۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
ضرورت توسعه بازاریابی شبکه‌ای در استان همدان| مجموعه‌ای که حدومرز جغرافیایی نمی‌شناسد
بازار گزارش می‌دهد؛

ضرورت توسعه بازاریابی شبکه‌ای در استان همدان| مجموعه‌ای که حدومرز جغرافیایی نمی‌شناسد

همدان- بازاریابی شبکه‌ای و تجارت مشارکتی کلید واژه اصلی توسعه اقتصاد است که می تواند رشد بنگاه های صنعتی و خدماتی را در استان همدان موجب شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازاریابی شبکه ای نوعی تجارت است که در آن با حذف واسطه ها، محصولات به طور مستقیم در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد کمااینکه بیشتر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برای اصلاح نظام توزیع کالا و مهار گرانی در بخش های مختلف مصرف باید شیوه توزیع سنتی را رها کرد به خصوص در زمانی که قرار است رویکرد کشور توجه به تولید ملی است.

در این نوع از بازاریابی، درآمد در بازاریابی شبکه ای هم در ازای خرده فروشی (مصرف شخصی) و هم در ازای فروش از طریق مجموعه کسب می شود یعنی در آن تبلیغات کلامی و چهره به چهره مطرح بوده و می توان تاثیرات این بسترهای شبکه ای برای انجام فعالیت های بازرگانی را در مسیر ارتقا و افزایش عملکردهای تجاری نیز شاهد بود؛ اما حال با این تفاسیر جای سوال است که آیا توانسته ایم در استان همدان با توجه به پتانسیل های موجود، گام های مناسبی برداریم؟

شبکه های بازاریابی مهم ترین پشتیبان های ارتباطات بین سازمان ها و شرکت ها هستند که می توانند در رشد صنایع مختلف از کشاورزی، خدمات گرفته تا صنعت و گردشگری نقش موثری داشته باشند

همانطور که بارها عنوان شده شبکه های بازاریابی مهم ترین پشتیبان های ارتباطات بین سازمان ها و شرکت ها هستند که می توانند در رشد صنایع مختلف از کشاورزی، خدمات گرفته تا صنعت و گردشگری نقش موثری داشته باشند؛ روندی که به عنوان مثال در صنعت گردشگری می تواند به طور وسیع بین تورگردان ها و شرکت های خدمات مسافرتی وارد کار شود، موضوعی که استان همدان به جد به آن نیاز دارد.

حال با توجه به این تفاسیر و در پی بررسی استراتژی های بازاریابی دیجیتالی، توسعه شبکه بازاریابی های شبکه ای و غیره در استان همدان گفتگویی با بهرام هاشمی؛ مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه گذاری، تحلیلگر اقتصادی و معاون  سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

ضرورت توسعه بازاریابی شبکه‌ای در استان همدان| مجموعه‌ای که حدومرز جغرافیایی نمی‌شناسد

بهرام هاشمی در گفتگو خبرنگار بازار با بیان اینکه بازاریابی شبکه‌ای پایه و اساس بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی تجارت مشارکتی است که به توسعه اقتصادی و صنعتی منجر خواهد شد، عنوان کرد: به تنهایی ایجاد محل‌های فیزیکی تجاری با صرف هزینه‌های بالا نمی‌تواند برای همه مشتریان با سلیقه‌های گوناگون پُررونق و اقتصادی باشد.

روزبه‌روز میل اقتصاد، بازرگانان و مردم دنیا به بازارهای سنتی و مکان‌های عرضه خدمات به‌صورت فیزیکی کم و به بازارهای مجازی افزون‌ می‌شود

مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: با توجه به رشد فناوری اطلاعات روزبه‌روز میل اقتصاد، بازرگانان و مردم دنیا به بازارهای سنتی و مکان‌های عرضه خدمات به‌صورت فیزیکی کم و به بازارهای مجازی افزون‌ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طراحی و بهره‌برداری از این‌گونه مجتمع‌ها و مراکز منسوخ شده است، عنوان کرد: درصورت ایجاد مکانی به‌صورت فیزیکی برای ارائه کالا، یک مرکز کاملاً خودکار و الکترونیکی به‌نام باراندازها تعریف می‌شود و علت آن هم این است که بازارهای مذکور با هزینه‌های خیلی کم به مشتری عرضه می‌شوند و برای تولیدکنندگان و مشتریان قیمت کم را به همراه دارد، همچنین رقابت‌پذیری عرضه کالا را بالا می‌برد و هزینه‌های حمل‌ونقل، انبارداری، خواب سرمایه و غیره را کم و به صفر می‌رساند.

هاشمی در ادامه صحبت های خود مطرح کرد: دادن اطلاعات به مردم برای تصمیم‌گیری بهتر، راهنمایی کردن آن‌ها برای بهبود کیفیت زندگی‌ با توجه به امکانات و توانمندی‌ها یعنی بازاریابی شبکه‌ای یک اصل است.

وی ادامه داد: وقتی مردم از بازاریابی شبکه‌ای که البته به بازاریابی چندسطحی هم معروف هست، حرف می‌زنند، درحقیقت از بازاریابی شبکه‌ای که پویا و پُرهیجان بوده و در سرتاسر دنیا به‌سرعت درحال گسترش است، صحبت می‌کنند.

ضرورت توسعه بازاریابی شبکه‌ای در استان همدان| مجموعه‌ای که حدومرز جغرافیایی نمی‌شناسد

هاشمی در این راستا عنوان کرد: بازاریابی شبکه‌ای چه در دوران رکود و چه در دوران رونق اقتصادی، فرصت‌های اقتصادی بسیار مطلوبی برای کارآفرینان، تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات ایجاد می‌کند.

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با تاکید بر اینکه بازاریابی شبکه‌ای یک صنعت و روش توزیع کالا است که بسیاری از صنایع برای فروش و یا توزیع کالا و خدماتشان از آن استفاده می‌کنند؛ تشریح کرد: خدمات ارتباطی، کالای مربوط به بهداشت و سلامتی، مواد ویتامینه و معدنی، اسباب‌بازی، خدمات بیمه‌ها، صنایع دستی، صنعت گردشگری، صنایع معدنی، صنایع تبدیلی، غذایی و غیره از جمله این موارد است.

وی عنوان کرد: این نوع بازاریابی به‌شدت و سرعت بالا در جهان درحال گسترش است و طبق اطلاعات و آمار «انجمن فروش مستقیم (DSA)» هر هفته بیش از ۱۵۰ هزار نفر از مردم دنیا به شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای می‌پیوندند.

بازاریابی شبکه‌ای هیچ حدومرز جغرافیایی نمی‌شناسد
این تحلیلگر اقتصادی در ادامه به مزیت‌های بازاریابی شبکه‌ای اشاره کرد و افزود: قلمرو و فعالیت یک بنگاه اقتصادی بی‌حدومرز است، در فروش سنتی ممکن است محدوده مشخصی به شما محول شود (با توجه به محدودیت‌ها و توانمندی‌ها) و شما موظف هستید براساس آن چهارچوب عمل کنید و هیچ‌گاه از آن حدومرز خارج نشوید

ضرورت توسعه بازاریابی شبکه‌ای در استان همدان| مجموعه‌ای که حدومرز جغرافیایی نمی‌شناسد

وی ادامه داد: برای مثال اگر وقتتان را صرف مشتری مهمی کرده باشید و بعد آن مشتری به فرد دیگری مراجعه کند، این مسئله موجب ناراحتی شما می‌شود و یا اگر شرکتی در محدوده شما تأسیس شود در چنین شرایطی هیچ انگیزه‌ای برای پیشبرد تجارت به خارج از محدوده اختیارات شما نخواهید داشت که این موقعیت برای هرکسی می‌تواند زیان‌بار باشد؛ اما بازاریابی شبکه‌ای هیچ حدومرز جغرافیایی نمی‌شناسد.

هاشمی با بیان اینکه در این مسیر عرضه فعالیت شما همه‌جا است؛ گفت: باز بودن عرصه فعالیت شما بدان معنی است که همیشه وضع اقتصاد در برخی جاها خوب است و در برخی جاها بد، اگر در جایی وضع اقتصاد خوب است، خُرده‌فروشی شما جواب خواهد داد و اگر وضع اقتصاد نامطلوب است، مردم به دنبال فرصتی هستند که درآمد اضافی داشته باشند، این بدان معنا است که شما در آنجا می‌توانید مجموعه خوبی بسازید و در هر صورت با بازاریابی شبکه‌ای برنده خواهید بود.

بازاریابی شبکه ای برای توسعه و شروع نیازمند فرایندی شامل یک بازار، یک اقتصاد و یک صنعت است

این مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه گذاری با اشاره به اینکه بازاریابی شبکه ای برای توسعه و شروع نیازمند فرایندی شامل یک بازار، یک اقتصاد و یک صنعت است، به موقعیت های استان همدان در این عرصه اشاره کرد.

وی در تشریح این موضوع گفت: توسعه صنایع تبدیلی استان به عنوان نمونه سیر همدان، کشمش ملایر، گردو و صنایع تبدیلی مرتبط و همچنین صنایع دستی موجود در استان همدان به بازاریابی شبکه ای در حوزه منطقه، کشورهای هم پیمان و  همسایگان به صورت چهره به چهره نیاز است تا همایش گذاشته و از پتانسیل و مزیت ها صحبت شود.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه گردشگری برای جذب توریسم در چند حوزه بوم گردی و پزشکی از استان همدان برای کشورهای منطقه نیاز به بازاریابی شبکه ای وسیع است، گفت: پیشران بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی شبکه ای است و در این عرصه می توان گام های بلندی در استان همدان برداشت.

وی در این راستا گفت: بازاریابی شبکه ای باعث ارتقا بازار توریسم درمانی (با توجه به پتانسیل درمانی استان همدان) و نزدیکی به کشورهای اسلامی و همسایگان و کشورهای مرتبط به جاده ابریشم، کشورهای اوراسیا، کشورهای اسلامی و دی ۸ می شود.

ضرورت توسعه بازاریابی شبکه‌ای در استان همدان| مجموعه‌ای که حدومرز جغرافیایی نمی‌شناسد

این تحلیلگر اقتصادی در پایان صحبت های خود با بیان اینکه بازاریابی شبکه ای نقطه قوت بازاریابی الکترونیکی است، عنوان کرد: در بازاریابی شبکه ای می توان در حوزه تجارت مشارکتی (بنگاه های مختلف) با توجه به پتانسیلی که دارند، محصولی را به صورت مشترک ارائه داد و باعث هم افزایی شد.

بازاریابی شبکه‌ای و تجارت مشارکتی کلید واژه اصلی توسعه اقتصاد در ماندگاری است که می تواند رشد بنگاه های صنعتی و خدماتی استان همدان را موجب شود.

حال با توجه به ظرفیت های متعددی که در بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری و خدمات در استان همدان وجود دارد، زمان آن رسیده تا در این عرصه قدم برداشت و روش های سنتی و برنامه ریزی هایی از این باب را متوقف و به سمت به روزرسانی تصمیم ها، برنامه ها و در نهایت عملکردها سوق پیدا کرد تا رشد و توسعه را در بخش های مختلف استان شاهد و در سایه این روند، رشد بنگاه های صنعتی و خدماتی استان همدان در استان همدان را نیز شاهد بود.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مصطفی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      الان دیگر نظر نمیتوان داد...چون که اینقدر شفاف و روان شده که اکثریت افراد جامعه ب نوعی از این سبک کار اگاهی دارند. بهتر است که در مارکتینگ بجای فروش کالا اطلاعات عمومی ارایه بدهند تا رشد فکری جامعه بالاتر شود .