۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۴
«مرسک» دیگر بزرگترین ناوگان حمل و نقل کانتینری جهان نیست
بزرگترین شرکت های حمل و نقل دریایی کدامند؟

«مرسک» دیگر بزرگترین ناوگان حمل و نقل کانتینری جهان نیست

شرکت کشتیرانی مدیترانه‌ای (MSC) توانست پس از چند دهه وبا کنار زدن شرکت مرسک در جایگاه اول بایستد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شرکت کشتیرانی مدیترانه‌ای (MSC) با کنار زدن شرکت مرسک از نظر ظرفیت کشتی‌های کانتینری به بزرگترین خط کشتیرانی جهان تبدیل شد. این شرکت در سال ۱۹۷۰ تاسیس شده و دارای شرکت‌های اپراتوری زیادی نیز است که با تردد در ۵۰۰ بندر بیش از ۲۱ میلیون TEU کانتینر جابه‌جا می‌کند.

این اتفاق در حالی رخ داد که دهه ها شرکت مرسک در خط مقدم و صدر شرکت های کشتیرانی جهان قرار داشت.

بر اساس داده های گردآوری شده توسط شرکت مشاوره دریایی آلفا لاینر « Alphaliner » که این هفته منتشر شده در این هفته، ناوگان MSC می تواند ۴۲۸۴۷۲۸ کانتینر ۲۰ فوتی را حمل کند که ۱۸۸۸ بیشتر از شرکت معظم مرسک « Maersk » است که با این ظرفیت ها سهم بازار هر یک از این دو شرکت در حمل و نقل دریایی به ۱۷ درصد می رسد.

با این حال باید توجه داشت که مرسک همچنان بزرگترین ظرفیت را از نظر تعداد کشتی های در اختیار دارد، زیراMSC حدود ۶۵ درصد از ناوگان کشتی های خود را اجاره می کند، در حالی که مرسک تنها ۴۲ درصد از ناوگانش اجاره ای است.

سورن اسکو، مدیر عامل مرسک، ماه گذشته در ایمیلی به بلومبرگ گفت که رتبه برتر مهم نیست، زیرا این شرکت سرمایه گذاری های خود را بر توسعه لجستیک خشکی متمرکز می کند که حاشیه سود بالاتری دارد.

وی افزود: از دست دادن این جایگاه به هیچ وجه معنی خاصی ندارد و مهمترین چیز برای ما این است که با مشتریان خود رشد کنیم.

بزرگترین خطوط کشتیرانی کانتینری جهان
همچنین بر اساس آخرین گزارش آلفا لاینر ۱۰ شرکت بزرگ در حوزه حمل و نقل دریایی به شرح زیر هستند:

۱- شرکت MSC : که بر اساس آخرین آمار با ظرفیت ۴ میلیون ۲۸۴ هزار و ۷۲۸ کانتینر ۲۰ فوتی رتبه نخست را از آن خود کرده و سهم خود را با اختلافی جزئی از کل سیستم حمل و نقل دریایی به ۱۷ درصد رسانده است.

۲- شرکت مرسک با ظرفیت کانتینری ۴ میلیون ۲۸۲ هزار و ۸۴۰ در این رده بندی پس از دهه ها صدر نشینی در جایگاه دوم قرار گرفت.

۳- CMA CGM : این شرکت با ۵۴۲ فروند کشتی متعلق به فرانسه است و ۱۱۰هزار کارمند در ۷۵۵ دفتر عملیاتی کار حمل و نقل ۳ میلیون و۱۶۷ هزار ۹۲۲ کانتیر را بر عهده داشته و توانسته همچنان جایگاه سومی خود را با سهم ۱۲.۶ درصدی حفظ کند.

۴- COSCO خط کشتیرانی: بزرگترین شرکت کانتینری چین به شمار می‌رود که دفتر مرکزی آن در شانگهای مستقر بوده و ۴۰۰ دفتر در سراسر جهان تحت پوشش خود دارد. در جدول برتر ۱۰ شرکت حمل و نقل دریایی همچنان با سهم ۱۱.۶ درصدی از این بازار بر جایگاه چهارم تکیه بزند. این شرکت در سال ۱۹۶۱ تاسیس شده و بیش از ۱۱۸ هزار کارمند در سراسر جهان دارد. میزان جابجایی کشتی های این شرکت ۲ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۷۹ کانتیر بوده است.

۵- هاپاگ – لیوید: شرکت آلمانی مستقر در هامبورگ در ردیف پنجمین شرکت بزرگ کانتینری قرار دارد. سال تاسیس این شرکت ۱۹۷۰است و با حدود ۱۳ هزار نفر شاغل در ۳۹۴ دفتر نمایندگی توانسته یک میلیون ۷۴۵ هزار و ۳۲ کانتیر را جابجا کند. سهم این شرکت در بازار جهانی این تجارت ۶.۹ درصد است.

۶- ONE) Ocean Network Express) : دفتر مرکزی این شرکت در سنگاپور قرار دارد و در سال ۲۰۱۷ با ادغام سه شرکت کشتیرانی ژاپنی Line K، MOL و NYK تاسیس شد و بلافاصله در کانون توجه لجستیکی قرار گرفته و در کمتر از سه سال به عنوان ششمین شرکت کانتینری جهان شناخته شد. این شرکت توانسته یک میلیون و۵۴۲ هزار و ۲۶۱ کانتینر جابجا کند و سهم خود را به سرعت از این بازار به ۶.۱ درصد برساند.

۷- خط همیشه سبز « Evergreen» که در دفتر آن در تایپه است با ۱۰ هزار کارمند و جابجایی یک میلیون. ۴۷۷ هزار و ۶۴۴ کانتینر سهمی ۵.۹ درصدی از بازار کل را دارد. دامنه فعالیت این شرکت در ۸۰ کشور است.

۸- شرکت کره ای HMM « Merchant Marine HYUNDAI» مستقر در سئول با سهم ۳.۳ درصدی از بازار حمل و نقل دریایی در جایگاه هشتم قرار دارد.

۹- حمل و نقل دریایی یانگ مینگ « Yang Ming » در جایگاه نهم ۶۴۰۰ کارمند دارد که دفتر آن در هنگ کنگ مستقر است. این شرکت که در ۱۹۷۲ میلادی تاسیس شده بیشتر در منطقه آسیا فعال است و با ۶۶۲ هزار و ۴۷ کانتینر جابجایی سهمی ۲.۶ درصد در این بازار دارد.

۱۰- وان های لاین « Wan Hai» نیز اگر چه دفتر مرکزی اش در تایپه مستقر است اما شرکتی تایوانی تبار است که از ۱۹۶۵ مشغول به فعالیت می باشد. این شرکت در جایگاه آخر لیست ۱۰ شرکت برتر و با سهم ۱.۷ درصدی بازار توانست ۴۱۹ هزار و ۵۵۹ کانتینر جابجا کند.

کد خبر: ۱۳۰٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha