۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
دلالان سوار بر بال مگس| خطر در کمین مرکبات شمال
بازار گزارش می‌دهد؛

دلالان سوار بر بال مگس| خطر در کمین مرکبات شمال

ساری- پس از برداشت برنج، سودجویان و دلالان با کمین و طرح بهانه های واهی به سراغ مرکبات آمدند و درصدد به یغما و تاراج دسترنج باغداران هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خیال دلالان از بازار برنج و شالیزارهای مازندران تا حدودی راحت شد و توانستند بخش اعظمی از تولید و دسترنج شالیکاران را از دستشان خارج کنند و از حالا تا شروع فصل برداشت دیگر، قیمت‌ها را آنگونه که دلشان می‌خواهند، عرضه می‌کنند.

سروکله سودجویان و دلالان در باغات مرکبات پیدا شده و همزمان با فصل برداشت، پشت تابلوی مگس مدیترانه مخفی شدند تا به بهانه آفت زدگی، میوه‌های نوبرانه باغات استان را از چنگشان خارج کنند.

یک باغدار مازندران با بیان اینکه تاکنون واسطه‌های زیادی به سرباغم آمدند و تمایل داشتند میوه مرکبات را با قیمت ناچیزی خریداری کنند، افزود: آنها با این بهانه که امسال وضعیت و کیفیت مرکبات خوب نیست، رقم‌های پایینی برای خرید مرکبات پیشنهاد داده اند.

محمد کمالی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در حال حاضر وضعیت و کیفیت محصول خوب است، به هزینه‌های بالای باغداری اشاره و اضافه کرد: قیمت کود و سم و هزینه‌های کارگری بی رویه گران شده است.

وی خواستار توجه مسئولان برای حمایت از باغداران شد و گفت: هزینه‌های تولید بالاست اما در عوض قیمت‌های فروش پایین است.

در حالی دلالان و سودجویان برای مرکبات مازندران نقشه کشیدند و به بهانه‌های واهی تلاش دارند بر سر قیمت آن زنند که هر سال به بهانه‌های مختلف، بخش قابل توجهی از محصول با دلالی و واسطه گری و قیمت ناچیز از دست باغداران خارج تا در آستانه شب عید با قیمت‌های چند برابری عرضه شود.

باغات مازندران کمترین مشکل را دارند
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مگس مدیترانه در فصل برداشت محصول بروز پیدا می‌کند، افزود: این درحالی که امسال باغات استان کمترین مشکل را دارا هستند.

دلالان سوار بر بال مگس| خطر در کمین مرکبات شمال

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: همچنین این آفت در سال گذشته نیز کمترین خسارت را به باغات استان زده است و خوشبختانه با همت باغداران و کارشناسان تحت کنترل و کاهش است.

وی با تاکید بر اینکه میوه استان سالم و باکیفیت است، ادامه داد: امسال دغدغه‌ای بر طغیان این آفت وجود ندارد و این آفت کنترل و مهار شده است.

مرکبات از جمله محصولاتی است که در سبد صادراتی مازندران قرار دارد و از این رو سودجویان و واسطه‌ها تلاش می‌کنند تا محصول را به بهانه آفت مگس مدیترانه با قیمت ناچیز خریداری کنند. مازندران در زمینه تولید نارنگی، پرتقال، کیوی رتبه اول کشور را دارد و پیش بینی می‌شود میزان صادرات مرکبات استان در سال جاری به مرز ۵۰۰ هزار تن برسد.

پیش بینی صادرات ۵۰۰ هزار تنی مرکبات
هادی ایزدی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در استان گفت: از نظر کیفیت ۵۰۰ هزار تن محصول قابلیت صادرات دارند ولی با توجه به اینکه کشورهای رقیب نیز همانند ترکیه در بازارهای منطقه فعال هستند سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن پرتقال از استان صادر می‌شود.

وی با اظهار اینکه در فصل برداشت پرتقال هستیم، نگرانی برای خسارت میوه مگس مدیترانه وجود ندارد، گفت: ۹۰ درصد محصولات عاری از آفت و سالم هستند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان توصیه کرد پرتقال تامسون قابلیت نگهداری دو تا سه ماهه در انبارها را دارد از این رو کشاورزان برای برداشت عجله نکنند.

ایزدی گفت: در سال‌های اول شیوع مگس مدیترانه نگرانی در این زمینه وجود داشت ولی اکنون با توجه به اینکه کشاورزان شیوه‌های مبارزه با آفت را فراگرفتند، نگرانی نداریم و مرکبات استان در کشور و کشورهای دیگر جایگاه خود را پیدا کرده است.

دلالان سوار بر بال مگس| خطر در کمین مرکبات شمال

وی یادآور شد: سال به سال بازار و قیمت مرکبات بهتر می‌شود و باید با مدیریت عرضه کمک کنند تا میوه به تدریج و مناسبت وارد بازار شود.

در عین حال عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان اینکه مگس مدیترانه ای از جمله آفات مهم در بیشتر کشورها نظیر ایران است، گفت: این آفت اهمیت قرنطینه‌ای و میزبانان زیادی دارد از این رو مبارزه با آفات باید تلفیقی انجام شود.

مگس مدیترانه ای از جمله آفات مهم در بیشتر کشورها نظیر ایران است و این آفت اهمیت قرنطینه‌ای و میزبانان زیادی دارد از این رو مبارزه با آفات باید تلفیقی انجام شود

وی یادآور شد: این آفت با آنکه از سال ۸۵ در استان مشاهده شده ولی بسیار مدیریت پذیر بوده و بهترین راهکار برای مهار، تسریع در برداشت میوه‌های رسیده است.

زاغی با عنوان اینکه آفت با میوه‌های برداشت شده کاری ندارد ولی می‌تواند میوه‌های روی درخت مانده را درگیر کند، افزود: یکسری مواد جذب کننده و نصب تله‌های توری برای از بین بردن آفت پیش بینی شده است و توصیه می‌شود در هر هکتار ۵۰ تا ۷۰ تله توری نصب شود.

وی یادآور شد: با سرد شدن هوا آفت مگس مدیترانه ای کاهش می‌یابد و نگرانی در این بخش نداریم.

مازندران نیمی از تولید مرکبات ایران را به خود اختصاص داده است، از این رو بسیاری از دلالان و سودجویان به بهانه‌های گوناگون در تلاش هستند تا با لطمه زدن به بازار مرکبات، سودهای کلانی به جیب زنند.

کد خبر: ۱۱۶٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha