۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
میراث فرهنگی حمایت از بافت قدیمی و بازار سنتی همدان را مورد توجه قراردهد
استاندار همدان:

میراث فرهنگی حمایت از بافت قدیمی و بازار سنتی همدان را مورد توجه قراردهد

همدان - استاندار همدان ثبت جهانی هگمتانه را یک مطالبه ملی دانست و گفت: حمایت از بافت قدیمی همدان و بازار سنتی باید مورد توجه میراث فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی استانداری همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد در نشست بررسی ثبت جهانی هگمتانه با بیان اینکه محوطه تاریخی هگمتانه با توجه به قابلیت و ظرفیت‌هایی که دارد باید پیش از این در فهرست آثار جهانی قرار می‌گرفت؛ اظهار کرد: هگمتانه خشت و بنای تاریخ و تمدن ایران است و باید زمینه‌های ثبت جهانی آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که در راه جهانی شدن این اثر قرار دارد قابل برطرف شدن است؛ گفت: قرار گرفتن آرامگاه بوعلی و باباطاهر، مسجدجامع و بافت قدیمی، تاریخی و معماری بازار همدان نیز از ویژگی‌های پرونده ثبت جهانی هگمتانه است.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه حمایت از بافت قدیمی همدان و بازار سنتی باید مورد توجه میراث فرهنگی قرار گیرد؛ افزود: برخی از صنوف بازار همدان در پیرامون محوطه تاریخی هگمتانه قدیمی، آلاینده و سرو صدا هستند و باید چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه منظر تاریخی هگمتانه باید با ویژگی محیط‌های تاریخی سازگار باشد و وجود برخی از مشاغل در اطراف آن زیبنده نیست، گفت: میراث فرهنگی در اطراف بناهای تاریخی معماری سنتی ایرانی را به کار گیرد و باید محیط بازار و پیرامون محوطه تاریخی هگمتانه نیز به این صورت مرمت شود.

قاسمی‌فرزاد ثبت جهانی هگمتانه را مطالبه ملی و استانی دانست که همه دستگاه‌ها باید با آن همراه باشند و در ادامه اظهار کرد: شرایط و ویژگی‌های لازم برای ثبت جهانی هگمتانه فراهم شود.

وی با بیان اینکه برنامه های لازم در این راستا با حفظ پیاده راه و محدوده بازار سنتی اجرایی شود، گفت: اعتبارات لازم برای ثبت جهانی هگمتانه جذب شود، ضمن اینکه در بین پنج اثر نامزد برای ثبت جهانی شدن، اثر تاریخی هگمتانه از اولویت بالایی برخوردار است.

استاندار همدان هگمتانه را نشان و برند همدان دانست و با بیان اینکه با جهانی شدن آن، ظرفیت‌های گردشگری این اثر تاریخی ارتقا می‌یابد گفت: هگمتانه به عنوان یک اثر ملی اهمیت بالایی دارد و با جهانی شدن آن، سند تمدن پنج هزار ساله کشورمان امضا می‌شود.

کد خبر: ۱۲۵٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha