۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
حال ناخوش نان‌های همدان| کیفیتی که در تنور نانوا می‌سوزد
بازار گزارش می‌دهد؛

حال ناخوش نان‌های همدان| کیفیتی که در تنور نانوا می‌سوزد

همدان- در حالی با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت انواع نان در همدان بهبود کیفیت پخت نان انتظار می رفت که شهروندان همدانی معتقدند همچنان تفاوتی در کیفیت مشاهده نمی‌شود و روال پخت همان است که بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود ۱۰ روز پیش با تصمیم شورای آرد و نان قیمت انواع نان در شهرهای استان همدان افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی یافت تا به واسطه این اقدام شاهد بهتر شدن کیفیت نان های پخت شده باشیم.

بر اساس این تصمیم قیمت هر عدد لواش از ۳۰۰ تومان به ۴۵۰ تومان، نان سنگک نوع یک از یک هزار تومان به یک هزار و ۶۰۰ تومان، نان سنگک نوع دو از یک هزار و ۳۰۰ تومان به دو هزار تومان، نان بربری نوع یک، یک هزار و ۲۰۰ تومان و نوع دو آن یک هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

همچنین قیمت هر عدد نان تافتون نوع یک با ۲۲۰ گرم وزن ۷۵۰ تومان و تافتون نوع دو نیز ۹۰۰ تومان اعلام شد و از شنبه ششم آذرماه نان به نرخ جدید در همدان عرضه شد.

پس از این افزایش قیمت بازرسی از نانوایی های همدان شدت گرفت تا فعالان صنف آرد و نان و نانوایان بدانند موضوع اعلام شده مبنی بر تشدید بازرسی از نانوایی ها جدی است و بهبود کیفیت نان باید مورد توجه باشد

پس از این افزایش قیمت بازرسی از نانوایی های همدان شدت گرفت تا فعالان صنف آرد و نان و نانوایان بدانند موضوع اعلام شده مبنی بر تشدید بازرسی از نانوایی ها جدی است و بهبود کیفیت نان باید مورد توجه باشد.

همان هفته اول پس از اعلام نرخ جدید نان مدیرکل و کارشناسان تعزیرات حکومتی، معاون اقتصادی استاندار همدان، مدیرکل غلّه، مدیر بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتحادیه، نماینده بهداشت بازدید سرزده ای از نانوایی ها داشتند که به واسطه این اقدام و در این بازرسی تخلفاتی نظیر کم فروشی، عدم رعایت بهداشت و عدم وجود ترازوی دیجیتال مشاهده و برای متخلفان پرونده تشکیل و برای برخی متخلفین نیز دستور کسر سهمیه آرد صادر شد.

حال ناخوش نان‌های همدان| کیفیتی که در تنور نانوا می‌سوزد

با این اقدام سرزده مدیران انتظار می رفت شاهد بهبود وضعیت پخت نان در همدان باشیم اما آنچه مشهود است اینکه همچنان نه تنها کیفیت پخت نان بهتر نشده بلکه گویا نارضایتی ها بیشتر نیز شده است.

زمزمه پابرجا ماندن نارضایتی ها مقام ارشد استان همدان را راهی نانوایی ها کرد
زمزمه پابرجا ماندن نارضایتی ها این بار مقام ارشد استان همدان را راهی نانوایی ها کرد به نحوی که استاندار همدان با همراهی برخی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی از چند نانوایی در سطح شهر همدان بازدید و آخرین وضعیت نانوایی‌ها، آرد و نان را از نزدیک بررسی کرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در این بازدیدها ضمن گفت‌وگو با مردم و متصدیان نانوایی‌ها، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این حوزه قرار گرفت و ضمن شنیدن گزارش نانوایی‌ها درخصوص وضعیت آرد و نان، دستورات لازم برای سامان‌دهی وضعیت این حوزه را به مسئولان مربوط صادر کرد.

در این بازدید مردم انتقادهایی به وضعیت بهداشت برخی از نانوایی‌ها داشتند که استاندار همدان با تذکر نکات لازم به مسئولان نانوایی‌ها، از مسئولان بهداشت خواست تا نظارت‌های خود را در این زمینه تشدید کنند و با نانوایی‌های متخلف، برخورد قانونی شود.

به هر حال مدیران استان همدان یکی پس از دیگری برنامه بازدید سرزده از نانوایی ها را در برنامه قرار داده اند اما متاسفانه همچنان شاهد کیفیت نامناسب نان های پخت شده هستیم تا آنجا که خبرنگار بازار تصمیم گرفت بازدیدی از نانوایی ها داشته و اوضاع و شرایط را پس از گذشت ۱۰ روز از اعلام نرخ های جدید نان بررسی کند.

حال ناخوش نان‌های همدان| کیفیتی که در تنور نانوا می‌سوزد

یکی از شهروندان بابیان اینکه کیفیت نان پس از اصلاح قیمت تفاوتی نداشته است، گفت: نان لواش وضعیت بهتری دارد اما مابقی نان ها اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه دور ریز نان زیاد است، گفت: نان ها خمیر است و حتی اندازه آنها هم گویا کوچک شده است و برایم قابل باور نیست از چهار سنگکی که روز گذشته خریداری کردم نصف بیشترش دور ریز شد.

به دلیل کیفیت پایین نان و دور ریخته شدن آن گاهی مجبور به خرید دومرتبه نان در روز هستم

این شهروند همدانی با بیان اینکه هزینه ای که برای نان پرداخت می شود و صرف خرید نان شده افزایش یافته است، گفت: به دلیل کیفیت پایین نان و دور ریخته شدن آن گاهی مجبور به خرید دومرتبه نان در روز هستم.

گفتگو با سایر شهروندان نیز گویای همین وضعیت و بیشترین گلایه از خمیر بودن نان و کوچکتر شدن آن بود.

افزایش قیمتی که به نانوایان اعلام شده مربوط به افزایش وزن چونه نان است وگرنه کیفیت آرد تغییری نکرده است

یکی از نانوایان نیز در پاسخ به دلایل عدم تغییر کیفیت نان عنوان کرد: افزایش قیمتی که به نانوایان اعلام شده مربوط به افزایش وزن چونه نان است وگرنه کیفیت آرد تغییری نکرده است.

این نانوا بابیان اینکه اگر کیفیت آرد بهتر نشود وضع همین گونه خواهد بود؛ گفت: اگر گلوتن موجود در آرد بیشتر باشد به مرتب نان بهتری پخته می شود.

حال ناخوش نان‌های همدان| کیفیتی که در تنور نانوا می‌سوزد

مسئول اتحادیه نانوایان استان همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه کیفیت آرد در کیفیت نان پخت شده نقش مهمی دارد، گفت: شرکت غله استان همدان در حال تلاش برای بهتر شدن کیفیت آرد های تحویلی به نانوایی های استان همدان است.

حدود ۳۰ هزارتن آرد خارجی جذب شده که از ماه آینده وارد کارخانه آرد همدان می شود

ابوذر گل محمدی با بیان اینکه حدود ۳۰ هزارتن آرد خارجی جذب شده که از ماه آینده وارد کارخانه آرد همدان می شود، گفت: این آرد با آردهای داخلی مخلوط می شود و در بهبود کیفیت نان موثر خواهد بود.

گل محمدی همچنین با بیان اینکه طی یک هفته اول اصلاح قیمت نان یک هزار و ۲۵۰ مورد بازرسی از نانوایی های سطح استان همدان انجام شده است، گفت: بازرسی ها تداوم دارد تا آنجا که گاهی طی ۴۸ ساعت یک نانوایی چهار مرتبه بازرسی می شود.

وی با بیان اینکه بازرسی ها به صورت مشترک انجام می شود و نمایندگان فرمانداری، شرکت غله، سازمان صمت و اتاق اصناف حضور دارند، گفت: با توجه به همکاری بسیج بازرسی ها ادامه خواهد داشت.

۱۰ اکیپ بازرسی از نانوایی ها در شهر همدان فعال شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استان همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۱۰ اکیپ بازرسی از نانوایی ها در شهر همدان فعال شده است، گفت: کارخانجات آرد به دنبال جذب آرد با کیفیت هستند تا کیفیت نان بهبود پیدا کند.

حال ناخوش نان‌های همدان| کیفیتی که در تنور نانوا می‌سوزد

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه در بازدیدها به این نتیجه رسیدیم که یک آرد همسان در دو نانوایی مختلف توزیع شده اما کیفیت نان ها با هم متفاوت است در حالی که اگر ایراد از آرد باشد نباید شاهد پخت نان باکیفیت باشیم، گفت: مهارت کارکنان نانوایی ها در پخت نان موثر است.

صنف نانواها برای افزایش قیمت نان تلاش بسیاری داشتند اما با وجود سخت بودن گران کردن نان به دلیل پاسخ مناسب به صنف نانواها اصلاح قیمت انجام شد و انتظار داریم عوامل فعال در نانوایی ها انصاف به خرج دهند

وی با بیان اینکه کیفیت نان به انصاف و دقت نانواها و کارکنان نانوایی ها هم وابسته است، ادامه داد: صنف نانواها برای افزایش قیمت نان تلاش بسیاری داشتند اما با وجود سخت بودن گران کردن نان به دلیل پاسخ مناسب به صنف نانواها اصلاح قیمت انجام شد و انتظار داریم عوامل فعال در نانوایی ها انصاف به خرج دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان همدان بااشاره به اینکه در کلاس های آموزشی مواردی به نانوایان اعلام شده که باید رعایت کنند تا کیفیت نان بهتر شود، گفت: نانوایی های بسیاری داریم که کیفیت نان خوبی دارند اما مابقی نانوایی ها هم باید در زمینه بهبود کیفیت نان اقدام کنند.

وی به شیفت کاری نانوایی ها هم اشاره کرد و گفت: با ۱۲ نانوایی در ملایر به خاطر رعایت نکردن ساعت کار برخورد شده است.

نانوایی‌هایی که کارت مباشر دارند و یا به اجاره داده شده‌اند، پروانه آن‌ها لغو می‌شود
وی با تاکید بر اینکه نانوایی‌هایی که کارت مباشر دارند و یا به اجاره داده شده‌اند، پروانه آن‌ها لغو می‌شود، گفت: تا امروز و در پی نظارت و کنترل قیمت‌ها، دو هزار بازرسی از نانوایی‌های استان همدان انجام شده است.

ظاهر پورمجاهد باتاکید بر اینکه به استناد تبصره ماده ۵ قانون نظام صنفی، نانوایی‌هایی که تکرار تخلف داشته‌اند، طبق سلسله مراتب قانونی، بدون اغماض، پروانه آن‌ها لغو می‌شود، افزود: طبق قانون نانوایی‌هایی که اجاره داده شده‌اند و یا کارت مباشر دارند، طبق قانون لغو پروانه می‌شوند ضمن اینکه پنج واحد نانوایی (سنگک، لواش و تافتون) در استان همدان که تکرار تخلف داشتند، طبق قانون لغو پروانه می‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان همدان تاکید کرد: نظارت‌ها و کنترل قیمت‌ها توسط تیم بازرسی بر نانوایی‌های استان ادامه دارد و تا بهبود کیفیت نان بازرسی های سرزده تداوم خواهد داشت.

به هر حال این روزها مردم در خرید نان اولین موضوعی که برایشان اهمیت دارد کیفیت پخت است چراکه با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت نان اگر بنا است نان مانند گذشته پخت شود و بهبودی در کیفیت آن حاصل نشود تنها موجب نارضایتی بیشتر می شود بنابراین انتظار می رود با این تغییر جدی شاهد بهبود کیفیت نان باشیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha