۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
ارزآوری «آنغوزه» برای خراسان‌جنوبی | گیاه دارویی استان در مسیر هندوستان
مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی خبر داد؛

ارزآوری «آنغوزه» برای خراسان‌جنوبی | گیاه دارویی استان در مسیر هندوستان

بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی گفت: آنغوزه برداشت شده از رویشگاه‌های خراسان‌جنوبی بیشتر به کشور هند صادر و در آنجا فرآوری می‌شود.

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: هزار خانوار بهره‌بردار از گیاه دارویی و ارزشمند آنغوزه در خراسان‌جنوبی داریم که در ۱۰۰ هکتار رویشگاه این گیاه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از این ۱۰۰ هکتار حدود ۶۰ تن آنغوزه برداشت می‌شود، بیان‌کرد: میزان درآمد این هزار خانوار بهره‌بردار بین ۷۰ میلیارد تومان تا ۹۰ میلیارد تومان متفاوت است.

نصرآبادی با بیان اینکه میزان درآمد زایی خانوارهای بهره‌بردار بسته به نرخ ارز متفاوت است، گفت: آنغوزه برداشت شده از رویشگاه‌های خراسان‌جنوبی بیشتر به کشور هند صادر و در آنجا بر اساس روش خود فرآوری می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان فرآوری در داخل استان و صادرات محصول فرآوری شده وجود دارد یا خیر، ادامه‌داد: تاکنون کاری در خصوص فرآوری آنغوزه در خراسان‌جنوبی انجام نشده است و از طرف دیگر طرف هندی خود گیاه را از ما خریداری می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان‌جنوبی گفت: در کشور هند از آنغوزه نوعی ادویه خاص تولید می‌کنند و از این جهت تمایل دارند که خودشان آنغوزه را به صورت خام خریداری کنند.

نصرآبادی ادامه‌داد: باید به این نکته نیز اشاره کنیم که تعدادی از بهره برداران گیاه آنغوزه در خراسان‌جنوبی به عنوان یک شغل موقت به آن نگاه می‌کنند ولی برای برخی دیگر از خانواده‌ها، بهره برداری و درآمد زایی از این گیاه دارویی در واقع شغل اصلی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی بیشترین برداشت آنغوزه را از شهرستان‌های طبس، بشرویه و نهبندان داریم، یادآور شد: به واسطه خشکسالی‌هایی که اخیرا به وجود آمده است برداشت آنغوزه را با همکاری خود بهره‌برداران برای مدتی محدود کرده‌ایم تا در آینده بتوانیم مجدد از این گیاه ارزشمند ارزآوری داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همه موارد گفته شده نشان از امکان فرصت اشتغال زایی از این گیاه دارویی دارد، افزود: البته باید از این گیاه مراقبت کنیم تا همواره پوشش بسیار خوبی داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۵٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha