۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
حمایت از شترداری، کشت‌های کم آب‌بر و توسعه شهرک‌های شیلاتی در آب‌های شور یزد
در یزد مطرح شد؛

حمایت از شترداری، کشت‌های کم آب‌بر و توسعه شهرک‌های شیلاتی در آب‌های شور یزد

یزد- وزیر جهاد کشاورزی، حمایت از کشت‌های کم آب‌بر و توسعه شهرک‌های شیلاتی در آب‌های شور را از برنامه‌های اشتغال در یزد نام برد.

به گزارش خبرنگار بازار، سید جواد ساداتی نژاد صبح جمعه در سفر به استان یزد و در بازدید از دهکده تولیدی تخم مرغ عظیمی در ابرکوه در جمع خبرنگاران گفت: استان یزد علی‌رغم مشکلات کم آبی منطقه از نظر بهره‌وری در حوزه کشاورزی فوق العاده عمل کرده است.

وی بیان کرد: اولویت برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اقلیم منطقه، توسعه کشت گیاهان دارویی و دامپروری و توسعه گلخانه ها است.

وزیر کشاورزی افزود: حمایت از کشت‌های کم آب‌بر و توسعه شهرک‌های شیلاتی در آب‌های شور نیز از برنامه‌های اشتغال در منطقه است.

لازم به ذکر است که تاکنون حمایت از شهرک های گلخانه ای، مرمت قنوات، آبیاری نوین و حمایت از شترداری به عنوان مصوبات سفر وزیر کشاورزی به یزد مطرح شده است.

مناطق مورد بازدید وزیر کشاورزی
شرکت داریو لبن ابرکوه در زمینی به مساحت ۲۷ هزار مترمربع و زیربنای شش هزار و ۵۰۰ مترمربع با ظرفیت سالانه تولید هشت هزار و ۵۰۰ تن فرآورده لبنی با اولویت انواع پنیر، شیرخشک و پودر آب پنیر ساخته شده و در بهمن ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

در این طرح هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که ۱۶۰ میلیارد آن درقالب تسهیلات از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و منابع داخلی بانک کشاورزی پرداخت شده است. 

اجرای این طرح مزایایی همچون احیا و حمایت از صنعت دامپروری شهرستان، پوشش و جمع آوری شیر شهرستان‌های مجاور، تولید محصولات متنوع لبنی با قابلیت صادرات، تکمیل زنجیره تولید و اشتغال پایدار در شهرستان و بازیافت آب مصرفی و استفاده ازآن در چرخه تولید و فضای سبز به همراه خواهد داشت و علاوه برآن زمینه اشتغال ۲۰۰نفر به طور مستقیم و ۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم  فراهم خواهد شد.

ساداتی‌نژاد در ادامه این سفر از واحد پرورش مرغ تخمگذار فرشته صفی خانی واقع در روستای علی آباد فراغه ابرکوه بازدید کرد که این طرح با ظرفیت ۱۵۵ هزار قطعه مرغ تخمگذار و تولید سالیانه دو هزار و ۵۴۶ تن تخم مرغ در زمینی به مساحت ۲۴ هزار مترمربع در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری  رسیده است.

تاکنون ۲۸۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده که ۷۷ میلیارد آن در قالب تسهیلات تامین گردیده است و این واحد تولیدی برای ۴۲ نفر بطور مستقیم و ۸۰ نفر بطور غیرمستقیم  اشتغال ایجاد کرده است.

به گفته مدیر مجموعه، در طرح توسعه این واحد افزایش ظرفیت آن به ۲۰۰ هزار قطعه پیش بینی شده که به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

گفتنی است هم اکنون در استان یزد ۴۱۴ فقره طرح صنایع تبدیلی بخش کشاورزی با ظرفیت اسمی هزار و ۴۱۱ تن و سرمایه ثابت ۱۷ هزار و ۴۷۴ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده  و زمینه اشتغال هفت هزار و ۵۷۸ نفر را فراهم نموده است.

همچنین هم اکنون ۳۶ واحد مرغ تخمگذار فعال با ظرفیت حدود دو میلیون قطعه در استان وجود دارد که سالانه ۳۴ هزار و  ۲۵۰ تن تخم مرغ تولید می کنند که ۵۰ درصد آن مازاد مصرف استان بوده و به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha