۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
حریق دامن محصولات ایران خودرو را گرفته است؛ همچنان عدم پاسخگویی خودروساز
بازار گزارش می دهد

حریق دامن محصولات ایران خودرو را گرفته است؛ همچنان عدم پاسخگویی خودروساز

باتوجه به انتشار ویدیویی در خصوص آتش سوزی یک دستگاه پژو ۲۰۷، یک آتش نشان به خبرنگار بازار، گفت: در ماه دو تا سه خودرو را برای اطفای حریق داریم که معمولا شامل خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو است.

بازار؛ گروه خودرو: چند روزی است که در فضای مجازی ویدیویی از آتش گرفتن یک خودرو پژو ۲۰۷ منتشر شده است. آن طور که ادعا شده است، یک خودرو صفر کیلومتر بوده که دچار این مشکل شده است. هرچند که در مقطعی از زمان محصول پژو با چالش اساسی مواجه بود و در اواسط دهه ۸۰ شمسی نارضایتی فراوانی را برای مشتریان ایجاد کرده بود.

در چند ماه گذشته این مشکل نسبت به زمان مذکور بیشتر شده است، مشتریان در بازار علاوه بر اینکه در زمان خرید خودرو احتمالا نگران کیفیت هستند، شاید انتظار آتش گرفتن خودرو را نیز باید داشته باشند. به نظر می رسد بحث حریق در میان محصولات پژو تمامی ندارد و افت کیفیت قطعات و مونتاژ هر روز در این محصول بیشتر می شود. در این گزارش به بررسی عامل حریق خودروهای ایران خودرو خواهیم پرداخت.

یک آتش نشان به خبرنگار بازار، گفت: در ماه دو تا سه خودرو را برای اطفای حریق عملیات داریم که معمولا  شامل خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو به ویژه خانواده پژو است

پاسخ یک آتش نشان به «بازار»
چندی پیش یک خودرو پژو ۲۰۶ در محدوده شمالی شهر تهران دچار حریق شد، حریقی که با حضور به موقع آتش نشانی اطفای و از ایجاد خسارت مالی هنگفت به خودرو پیشگیری شد. یک آتش نشان حاضر در آن موقعیت به خبرنگار بازار، گفت: عامل حریق نشت بنزین از سیستم سوخت رسانی و وجود اتصالی الکتریکی بوده است.

وی که قصد نداشت نامش ذکر شود، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» که چند عملیات در ماه برای اطفا حریق خودرو می روید و محصولات کدام خودروسازی است، توضیح داد: یک ایستگاه هستیم در این منطقه که در ماه دو تا سه خودرو را برای اطفای حریق عملیات داریم که معمولا  شامل خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو به ویژه خانواده پژو است.

پیشتر فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو، در خصوص آتش گرفتن خودروهای داخلی به «بازار» گفته بود: به نظر می رسد که قطعات سیستم سوخت رسانی دارای مشکل کیفی هستند که در خودروهای مختلف از جمله خانواده پژو آتش سوزی رخ می دهد.

این کارشناس به خبرنگار بازار، گفته بود: به نظر می رسد مشکل تامین کننده ریل سوخت و مسیر سوخت رسانی وجود دارد که خودروسازان با اطمینان از حمایت وزارت صمت و عدم رقابت به سمت استفاده از قطعات بی کیفیت حرکت کردند. در آن موقع این کارشناس ذکر کرده بود که در صورت عدم تکرار آتش سوزی می توان بهانه خودروسازان برای دستکاری خودرو توسط مالک را پذیرفت. اما ظاهرا این مساله به صورت یک تراژدی در حال تکرار است.

در این راستا باید ذکر کرد که ویدیو منتشر شده در فضا مجازی که ادعا خودرو صفر کیلومتر را نیز دارد، یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ هست که دچار آتش سوزی شده است. این ویدیو می تواند بیانگر مهر تایید به ضعف کیفی سیستم سوخت رسانی خودروهای داخلی باشد.

حریق دامن محصولات ایران خودرو را گرفته است|عدم پاسخگویی خودروساز نسبت به حریق محصولاتش

با در نظر گرفتن تعدد آتش سوزی محصولات ایران خودرو، خودروساز حاضر به فراخوان نیست، شاید عامل حریق را در جای دیگر جز خط تولید خود دنبال می کند

چرا خودروسازان فراخوان نمی دهند؟
معمولا در دنیا در صورت وجود آتش سوزی و حریق حتی در یک محصول نسبت به خودروهای عرضه شده در بازار، فراخوان صادر می شود. اما این موضوع با در نظر گرفتن تعدد آتش سوزی محصولات ایران خودرو، خودروساز حاضر به فراخوان نیست، شاید عامل حریق را در جای دیگر جز خط تولید خود دنبال می کند. باتوجه به ویدیو منتشر شده در فضای مجازی که حریق خودرو صفر کیلومتر را مدعی بود و آمار آتش نشانی به خبرنگار بازار در خصوص وجود حریق خودروها، مشخص هست تعداد همه گیری در محصولات کم نیست، باتوجه به بحث ایمنی این موضوع باید خودروساز فراخوان بررسی را صادر کند.

معمولا فراخوان ها در صورت وجود ایراد فنی یا ضعف کیفی قطعات به عهده تامین کننده آن است، یعنی علاوه بر خودروساز تامین کننده آن قطعه نیز نسبت به محصول عرضه در خودروها باید پاسخگو باشد. معمولا خودروسازان داخلی نسبت به حقوق مشتریان کم توجه هستند و حاضر به پاسخگویی نسبت به مسائل این چینین نیستند.

واحدهای نظارتی و کنترل کیفی وزارت صمت نیز برای بررسی این موضوع اقدامی انجام نمی دهند. شاید زمان آن رسیده است که شخص سیاستگذار صنعتی کشور یعنی وزیر صمت نسبت به موضوع کیفیت و حریق خودروها ورود کند. اگر ضعف کیفی ناشی از سو مدیریت در خودروسازان است برای تغییر ساختار آن ها مانند وزارت صمت تصمیم گیری کند.

پیشتر روح اله ایزد خواه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به بازار گفته بود: کمیسیون برای بررسی کیفیت خودروهای تولید داخل ورود کرده و نارضایتی مشتریان را پیگیر است. این به معنای عدم نمره قبولی کارنامه خودروسازان در تولید محصول است.

زمانی که ویدیویی در خصوص آتش سوزی یک محصول صفر کیلومتر منتشر می شود، ادله دستکاری توسط مالک برای آن خودرو رد می شود

ضعف کیفی در کدام جزء خودرو؟
باتوجه به اینکه معمولا در زمان آتش سوزی اطلاعات دقیق فنی مانند: شیوه مونتاژ، شیوه نگهداری، کارکرد خودرو و سال ساخت کمتر مشخص می شود، به صراحت نمی توان ضعف فنی دقیق را عنوان کرد. اما زمانی که ویدیویی در خصوص آتش سوزی یک محصول صفر کیلومتر منتشر می شود، ادله دستکاری توسط مالک برای آن خودرو رد می شود ویا احتمال آن را ضعیف می کند.

معمولا خودروهای داخلی با ضعف عبور دسته سیم ها و ضعف جانمایی آن ها، افت کیفیت اجزا سیستم سوخت رسانی به ویژه لوله ها مواجه هستند. این موارد در خودروهای صفر کیلومتر بیشتر دیده می شود، در خودروهای کارکرده نیز اگر توربو نصب یا هدرز به شیوه غیراصولی برای خودرو تعبیه شده باشد، در کنار ضعف دریچه گاز و ECU این مشکلات رخ می دهد.

در چنین مواردی خودروسازان نباید از اساس موضوع را انکار کنند و نسبت به بررسی موضوع جدی بوده و در صورت لزوم باید فراخوان عمومی صادر کنند.

کد خبر: ۱۲۴٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مصطفی IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      0 0
      ارزون تر از بازار باشه مردم میخرن
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      4 0
      خانه از پای بست ویران است
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      2 1
      خوب معلومه خودرو سازان فقط فکر جیب مبارک خودشون هستن و جون مردم چه اهمیتی داره کسی هم که نمیتونه ازشون حساب پس بگیره در نتیجه مردم بیچاره متضرر میشن