۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
سوار بر خودرو با نمایش تکراری و قطعات قدیمی| قطعات الکترونیکی بی کیفیت تر شدند
بازار از حواشی نمایشگاه قطعات گزارش می دهد

سوار بر خودرو با نمایش تکراری و قطعات قدیمی| قطعات الکترونیکی بی کیفیت تر شدند

شانزدهیمن نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو امروز نیمی از فعالیت خود را گذرانده است، نمایشگاهی که با حجم زیادی از قطعات تکراری و بی کیفیت در محصولات الکترونیکی مواجه است.

بازار؛ گروه خودرو: شانزدهیمن نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو امروز نیمی از فعالیت خود را گذرانده است. نمایشگاهی محلی برای عرضه دستاورد برخی از قطعه سازان و محفلی برای آشنایی با مشکلات این صنعت است. هرچند که برخی از تولیدکنندگان با محصولات تکراری دو سالن بزرگ در نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند، اما فعالیت نمایشگاه بیشتر به سمت هم نشینی تولیدکنندگان سوق یافته بود. با این تفاصیل در این گزارش به حواشی سه روز از مهم ترین نمایشگاه صنعت خودرو در ایران خواهیم پرداخت.

نمایشگاه سوار بر خودرو با نمایش تکراری و قطعات قدیمی | قطعات الکترونیکی بی کیفیت تر شدند

چند قطعه ساز و وزیر؟
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو با شرکت ۵۰۰ قطعه ساز داخلی و خارجی از کشورهای ترکیه، چین، هند، آلمان و ایتالیا در ۱۰ سالن برگزار شد. روزنخست فعالیت این نمایشگاه علیرغم اینکه افتتاحیه آن قرار بود صورت بگیرد، وزیر صمت با تاخیر بیشتر از یک ساعت در محل نمایشگاه حضور یافت.

نکته قابل توجه اینجاست که مراسم افتتاحیه نمایشگاه در فضایی میان سالن های گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خوردوسازی سایپا انجام شد. پس از آیین افتتاح وزیر صمت فقط از سالن و غرفه ساپکو بازدید کرد. هرچند که نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو فضای مناسب برای ارتباط تولیدکنندگان با سیاستگذار صنعت یعنی مقام عالی وزارت است، اما خبری از بررسی مشکلات و گفت و گو نبود.

مسئولین برگزار کننده نمایشگاه نیز در زمان بازدید وزیر صمت از نمایشگاه شرایط گفت و گو بازدید کامل وزیر را فراهم نکردند، این موضوع نیز نشان از بی برنامگی مسئولین برگزار کننده است.

نمایشگاه سوار بر خودرو با نمایش تکراری و قطعات قدیمی | قطعات الکترونیکی بی کیفیت تر شدند

در آیین افتتاحیه نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو مدیران ایران خودرو و سایپا غایبین اصلی بودند

مدیران خودروسازان در روز اول نبودند
در آیین افتتاحیه نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو مدیران ایران خودرو و سایپا غایبین اصلی بودند. هرچند روز گذشته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بازدیدی از نمایشگاه و سالن محل حضور ساپکو داشت. ساپکو نیز مانند هر سال قطعات تکراری را به نمایشگاه عرضه کرده بود. در غرفه این شرکت، پیشرانه های متنوع و تریم داخل محصولات به نمایش در آمده بود.

سالن مجاور گروه صنعتی ایران خودرو، گروه خودروسازی سایپا قرار داشت. در سالن این خودرو ساز تمام زنجیره تامین سایپا و شرکت های اقماری حضور داشتند. سالنی که محصول جدیدی برای عرضه نداشت و مانند ایران خودرو دستاوردهای گذشته و داخلی سازی برخی از قطعات را به نمایش درآورده بود. مدیران عامل شرکت های سازه گستر و ساپکو مانند ادوار گذشته از مصاحبه و گفت و گو با اصحاب رسانه خودداری می کردند.

البته این مساله در گروه خودروسازی سایپا بیشتر به چشم می آید. نمایشگاه محلی جهت پاسخگویی مدیران ارشد صنعت خودرو به اصحاب رسانه و مشتریان است. این موضوع در یکی از شرکت های قطعه سازی نیز دیده می شود، مالک یکی از مجموعه های بزرگ تولیدی نسبت به پاسخگویی سوالات خبرنگار همیشه امتناع می کند.

نمایشگاه سوار بر خودرو با نمایش تکراری و قطعات قدیمی | قطعات الکترونیکی بی کیفیت تر شدند

 محصولاتی در نمایشگاه می شود که از ضعف کیفی در ساختار، ظاهر و جنس آن ها کاملا مشهود است. این ضعف بیشتر در قطعات الکترونیکی و پلاستیکی وجود دارد

کیفیت در کجای نمایشگاه دیده می شود؟
یک خودرو به طور متوسط از ۴۲۰۰ قطعه تشکیل شده است، بیشتر قطعات تشکیل دهنده خودرو در نمایشگاه مذکور وجود دارد. کیفیت ساخت برخی از تولیدکنندگان به حدی مطلوب شده است که قابلیت رقابت نسبت به رقیبان خارجی را دارد. اما محصولاتی نیز دیده می شود که ضعف کیفی از ساختار، ظاهر و جنس آن ها کاملا مشهود است. این ضعف بیشتر در قطعات الکترونیکی و پلاستیکی وجود دارد.

هرچند یکی از قطعه سازان قطعاتی مانند ایربگ، ECU، کلاسترها و کویل دوبل را در محفظه شیشه ای خارج از دسترس بازدیدکنندگان قرار داده بود. این درحالی است که نمایشگاه های قطعات و خودرو در خارج از کشور محصولات در دسترس و عرضه بازدیدکنندگان قرار می دهند، اما ظاهرا در کشور تعریفی غیر از این مساله وجود دارد.

اگر از تولیدکنندگان نسبت به این مساله سوال کنید، با پاسخ عدم پیشرفت در صنایع بالا دستی مواجه خواهید شد. شاید در نگاه کلی به این مساله چینین پاسخی صحیح باشد، اما نباید منکر تلاش برای بهبود شرایط توسط صنعت خودرو برای حمل و نقل کشور را نادیده گرفت.

نمایشگاه سوار بر خودرو با نمایش تکراری و قطعات قدیمی | قطعات الکترونیکی بی کیفیت تر شدند

برگزاری نمایشگاه ضروری یا غیر ضروری؟
از بدو شیوع کرونا تاکنون چنین نمایشگاهی با استقبال مناسب از سوی صنعتگران و مسولان برای صنعت خودرو تشکیل نشده است. باتوجه به اینکه دولت جدید مستقر شده است، برگزاری چنین گردهمایی برای آشنایی بیشتر دولتمردان با مشکلات عدیده صنعت خودرو و قطعه سازی از اهمیت بالایی برخودار است. این مساله زمانی اهمیت فراوان خواهد یافت که در زمان بازدید مسولان، یک یا دو سالن و چند غرفه مورد بررسی و توجه قرار نگیرد. بلکه باید به نظرات و سخنان تمام تولیدکنندگان گوش داده شود تا صنعت خودرو با بهبود شرایط همراه شود.

کد خبر: ۱۱۶٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha