۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
توسعه پایدار کشاورزی با تجاری سازی یافته‌های علمی و انتقال آن به مزرعه
یادداشت؛

توسعه پایدار کشاورزی با تجاری سازی یافته‌های علمی و انتقال آن به مزرعه

تبریز- «توسعه پایدار کشاورزی با تجاری سازی یافته های علمی و انتقال دانش به سطح مزرعه محقق می شود» این جمله بخشی از یادداشت اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برای رسانه بازار است.

اکبر فتحی*؛ بازار: پژوهش از ارکان اساسی رشد و توسعه پایدار و از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت اجتماعی، اقتصادی، ارتقا سطح کمی و کیفی زندگی و معیشت جامعه و رشد شاخص های کلان یک کشور می‌باشد.

رابطه تنگاتنگ توسعه پایدار با ساختارهای علمی و پژوهشی جامعه، بهره ‏برداری از یافته ها و نظریات ارزشمند در جهت تحقق اهداف ملی را ضروری می‌سازد.

رشد روزافزون علم و دانش، افزایش اطلاعات و آگاهی‌ها موجب ظهور فناوری‌های جدید می گردد به گونه ‏ای که آمیزه ‏ای از علم، دانش و تفکر و بکارگیری آن در فنون و رشته های مختلف به شیوه ‏ای کارآمد به ویژه در عرصه‌های فناوری‌های نوین، نوید بخش توسعه، حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی و خودکفایی جامعه و کشور می‌باشد.

دستیابی و تحقق اهداف کلان در حوزه اقتصادی به ویژه توسعه پایدار کشاورزی و تأمین امنیت غذایی جامعه، مستلزم تبیین و تدوین اولویت‌های پژوهشی و کاربردی، سازماندهی، انسجام و یکپارچه ‏سازی سیاست‌های پژوهشی، بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم می باشد ضروری است با تحقیق و تفحص در گذشته، مجهز به دانش‌های روز و با امید و دلگرمی به آینده به جد و جهد قدم در عرصه های پژوهشی مرتبط با مسائل کشاورزی نهاده و ضمن تجاری سازی یافته‌های علمی، دانش کشاورزی را در راستای توسعه پایدار بخش کشاورزی به سطح مزرعه منتقل نمائیم.

نکته دیگر اینکه باید توجهات به سمت ارزش‌های والای پژوهشگران بخش کشاورزی جلب شود، پژوهشگران و محققانی که تلاش می‌کنند چالش‌های بخش کشاورزی همچون تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی، محدودیت منابع آبی، خشک شدن دریاچه ارومیه، نیاز روزافزون کشور به مواد غذایی، خودکفایی در تولید محصولات اساسی به ویژه تهیه بذور و ارقام اصلاح شده این محصولات در داخل کشور، پاسخگویی به نیازهای واقعی بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و ده‌ها مطلب دیگر را مورد توجه قرار دهند.

* رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

کد خبر: ۱۲۳٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha