۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
طرح خودرو الکتریکی بایدن در سنا شکست خورد
صنعت خودرو آمریکا در بحران

طرح خودرو الکتریکی بایدن در سنا شکست خورد

طرح بایدن در خصوص اجرای بسته مشوق مالیاتی خرید خودروهای الکتریکی از ۴ هزار و ۵۰۰ دلار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار در بازار آمریکا، از سوی مجلس سنا ممنوع شد واین طرح انتقاد صنعت خودرو جهان را در برداشت.

بازار؛ گروه خودرو: کاخ سفید در تلاش بود که اعتبارت مالیاتی خودروهای الکتریکی را افزایش دهد، اما این طرح امروز در مجلس سنا با شکست مواجه شد. این موضوع با اعلام عدم اجرای طرح سرمایه گذاری ۱.۷۵ تریلیون دلاری بایدن توسط یکی از دموکرات های سنا خبری شد.

به نظر می رسد که جو منچین از ویرجینیای غربی ضربه مهلکی به لایحه سیاست داخلی جو بایدن در راستای سرمایه گذاری یک شرکت تولید کننده باتری در کانادا با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی، وارد کرده است.

این لایحه شامل افزایش اعتبار مالیاتی به ارزش ۷ هزار و ۵۰۰ دلار و ارتقا آن تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار بود که شامل خودروهای الکتریکی تولید شده در اتحادیه آمریکا می شد. این لایحه در حقیقت بسته مشوق مالیاتی برای ترغیب مشتریان جهت خریداری خودرو است. اگر مشتریان در بازار هدف داشتند که محصول الکتریکی کارکرده بخرند، مشوق مالیاتی ۴ هزار دلاری دریافت می کردند که شامل خودروهای جنرال موتورز، تسلا و فورد می شود. اگر هر یک از این سه شرکت بتوانند تا ۲۰۰ هزار دستگاه از هر خودرو الکتریکی تولید داشته باشند، واجد شرایط دریافت مشوق ۷ هزار و ۵۰۰ دلاری می شوند. گفتنی است که این ۳۰ درصد این لایحه شامل اعتبار خودروهای الکتریکی تجاری نیز خواهد شد.

باتوجه به اینکه جنرال موتورز و فورد در سال ۲۰۲۲ قصد عرضه محصولات پیکاپ الکتریکی دارند، اعتبار مالیاتی برای دست یابی به اهداف فروش و الزامات کاهش آلایندگی این خودروها بسیار مهم است.

طرح خودرو الکتریکی بایدن در سنا شکست خورد

بایدن قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۵۰ درصد از خودروهای جدید بازار آمریکا الکتریکی یا هیبریدی از نوع پلاگین باشد. خودروسازان معتقد هستند که دولت به زودی قوانین سختگیرانه تری برای کاهش آلایندگی صنعت حمل و نقل وضع می کند که تا سال ۲۰۲۶ لازم الاجرا خواهد شد.

مانچین در خصوص ۴ هزار و ۵۰۰ دلار اعتبار اولیه برای مشوق خرید خودروهای الکتریکی و ارتقا آن به ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار، اشتباه می داند. وی معتقد است که اتحادیه خودروسازان آمریکا اشتباه تاسیس و باید برای محصولات داخلی استفاده شود.

طرح مشوق خرید خودروهای الکتریکی توسط بایدن و بسیاری از دموکرات های کنگره برای اتحادیه کارگران خودرو آمریکا در شرکت های فورد، جنرال موتورز، فیات-کرایسلر، استلانتیس و تسلا است. این بسته مشوقی شامل محصولاتی می شود که در آمریکا مونتاژ یا مخصوص این بازار تولید شدند.

در این لایحه برای خودروسازان خارجی یا حتی محصولات داخلی که در کشور یا قاره آمریکا تولید نمی شود، اعتبار مالیاتی در نظر گرفته نشده است. بسیاری از خودروسازان خارجی در تلاش هستند خود را مشمول این بسته حمایتی کنند.

شرکت تویوتا که در ویرجینیای غربی سایت مونتاژ دارد و باتوجه به عدم مشمولیت بسته مشوق خرید خودروهای الکتریکی برای این خودروساز ژاپنی، به گفته منابع آگاه نسبت به لایحه بایدن برای حمایت ۴ هزار و ۵۰۰ دلاری در آمریکا لابی جهت توقف طرح کرده است.

تویوتا به تازگی اعلام کرده که در حال ساخت یک کارخانه باتری به ارزش ۱.۲۹ میلیارد دلاری در کارولینای شمالی است، از آن سو یک شرکت استارت آپ خودروهای برقی به نام ریوان در جورجیا یک کارخانه ۵ میلیارد دلاری تولید باتری به زودی احداث خواهد کرد.

آمریکا برنامه دارد تا سال ۲۰۲۷ خودروهای الکتریکی و هیبریدی که در این کشور ساخته می شود از اعتبار ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلاری بهره مند شوند، ۵۰۰ دلار از این بسته حمایتی مشروط به ساخت باتری در کشور آمریکا است. آمریکا با این طرح با انتقادهای شدیدی از سوی کانادا، مکزیک، ژاپن و اتحادیه اروپا مواجه شده، زیرا ابزاری برای کاهش فروش محصولات این کشورها و اعمال نظر خودخواهی برای بازار جهانی است.

کد خبر: ۱۲۴٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha