۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
توافقنامه احداث راه آهن شلمچه-بصره تکمیل کننده کریدور راه ابریشم
مجری طرح راه‌آهن شلمچه-بصره عنوان کرد

توافقنامه احداث راه آهن شلمچه-بصره تکمیل کننده کریدور راه ابریشم

مجری طرح راه آهن شلمچه_بصره گفت: توافقنامه احداث راه آهن شلمچه-بصره تکمیل کننده کریدور راه ابریشم و اتصال دهنده شرق کشور به سواحل مدیترانه است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حافظ سادات‌نژاد مجری طرح راه آهن شلمچه_بصره  درخصوص امضای توافقنامه احداث راه‌آهن  شلمچه _‌بصره، اظهار کرد: توافقنامه‌ احداث راه آهن شلمچه - بصره با حضور وزیر راه و شهرسازی در سفر به عراق امضا شد که به واقع نقطه عطفی برای بهبود خدمات ریلی است.

مجری طرح راه آهن شلمچه- بصره افزود:این خط ریلی طبق مطالعات انجام شده ۳۴/۵ کیلومتر است که باید در این پروژه یک دستگاه پل با دهانه بازشور به طول ۶۷۸ متر نیز احداث شود و دارای سه ایستگاه بین راهی است.

وی با تاکید بر این نکته که انجام این پروژه موجب کاهش زمان انتقال بار از کشورهای شرقی کشور تا سواحل مدیترانه به نصف می‌شود، عنوان کرد: انجام پروژه شلمچه-بصره تکمیل کننده کریدور راه ابریشم و اتصال دهنده شبکه ریلی داخلی به بندر لاذقیه، بنادر و چشمه های بار در سوریه و سواحل دریای مدیترانه است.

مجری طرح راه آهن شلمچه بصره تصریح کرد: شبکه ریلی در جنوب کشور هم اکنون  بیش از ۶ میلیون تن بار حمل می‌کند با فراهم شدن اتصال این خط، افق ترسیم شده جذب بیش از ۲۰ میلیون تن تبادلات باری است که این مهم به جهت کاهش زمان سیر و اتصال به سواحل مدیترانه رخ می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: اتصال ریلی ایران و عراق سه مسیر دارد که کریدور اراک-کرمانشاه -خسروی هم اکنون در دست ساخت است و کریدور دهلران -مهران(راه آهن تا مرز مهران در دست مطالعه) و کریدور خرمشهر- بصره (راه آهن تا مرز شلمچه ساخته شده است) از جمله دیگر مسیر ها است که اهمیت اتصال به خط ریلی کشور همسایه را متذکر می‌شود.

سادات نژاد افزود: اتصال این خط ریلی در ابتدا کوتاه کردن مسیر ریلی بین دو کشور و سهولت اجرا و کاهش زمان آن است و بهره برداری سریعتر از کریدور اراک -کرمانشاه -خسروی مزیت بالقوه خط ریلی شلمچه- بصره است.

مجری طرح راه آهن شلمچه-بصره خاطر نشان کرد:افزایش مبادلات بازرگانی دو کشور و پوشش تقاضای سفر به عتبات عالیات و حجم سفرهای زیارتی مشهد مقدس  که حدود ۴ میلیون مسافر در سال پیش بینی شده است، از جمله دیگر مزیت‌های و ضروریات اجرای این پروژه به حساب می آید.

وی با اشاره به این موضوع که با اتصال این خط ریلی می‌توان ظرفیت تبادل بار، صادرات و واردات را با متغییرهایی پر منفعت روبه‌رو کند، گفت: با تحقق این مسیر از پتانسیل بنادر خرمشهر، بندر امام خمینی (ره) و منطقه آزاد اروند برای حمل و نقل ترکیبی دریایی -ریلی در ترانزیت کالا به بهترین نحو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سادات نژاد در پایان متذکر شد: اتصال خط ریلی شلمچه – بصره به واقع راهی اقتصادی است و اثر بخش در حمل و نقل ترکیبی که می‌تواند انتقال بار از هندوستان، پاکستان، چین و آسیای شرقی را به سواحل دریای مدیترانه داشته باشد که این مهم نیز از نقاط قوت و جذابیت این پروژه است.

کد خبر: ۱۲۶٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha