۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
وقتی کمیابی دیگر کمیابی نیست

وقتی کمیابی دیگر کمیابی نیست

برخی کشورها از تکنولوژی برای ارتقاء درآمد سرانه، ارتقاء تولید ملموس و جلوگیری از اجرای قانون بازار استفاده می کنند و برخی کشورها اجرای تکنولوژی در چارچوب قانون بازار را تمایل دارند.

محمدشهاب، بازار: ژاپن کشوری است که گفته می شود با کمبود زمین های کشاورزی مواجه است، ولی این کشور با وجود آنکه در کمبود منابع توانسته است سرانه تولید خود را از کشورهایی که دچار کمبود منابع نبودند، بیشتر کند. در حالی میزان محصولات کشاورزی در ژاپن دو برابر ایران می باشد که این کشور فاقد زمین کشاورزی مانند ایران می باشد. ژاپن نزدیک به ۴ میلیون هکتار زمین قابل کشاورزی دارد در حالیکه این رقم برای ایران نزدیک ۱۵ میلیون هکتار است. که این به معنا حداقل ۳.۵ برابری زمین های کشاورزی ایران در قیاس با ژاپن است. با این حال میزان محصولات کشاورزی در ژاپن نزدیک به دو برابر ایران می باشد (سوای این که تولید محصولات کشاورزی در ژاپن در چرخه هیدروپونیک صورت می گیرد و بدون نیاز به سم و نیاز به منابع طبیعی بیشتر صورت می گیرد).

اتفاقی که تکنولوژی رقم زده آن است که نه تنها محدودیت بهره برداری از منابع طبیعی کاهش یافته است بلکه حتی موضعی نسبت به کمیابی منابع ایجاد کرده است.

البته عده ای معتقد هستند اگر قرار به انتقاد از اقتصاد نظری از این زاویه باشد، از آنجا که برطرف شدن کمیابی زودتر و از طریق پیوند تکنولوژی و خلق پول محقق شد؛ این پیوند مصداق اصلی نفی عدم موضوعیت کاهش محدودیت بهره برداری از منابع یا برطرف شدن کمیابی می باشد تا آنکه نتیجه ملموس تکنولوژی بخواهد مورد استناد قرار بگیرد(عدم معنادار بودن واژه ای به نام بهره وری به علت شواهد تجربی از نرخ رشد ثابت کشورهای توسعه یافته و نرخ بهره وری نیز، به تایید این گزاره کمک می کند).

وقتی کمیابی دیگر کمیابی نیست

وقتی کمیابی دیگر کمیابی نیست

کد خبر: ۱۲۸٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha