۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
جای خالی خشکسالی و بحران آب در لایحه بودجه| دولت طرح های نیمه تمام در دشت های بحرانی را متوقف کند
کارشناس حوزه آب در گفتگو با بازار مطرح کرد

جای خالی خشکسالی و بحران آب در لایحه بودجه| دولت طرح های نیمه تمام در دشت های بحرانی را متوقف کند

فهمی، کارشناس حوزه آب گفت: ایران با کسری ۱۳۵ میلیارد مترمکعبی منابع زیر زمینی مواجه بوده و ۴۰۹ از ۶۰۹ دشت کشور در شرایط بحرانی قرار دارد. با این وجود در لایحه بودجه توجهی به مساله خشکسالی نشده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تعرفه مشترکین پرمصرف در سال آینده تنها ۱۵ درصد افزایش می یابد. این در حالی است که کشور با بحران شدید آبی دست و پنجه نرم می کند و میزان بارندگی ها در مقایسه با پارسال کاهش حدود ۳۰ درصدی را تجربه می کند. با این وجود به نظر می رسد که خبری از منطقی شدن آب بهای مشترکین پر مصرف نیست.

هدایت فهمی کارشناس منابع آب وزارت نیرو که معتقد است مردم قدرت پرداخت آب بهای واقعی را ندارند، در اینباره به «بازار» می گوید: آب جز حقوق ابتدایی بشر بوده و تامین آن وظیفه همه دولت هاست.

او در پاسخ به این سوال که چرا مساله تشکیل بازار آب در ایران جدی گرفته نمی شود، گفت: تشکیل بازار آب برای مصارف شرب منطقی و مرسوم نیست اما در بخش صنعت و کشاورزی باید نگاه جدی تری به آن داشته باشیم.

این کارشناس حوزه آب با بیان اینکه تشکیل بازار آب می تواند بستری برای توسعه بازچرخانی آب باشد، افزود: در حال حاضر آب کشور را برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می کنیم که ارزش افزوده اقتصادی بالایی ندارند. این مشکل را در صنعت هم کم و بیش شاهد هستیم.

ایران هم اکنون با کسری مخزن بیش از ۱۳۵ میلیارد مترمکعبی منابع زیر زمینی مواجه  بوده و  ۴۰۹دشت از ۶۰۹ دشت در کشور در شرایط بحرانی قرار دارد. با این وجود در اولین سند دخل و خرج دولت توجه چندانی به بحران خشکسالی در کشور نشده است

آب را یک هویت مستقل در نظر بگیریم
او همچنین با بیان اینکه آب در ایران به عنوان یک هویت مستقل در نظر گرفته نمی شود، گفت: به عنوان مثال امتیاز و حق بهره برداری از آب های زیرزمینی متعلق به صاحب زمین است. در حالیکه باید برای آب هویت مستقل و جداگانه ای را تعریف کنیم.

فهمی با اشاره به اینکه بحران آب و محیط زیست بزرگترین معضلات کشور هستند، ادامه داد: با این وجود به نظر می رسد که در اولین سند دخل و خرج دولت توجه چندانی برای گذر از این بحران نشده است.

او همچنین با تاکید بر اینکه کشور باید دکترین توسعه خود را مشخص کند، افزود: ما هم می خواهیم قطب صنعتی باشیم هم قطب کشاورزی. در هدف گذاری های خود از توسعه صنعت گردشگری و ترانزیت هم صحبت می کنیم. این مدل هدف گذاری و برنامه ریزی نشان می دهد که ما آگاهی کاملی نسبت به موقعیت کشور، ذخایر و اولویت های اقتصادی و زیستی آن نداریم. ضمن اینکه وقتی می خواهیم همه زمان همه بخش ها را داشته باشیم، هیچ گاه موفق نمی شویم. بنابر این بهتر است بر اساس شرایط کشور روی یک یا دو بخش متمرکز شویم.

تعریف پروژه های آبی و صنعتی بر اساس رویکردهای سیاسی
کارشناس حوزه آب همچنین با اشاره به برداشت های بی رویه از منابع زیرزمینی و  چاه‌های غیرمجاز  گفت: آنگونه که آمار نشان می دهد ایران هم اکنون با کسری مخزن بیش از ۱۳۵ میلیارد مترمکعبی مواجه است. همین مساله موجب شده که ۴۰۹دشت از ۶۰۹ دشت در کشور در شرایط بحرانی قرار بگیرند. حالا شاهد پدیده نشست زمین در بسیاری از دشت‌های کشور هستیم و بسیاری از مناطق شهری و زیرساخت‌های مهم در شهرها در اثر تخلیه آب‌های زیرزمینی در معرض خطر هستند. با این وجود عزم ملی برای مقابله با این بحران دیده نمی شود.

دولت در اولین گام تمام طرح‌های سرمایه‌گذاری نیمه‌تمامی که منابع آبی در دشت‌های بحرانی را تحت‌فشار قرار داده؛ متوقف کند، زیرا در صورت ادامه وضع موجود و تشدید بحران آب اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی عمیق‌تر خواهد شد

کارشناس سابق مدیریت منابع آب وزارت نیرو همچنین با تاکید بر اینکه بسیاری از پروژه های آبی  و صنعتی که در کشور تعریف  می شوند، سیاسی هستند، تاکید کرد: دولت در اولین گام تمام طرح‌های سرمایه‌گذاری نیمه‌تمامی که منابع آبی در دشت‌های بحرانی را تحت‌فشار قرار داده؛ متوقف کند، زیرا در صورت ادامه وضع موجود و تشدید بحران آب اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی موجود مانند کاهش سرمایه، تشدید تعارضات اجتماعی و افزایش بیکاری و کاهش تولیدات عمیق‌تر خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۳٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha