربیاتی که در مورد محصولی مثل بنزین دارد نمی خواهد چنین شوک هایی در بخش مرغ و تخم مرغ وارد شود، اما به هر حالی می توانند بخشی از کار را به تشکل ها واگذار کنند و از تجربیات آنها نیز استفاده کنند.

در عملکرد وزارت جهاد هیچ چیز متفاوتی نسبت به گذشته ندیده ایم چون به طور کلی ساختار مشکل دارد

اگر وزیر جهاد کشاورزی بخواهد موفق باشد باید افرادی را در مجموعه خود داشته باشد که توان و تفکر اقتصادی داشته باشند
مهدی رضایی دیگر فعال صنعت کشاورزی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: در عملکرد وزارت جهاد هیچ چیز متفاوتی نسبت به گذشته ندیده ایم چون به طور کلی ساختار مشکل دارد.

رضایی می افزاید: در این شرایط وزیر جدید هم عملا نمی تواند کار خاصی انجام بدهد و شاهد هستیم که تولیدکننده عملا به فلاکت افتاده است چون ساختار ایراد دارد.

او ادامه می دهد: باید افراد کارآزموده و اصلح را وارد سیستم کنند تا بتوانند وضعیت تولید را سامان بدهند.

رضایی می گوید: در حقیقت اگر وزیر جهاد کشاورزی بخواهد موفق باشد باید افرادی را در مجموعه خود داشته باشد که توان و تفکر اقتصادی داشته باشند. اما متاسفانه شاهد هستیم که همگی گرفتار روزمرگی شده اند و در حالی که اهداف کلان وزارتخانه باید مشخص باشد عملا می بینیم که برنامه مشخصی ندارند.

وقتی وزیر جدید روی کار می آید روال اینگونه است که معاونین قبلی را به کل عوض می کنند بنابراین تا افراد تازه منصوب شده به اصطلاح روی غلتک بیفتند حداقل یک سال طول می کشد

وزیر جدید هنوز عملکرد مثبتی نداشته چون تا معاونین جدید بخواهند با امور آشنا شوند حداقل یک سال طول می کشد
محمد حسن شمس فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور نیز در خصوص عملکرد وزارتخانه به خبرنگار بازار اظهار می دارد: در ۵ تا ۶ ماهی که وزیر جدید روی کار آمده هیچ اقدام مثبتی ندیده ایم.

شمس فرد می افزاید: اینکه حدود ۶ ماه از روی کار آمدن وزیر جدید می گذرد اما هنوز هیچ اقدامی از وزارتخانه ندیده ایم عمدتا به این دلیل است که وقتی وزیر جدید روی کار می آید روال اینگونه است که معاونین قبلی را به کل عوض می کنند و افراد جدیدی روی کار می آیند. بنابراین تا این افراد بخواهند به اصطلاح روی غلتک بیفتند حداقل یک سال طول می کشد.

او ادامه می دهد: به عنوان مثال در مورد تفاوت ارز صادراتی با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بانک مرکزی جلسه داشته ایم اما هیچکدام پاسخگو نیستند و حواله همدیگر می دهند.

شمس فرد می گوید: الان مشکل اساسی در مقوله صادرات این است که صادر کننده باید بر اساس دلار آزاد کالا را از باغدار و کشاورز خریداری کند و پس از گذر از بروکراسی های ادارات و سازمان های مربوطه، کالا را صادر می کند و بعد از ۴ ماه که پول آن وصول شود آن را با تفاوتی ۵ هزار تومانی به سامانه نیما تحویل بدهد. لذا صادر کننده به ازای هر کیلوگرم ۴ الی ۵ هزار تومان ضرر می کند در نتیجه صادر کننده ها کنار کشیده اند.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha