۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
چالش‌های دوران پساکرونا در اقتصاد خراسان رضوی/ درگیری کشور با ۲ ویروس تحریم و کرونا
آسیب‌شناسی واحدهای زیان دیده آغاز شد؛

چالش‌های دوران پساکرونا در اقتصاد خراسان رضوی/ درگیری کشور با ۲ ویروس تحریم و کرونا

مشهد - شیوع بیماری کرونا از اسفند ماه سال گذشته اکثر اصناف و فعالیت های اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار داده است و بنا بر گفته کارشناسان در صورتی که نسبت به حمایت از آن اقدامی نشود می تواند به مشکلات جدی تری از جمله تعدیل نیروی کار، کاهش تولید، ورشگستگی و در نهایت تعطیلی بنگاه های اقتصادی در دوران پساکرونا بیانجامد.

اگرچه تاکنون پیشنهادهایی برای حمایت از واحدهای زیان‌دیده مانند اعطای تسهیلات و یا معافیت مالیات و عوارض مطرح‌شده است اما بنا بر گفته دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تعیین خسارات وارده به صنایع و هم‌چنین بسته‌های حمایتی نیازمند کار پژوهشی و آماری است که خوشبختانه این موضوع در استان خراسان رضوی به‌طور جد در حال پیگیری است.

آسیب‌شناسی واحدهای زیان‌دیده و تأثیر کرونا بر بازار و کسب‌وکارهای این استان موضوع دو پروژه تحقیقاتی است که مسئولان اقتصادی خراسان رضوی با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد از طریق پرسشنامه و مصاحبه با فعالان اقتصادی در دست انجام دارند.

بحران‌های کرونایی

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این رابطه به خبرنگار بازار می‌گوید: کرونا بیشترین تأثیرگذاری را بر حجم اشتغال، میزان پرداخت دیون تأمین اجتماعی، تسهیلات بانکی، فروش ریالی و حجمی، میزان درآمد، حجم تولید کالا و خدمات  و هزینه‌های ثابت و متغیر داشته است.

علی‌اکبر لبافی در خصوص بحران ناشی از شیوع کرونا اظهار می‌کند: این بحران تاکنون بیش از همه بخش خدمات و گردشگری را متأثر از خودساخته است چنانکه در برخی رسته‌ها ازجمله مراکز اقامتی، خدمات تفریحی -گردشگری، آژانس‌های مسافرتی بر اساس ریسک‌های محیطی، عملیاتی و اجرایی، میزان خسارت وارده صد درصد بوده است.

کرونا تاکنون بیش از همه بخش خدمات و گردشگری را متأثر از خودساخته است چنانکه در برخی رسته‌ها میزان خسارت وارده صد درصد بوده است

وی گفت: بخش صنعت و معدن نیز به‌تبع، آسیب کمتری نسبت به حوزه خدمات را تجربه کرده است و البته کمترین آسیب نیز متوجه بخش کشاورزی بوده است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که نتایج این تحلیل‌ها با جزئیات بیشتر و نگاه تخصصی‌تر تشریح خواهد شد در خصوص راهکارهای این نهاد در مقابله با ویروس کرونا تصریح کرد: دو پروژه تحقیقاتی توسط این نهاد با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد از طریق پرسشنامه و مصاحبه با فعالان اقتصادی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه نتایج نشان می‌دهد بخش کشاورزی کمترین آسیب را از کرونا دیده است، می‌افزاید: متأسفانه بخش خدمات بیشترین آسیب را از زمان شیوع کرونا دیده است.

شرایط کشور ما متفاوت است

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان می‌کند: شرایط کشور ما با سایر کشورهای جهان متفاوت است و ما هم‌زمان درگیر دو ویروس تحریم و کرونا هستیم.

لبافی  بابیان اینکه میزان تأثیر شیوع کرونا ویروس بر روی بنگاه‌های اقتصادی متفاوت است، خاطرنشان می‌کند: اگرچه بعضی تدابیر جامع نظیر استمهال و مساعدت در خصوص بدهی‌ها، به کسب‌وکارها کمک می‌کند اما معتقدیم که باید با نگاهی تخصصی‌تر به چالش‌های بخش‌های مختلف نگاه کنیم.

وی تأکید می‌کند: این نوع نگاه کمک خواهد کرد تا بعضی حمایت‌های ویژه و خاص برای بعضی بنگاه‌ها و رسته‌های اقتصادی تعریف شوند که چه‌بسا مؤثرتر و کارآمدتر خواهند بود.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بابیان اینکه طبق آمارهای اعلام‌شده در پاییز سال ۹۸ توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری روستایی در این استان زیر دو درصد بوده و در بحران‌های نیمه دوم سال گذشته آسیب جدی ندیده‌ایم.

لبافی با اشاره به اینکه منابع درآمدی ما با سایر کشورها متفاوت است، اظهار می‌کند: در سال «جهش تولید»، تکیه ما باید بر مردم باشد و رونق اقتصادی استان و  کشور با نگاه به درون و حضور در بازارهای داخلی محقق خواهد شد و تلاش ما بر این است تا مردم را در این مسیر با خود همراه کنیم.

فراخوان برای ارزیابی مشکلات

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در همین رابطه برای احصاء مشکلات طبق فراخوانی به تشکل‌ها، بخش‌های مختلف اقتصادی، بنگاه‌های تولیدی و خدماتی و حتی دستگاه‌های دولتی متولی خواسته‌شده تا مشکلات، خسارت‌ها و چالش‌های پیش روی محیط کسب‌وکار  خود را اعلام کنند.

لبافی با بیان اینکه پس از جمع‌آوری اطلاعات نسبت به تجزیه‌وتحلیل و در نهایت بررسی راهکارهای پیشنهادی برای عبور از چالش‌های موجود اقدام خواهیم کرد می‌افزاید: در فاز نخست، بخشی از این مشکلات به شورای گفت‌وگوی مرکز و اتاق ایران و حتی دستگاه‌های متولی در استان منتقل و پیگیری شد که برخی مساعدت‌ها و یا وعده‌ها ماحصل همین تلاش‌ها است.

با جمع‌آوری اطلاعات فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و کارشناسان امر، پیامدهای شیوع کرونا و شدت اثرگذاری آن بر کسب‌وکارهای آسیب‌دیده مورد پژوهش قرار خواهد گرفت

وی از تشکیل کمیته ویژه‌ای ذیل ستاد مقابله با کرونا در اتاق بازرگانی خراسان رضوی به همین منظور خبر داده و می‌افزاید: در همین راستا با جمع‌آوری اطلاعات فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و کارشناسان امر پیامدهای شیوع این بیماری و شدت اثرگذاری آن بر کسب‌وکارهای آسیب‌دیده مورد پژوهش قرار خواهد گرفت.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به ما می‌گوید: عمده کسب‌وکارهایی که به‌طور ویژه در این تحقیق مدنظر قرار گرفته‌اند؛ در حوزه‌های گردشگری، تهیه و تأمین مواد غذایی، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی‌ها، حمل‌ونقل و انبارداری، پشتیبانی و لجستیک، صنایع خودرویی، وسایل نقلیه و قطعات، صنایع چوبی، سلولزی و نساجی، الکترونیک، ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات، نفت، گاز، پتروشیمی، فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی و نمایشگاهی هستند.

منابع بانکی کمک‌حال کسب‌وکارهای زیان‌دیده

در همین رابطه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در خصوص برنامه دولت برای مقابله با بحران کرونا در حوزه اقتصاد به رسانه‌ها گفت: در جلسه‌ای که با حضور فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، بسته پیشنهادی برای تدوین برنامه‌های عملیاتی اقتصادی استان در حوزه‌های مختلف نظیر مالیات، تأمین اجتماعی، بانک و وظایف دستگاه‌های اجرایی مطرح شد.

علی رسولیان افزود: منابع بانکی ما در سال جاری حتماً باید با محوریت جهش تولید به‌خصوص برای واحدهایی تولیدی که آسیب‌هایی به آن‌ها واردشده است، اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه کمیته‌های اقتصادی به‌صورت جدی و فعال از هفته آینده فعالیت خود را شروع خواهند کرد، تصریح کرد: تصمیم گرفته شد پیشنهادهای استانی تا پایان هفته آماده و هفته آینده ابلاغ شود، همچنین پیشنهادهایی که نیاز به اختیارات ملی دارد با امضای استاندار خراسان رضوی جمع‌بندی شده و به سطح ملی منعکس شود تا تسهیلاتی برای آن‌ها فراهم شود.

کد خبر: ۱۲٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha