۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
عشایر در دام خشک‌سالی| طرح خرید تضمینی مرهم زخم های دامداران شد
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

عشایر در دام خشک‌سالی| طرح خرید تضمینی مرهم زخم های دامداران شد

مشهد- وابستگی عشایر به مراتع برای چرای دام و از آن‌سو خشک‌سالی حادث‌شده بر کشور امسال موجب شد تا دام‌های بسیاری از این جمعیت به زیر تیغ کشتار برود.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از قشرهایی که در سال جاری با توجه به خشک‌سالی اخیر با مشکلات بسیار جدی مواجه شد عشایر بودند زیرا برای پرورش دام و کسب درآمد به مراتع وابستگی شدیدی دارند.

از ابتدای امسال عشایر به دلیل عدم توان در تأمین علوفه مجبور به فروش دام‌های خود شدند و در این میان دلالان با توجه به شرایط پیش‌آمده وارد بازار شده‌ و دسترنج بسیاری از آن ها را باقیمت بسیار ناچیزی خریدند و این در حالی است همین دام‌های خریداری‌شده باقیمت‌های بالایی در بازار به دست مصرف‌کننده می‌رسد!

مشکلات عشایر
حسین هودانلو یکی از دامداران منطقه قوچان بابیان اینکه امسال به دلیل خشک‌سالی تعلیف دام‌ها به‌صورت دستی و با هزینه زیاد انجام شد به بازار گفت: متأسفانه به همین دلیل امسال بسیاری از دامداران و عشایر در پرواربندی دام‌ها ناموفق بودند و کمبود علوفه و به‌ویژه جو بر روی زاد و ولد دام‌ها نیز تأثیر گذاشته است.

وی با اشاره به این موضوع که برای زادوولد مناسب دام باید تغذیه خوبی داشته باشد افزود: سهمیه‌های دولتی مانند جو کفاف تغذیه را نمی دهد و از طرفی توان لازم برای خرید آن از بازار آزاد را هم نداریم.

این دامدار با اشاره به این موضوع که دولت درازای هر یک کیلو وزن دام زنده، سه کیلو جو به قیمت دولتی به ما می‌دهد افزود: متأسفانه کمبود علوفه موجب شده تا دام‌ها به وزن دلخواه نرسند و همین موضوع خودش مانعی شده تا دولت و یا حتی دلالان از خرید برخی از دام‌ها خودداری کنند.

وی در پاسخ به سؤال ما که آیا ای دام در استان‌های دیگر خریدار ندارد نیز بیان کرد: بااینکه دولت در قالب طرح خرید تضمینی به کمک ما آمد اما ملاک وزن دام کشتارگاه بود و هزینه حمل‌ونقل هم به عهده دامدار گذاشته شد لذا همین هزینه حمل‌ونقل به‌جز ضرر عایدی برای دامدار نداشت.

عشایر در دام خشک‌سالی| طرح خرید تضمینی مرهم زخم های دامداران شد

وی بابیان اینکه تا پیش‌ازاین گوشت گوسفند از گوساله و دام سنگین گران‌تر بود اظهار کرد: این در حالی است که این روزها قیمت گوشت دام سنگین از دام سبک بیشتر شده است.

هودانلو در خصوص سایر مشکلاتی که گریبان آن‌ها را گرفته ادامه داد: برای تمامی مسئولان روشن است که ما در چه شرایطی هستیم و دامداری و عشایر چه وضعیتی دارند اما بااین‌حال دولت و بانک کشاورزی درحالی‌که درآمد ما به حداقل رسیده اما بابت بازپرداخت تسهیلات کوتاه نیامده و هرماه بر جریمه‌های ما افزوده می‌شود.

خشکسالی با کاهش بارندگی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه خشک‌سالی امسال بسیاری از کشتزارها و دیم‌زارها را با کاهش محصول ۵۰ تا ۸۰ درصدی روبرو کرد در گفت‌وگو با بازار افزود: پدیده خشک‌سالی و تداوم آن همراه با تنش‌های دمای هوا از زمستان سال گذشته تاکنون تأثیر منفی خود را بر کاشت و برداشت محصولات کشاورزی داشته است.

غلامحسین ساربان افزود: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، حجم بارش امسال در این استان نسبت به پارسال ۶۷ درصد کاهش داشت و لذا تمامی شهرستان‌های این استان در سال زراعی گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن کاهش بارندگی داشتند که این وضعیت تأثیر مخرب بر تولید محصولات باغی و زراعی و مراتع داشت.

وی ادامه داد: خشک‌سالی با کاهش بارندگی‌ و پراکنش نامناسب آن خسارات فراوان به کشاورزان وارد کرد به‌طوری‌که میزان باران بر زمین نشسته در خراسان رضوی در فروردین امسال از پنج میلی‌متر تجاوز نکرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بارش ثبت‌شده این استان را در مهر و آبان سال گذشته نیز حدود نیم میلی‌متر اعلام کرد و ادامه داد: بنا بر اظهارات روستاییان و عشایر خراسان رضوی این وضعیت را در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه می‌دانند.

ساربان گفت: به طور مثال کاهش بارندگی ها امسال موجب شد تا تولید محصولی هم چون گندم د و جو آبی ۵۲ درصد کاهش نشان بدهد لذا طبیعی است که با کاهش این محصولات کاه و کلش و هم‌چنین بقایای محصولات برداشت‌شده که مورد تعلیف دام‌ها قرار داشت به همین میزان کاهش داشته است.

وی تولید گندم در استان را نیز با کاهش ۵۵ درصدی اعلام کرد و افزود: امسال ۱۲۶ هزار هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت گندم آبی و حدود ۱۴۲ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم رفت اما به دلیل خشک‌سالی ۸۰ درصد گندم دیم ازمیان‌رفت و میزان تولید گندم آبی نیز نسبت به میزان پیش‌بینی‌شده ۵۵ درصد کاهش داشت.

قحطی در مراتع
مدیرکل امور عشایر استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: خراسان رضوی نیز دارای ۳۵ طایفه عشایری با هفت هزار و ۱۴۵ خانوار شامل ۳۵ هزار و ۷۳۰ نفر است که در۱۳ شهرستان و ۳۶۴ محله عشایری پراکنده‌اند و ۶۰ درصد مراتع استان را در اختیاردارند.

محمد نبوی فرد با اشاره به اینکه امسال خشک‌سالی مصائب و مشکلات بسیاری را برای عشایر استان رقم زد ادامه داد: کاهش بیش از ۵۰ درصدی میزان بارندگی در استان نسبت به سال آماری قبل عشایر را برای تعلیف و تأمین علوفه با مشکل جدی روبرو کرد.

عشایر در دام خشک‌سالی| طرح خرید تضمینی مرهم زخم های دامداران شد

وی هم‌چنین با اشاره به این موضوع که تمامی زمین‌های زراعی و مراتع و باغ‌های عشایر خراسان رضوی از این ناحیه متضرر شده‌اند به خبرنگار ما گفت: عشایر خراسان رضوی امسال تنها مشکل تأمین علوفه نداشتند بلکه برای تأمین آب نیز در مضیقه بودند لذا خشک‌سالی موجب شد تا در حوزه آب‌رسانی به عشایر استان نیز نیازمند ظرفیتی چند برابری نسبت به سال‌های قبل باشیم.

مدیرکل امور عشایر استان خراسان رضوی گفت: مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان درگز، نیشابور، سبزوار، خوشاب، خواف، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن از شهرستان‌های دارای عشایر در خراسان رضوی است و عشایر خراسان رضوی ۹۹۵ هزار واحد دامی در اختیاردارند.

وی بابیان اینکه بر این اساس ۱۰ درصد جمعیت دام استان به این قشر تعلق دارد افزود: آنان با تولید بیش از ۱۵ درصد گوشت قرمز استان و هم چنین ۱۷ هزار تن فرآورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم و کرک و ۴۲ هزار مترمربع صنایع‌دستی تولید می کنند.

خرید تضمینی دام
نبوی فرد ادامه داد: به دلیل شرایطی که امسال حادث شد دولت تصمیم گرفت تا با اجرای طرح خرید تضمینی حمایت از دامداران را در دستور کار قرار دهد لذا بر این اساس سهمیه‌ای ۷۶ هزار رأسی به‌صورت امانی با عشایر قرارداد منعقد شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طی هماهنگی‌های صورت گرفته در اردیبهشت‌ماه سال جاری میان سازمان امور عشایر ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کل کشور خرید حمایتی یک‌میلیون رأس دام از عشایر در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد دام‌های نر و دام‌های ماده‌ای که دیگر قدرت باروری ندارند، در این طرح خریداری شوند.

نبوی فرد با اشاره به اجرای سراسر ی این طرح در کشور اظهار کرد: در قالب این طرح وزن هر میش مولد ۴۰ کیلوگرم در نظر گرفته شد که خود عشایر دام را به‌صورت امانی در اختیار داشته و سپس دام پروار شده را در صورت اعلام شرکت پشتیبانی تحویل می‌دهند و این در حالی است که در ازای هر دام با این وزن مقدار ۱۲۰ کیلوگرم جو نیز از سوی شرکت پشتیبانی به دامدار عشایری تحویل می شود.

وی افزود: سهمیه خراسان رضوی از خرید حمایتی دام عشایر ۷۶ هزار رأس بوده که این طرح از ۲۵ خردادماه آغاز شده و درمجموع اجرای این طرح کمکی از طرف دولت به عشایر است که طی آن علوفه با ارز دولتی به قیمت ۲۲۰۰ تومان در اختیار عشایر قرارگرفته است.

نبوی فرد بابیان اینکه خدمات حمایتی به عشایر تنها به خرید دام تضمینی محدود نمی‌شود افزود: تسطیح و مرمت سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر ایل راه عشایری در ۲ نوبت، تأمین آب شرب موردنیاز انسان و دام عشایر از طریق تانکرهای ثابت و سیار، هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، تأمین و توزیع علوفه، سوخت (گاز مایع)، آرد و دیگر ارزاق عمومی موردنیاز عشایر ازجمله خدمات این اداره کل و شبکه‌های تعاونی عشایری برای این جمعیت در سال جاری بوده است.

کد خبر: ۱۳۰٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دامدار ۱۱ IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      5 1
      به خدا همش دروغه این کارها وامکانت .وخرید دام تضمینی ودادن جو وعلوفه به دامداران روستای استان کرمانشاه چرا شامل نمیشه ..اگرم باشه همش باند بازیه.
      • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
        0 0
        فقط‌کرمانشاه‌نیست‌همه‌جاوضعیت‌همینه
    • مرتضی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      این خرید تضمینی ونهاده دامی وهمه وعده وعید ها کجان ماکه چیزی ندیدیم داریم زیر بار گرونی علوفه خفه میشیم کی میخواین به داد دامدارا برسین تا کی دروغ
    • دامدار IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      خدایی همش دروغه خاک اره به عنوان خوراک میدن که باکرایه کیلو۷هزار برای دامدار میدن
    • محمد IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      2 0
      چرا این قدر دروغ میگین به مردم
    • علی IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      بنده دامدارم این یک ماهه برای درزافت جو به مرکز عشایری مراجعه میکنم میگن هنوز نصف مردم نگرفتن در شهرستان ایوان غرب هستیم استان ایلام
    • علی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      مناز روستای محروم بردسکن هستم سالخشکی دام مارا ازبین برود دوسال است هیچعلوفه به ما نمیدهند بداد ماهم رسیدگی کنید