۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
ساختار فروش سم و کود کشور غلط است| تولیدکننده ها قدرت استاندارد سازی را ندارند
بازار گزارش می دهد؛

ساختار فروش سم و کود کشور غلط است| تولیدکننده ها قدرت استاندارد سازی را ندارند

در حالی که عدم نظارت، کم پولی کشاورز و تقلب فروشندگان از عوامل توزیع کود و سموم تقلبی در بازار عنوان می شود، برخی معتقدند به طور کلی ساختار فروش سم و کود کشور غلط است و در عوض باید کارشناس محور باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی کشور با مسائل و چالش های بسیاری از جمله گرانی نهاده های تولید، بحران کم آبی، عدم دسترسی کشاورزان به نوین ترین ماشین آلات، تسهیل نبودن فرایند دریافت تسهیلات ارزان قیمت و غیره مواجه است. با این وجود یکی از مسائل پیش روی کشاورزان که از یکسو به کشاورز و از سوی دیگر به اراضی کشاورزی و خاک زراعی آسیب می رساند توزیع کودها و سموم بی کیفیت و با ماده موثره کم است که به گفته برخی فعالان این بخش برخی از این کودها حتی زیر نظر سازمان های مربوطه تولید و در بازار توزیع می شود. با این وجود برخی کارشناسان نیز معتقدند بی کیفیت بودن یا تقلبی بودن انواع کود و سموم کشاورزی تنها یکی بخش از کم کاری مسئولان است و از سوی دیگر متولیان امر در آموزش کشاورزان و بهره برداران بخش در خصوص نحوه و زمان مصرف بسیاری از این محصولات نیز بی توجه بوده اند. در این میان دلایل بسیاری نیز برای توزیع این محصولات عنوان می شود که هرکدام در جای خود می تواند درست باشد و قابل بررسی است.

بیابانی قائم مقام خانه کشاورز ایران: عدم نظارت، کم پولی کشاورز و تقلب فروشندگان اصلی ترین عواملی است که در توزیع سموم و کودهای کشاورزی بی کیفیت یا تقلبی در بازار موثر است

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز ایران در گفتگو با بازار می گوید: عدم نظارت، کم پولی کشاورز و تقلب خود فروشندگان عواملی است که در توزیع محصولات بی کیفیت یا تقلبی در بازار موثر است.

بیابانی در خصوص تبعات این اتفاق نیز می گوید: قطعا توزیع چنین محصولاتی در کشاورزی بسیار زیاد اثر دارد. به طوری که بر فرض منِ برنج کار اگر در زمان برنج کاری علف کش مناسب نزنم برداشت محصول به یک سوم تقلیل پیدا می کند.

وی ادامه داد: بنابراین بودن محصولات اختصاصی با کیفیت، هم باعث گرفتن بازده بیشتر می شود و هم اینکه زمان نگهداری محصول نهایی را طولانی تر می کند. اما متاسفانه عدم نظارت وزارت جهاد از جمله دلایلی این است که سموم بی کیفیت عرضه می شود.

تبعات ساختار غلط فروش سم و کود در کشور

کرم رضا محمدی، بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور با انتقاد از ساختار فروش سم و کود در کشور به خبرنگار بازار می گوید: به طور کلی ساختار فروش سم و کود در این کشور غلط است. یعنی بر فرض فردی که مغازه سم فروشی راه انداخته است، تنها یک مغازه دار محسوب می شود و کشاورز مشتری او است بنابراین او تنها به فکر فروش بار خود است. در حالی که ساختار نباید اینگونه باشد.

محمدی، بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور: بسیاری از کودهایی که به اصطلاح ثبت کودی گرفته اند و به نظر تقلبی نیستند در عمل تقلبی هستند! چون تولید کننده ها قدرت استاندارد سازی کود و سم شیمیایی را ندارند

محمدی همچنین خاطر نشان کرد: نکته قابل تامل اینکه بسیاری از کودهایی که به اصطلاح آقایان ثبت کودی گرفته اند و به نظر تقلبی نیستند در عمل تقلبی هستند! چون تولید کننده های کشور قدرت استاندارد سازی کود و سم شیمیایی را ندارند.

وی ادامه داد: در واقع در مورد یکسری کودها که از خارج کشور می آید استاندارد رعایت نمی شود، اما ثبت کودی هم می گیرد در حالی که سیستم قدرتمند نظارتی هم بر آن نیست.

بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور همچنین با انتقاد از عدم آموزش کشاورزان در این حوزه گفت: بر فرض اصلا این ثبت کودی هم درست باشد اما روش مصرف غلط است و کشاورزان آموزش ندیده اند. به عنوان مثال طبق استاندارد فائو در گوجه فرنگی نباید بالاتر از ۲۰۰ppm نیترات داشته باشیم اما کشاورزان آموزش ندیده اند که چقدر استفاده کنند که میزان آن بیش از این مقدار باشد. لذا باید به سمتی برویم که کارشناس محورانه عمل شود. به این معنا که حتی کودهای به اصطلاح تقلبی را هم دست این کارشناسان بدهیم تا آنها نیز بسنجند چه بسا که بیش از محصولات که ثبت کودی دارند کارآمد باشند!

جامعه گرفتار محصولات ناسالم نهایی است

محمدی در پاسخ به این سوال که برای خروج از این وضعیت، سیاست توزیع کود و سموم کشاورزی در کشور چگونه باید باشد، گفت: همانطور که گفتم انواع کود و سموم مصرفی در بخش کشاورزی باید کارشناس محور مصرف شود.

وی خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر در هر حوزه ای از جمله باغ، مزارع و غیره باید یک «کارشناس پهنه» باشد که خروجی محصول را استاندارد بگیرد. یعنی نباید به ورودی ها تا به این حد حساس بود اما نسبت به خروجی محصول نهایی بی توجه بود به خصوص اینکه الان جامعه گرفتار محصولات نهایی ناسالم است.

محمدی اذعان داشت: به این ترتیب ما نمی گوییم محصولات تقلبی در این حوزه نیست چون ساختار خراب است، چرا ساختار خراب است چون سازمانی که به عنوان فروش کود و سم در کشور تشکیل داده اند غلط است. آن هم به این دلیل که فروشنده محصولات (کود و سم فروش) در قبال محصول سالم مسئولیتی ندارد. به این ترتیب در این میان یکی باید مسئولیت پذیر شود و آن یک کارشناس است؛ یعنی مسئولیت بپذیرد که محصول سالم تحویل بدهد. به خصوص اینکه الان ۴۰۰ هزار کارشناس در کشور داریم که بیکار هستند اینها باید به کار گرفته شوند.

محمدی، بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور: کسانی که سعی دارند بگویند برخی سموم و کودهای تولید داخل تقلبی است خود مافیای سم و کود هستند

وی همچنین تاکید کرد: کسانی که سعی دارند بگویند برخی سموم و کودهای تولید داخل تقلبی است خود مافیای سم و کود هستند. به نظر بنده می توان خلاف این حرف را اثبات کرد به طوری که ما می گوییم ساختار دانشگاهی کشور یعنی دانشگاه های کشاورزی، دانشمندان، ساختار وزارتخانه و معاونت های تخصصی، ساختار حفظ نباتات، غذا و دارو، مراکز تحقیقاتی مردانه پای کار بیایند که تا به آنها ثابت کنیم همان کودهای به اصطلاح تقلبی حتی بهتر از کودهای استاندارد عمل می کند!

محمدی افزود: این دانش ایرانی است که مافیای واردات با پول بر سر این دانش می زند. به عبارت دیگر تخریب کود و سم داخل توسط مافیای واردات صورت می گیرد چون آنها از ارز دولتی استفاده می کنند.

بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در پایان گفت: البته کشاورزان ساختار شکن هستند یعنی درست است که از حاکمیت تبعیت می کنند اما ساختار شکن هستند. کشاورز نمی تواند بگذارد خاک زراعی اش را این مافیای وارداتی نابود کند. به خصوص اینکه آگاهی کشاورز بالا رفته است و به همین دلیل دنبال استفاده از کود و سمومی با کیفیت هستند.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کشاورز IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      1 0
      بیشتر کودها و سم ها تقلبی است . به کجا باید شکایت کنیم ؟ کی مسئول رسیدگی به کیفیت سموم و کود در بازار است ؟؟؟؟؟