۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه مکمل یکدیگر است
سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس:

ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه مکمل یکدیگر است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است ظرفیت‌های دو کشور ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف مکمل یکدیگر بوده و اسناد بین‌المللی می‌تواند برای توسعه روابط اقتصادی راهگشا باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمود عباس زاده مشکینی با اشاره به اهمیت سند جامع همکاری‌های ایران و ترکیه که در آستانه نهایی شدن قرار دارد، گفت: یکی از مؤلفه های قدرت، شکل گیری بلوک های قدرت است که پایه های آن را چند کشور قدرتمند با هم پیمان شدن و فعالیت های مشترک اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی شکل می دهند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری با پایه های قدرتمند در غرب آسیا، می تواند در شکل گیری یک بلوک قدرتمند در شرق جهان نقش محوری داشته باشد، عنوان کرد: سال گذشته قراردادی ۲۵ ساله با چین بسته شد و قرارداد مشابهی با روسیه در حال انعقاد است و هم اکنون نیز سند جامع همکاری کشورمان با ترکیه در حال نهایی شدن است که در سفر آینده اردوغان به کشورمان به نتیجه می رسد.

وی افزود: ایران و ترکیه دو کشور تجاری بزرگ منطقه هستند که مزیت های خاصی داشته و مکمل یکدیگرند از این رو امضای این سند مهم می تواند به استفاده از ظرفیت های طرف مقابل کمک کند که از سوی هر دو کشور نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

عباس زاده مشکینی ادامه داد: قراردادها و اسناد بین المللی چارچوب های کلی را تعیین می کنند و تفاهمنامه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و غیره ذیل آن شکل می گیرد تا اثربخش باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است با استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و بخش خصوصی طبق اصل ۴۴ قانون اساسی باعث نتیجه بخش شدن اسناد بین المللی شویم که البته بسترهای قانونی لازم برای فعال شدن بخش خصوصی وجود داشته و تلاش داریم موانع این فعالیت ها را نیز برداریم به خصوص که محوریت اسناد بین المللی در حوزه اقتصاد است.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha