۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کاهش شدید سطح آب سدهای کرمان| خشکسالی بی سابقه ادامه دارد
چالشی که ماندگار شد؛

کاهش شدید سطح آب سدهای کرمان| خشکسالی بی سابقه ادامه دارد

کرمان- ادامه خشکسالی و کمبود بارندگی در استان کرمان موجب کاهش شدید سطح منابع آبی و چالش اقتصادی در بزرگترین استان کشور شده است.

بازار؛ گروه استان ها: در سال آبی جاری هنوز در چهار شهرستان کرمان باران نباریده است و در سایر شهرستان های استان وضعیت بارندگی مناسب نیست، آب ذخیره شده در چهار سد موجود در استان در حال تمام شدن است و پس از بارندگی های اخیر ورودی سدهای جیرفت و نساء کمی بهبود یافته است.

ورودی سد جیرفت که در تابستان به صفر نیز رسیده بود در ۱۷ آبان ماه جاری در بهترین حالت به ۶۹۰ لیتر آب در ثانیه رسید؛ ورودی آب سد نسا در شرق استان نیز در حالی ابتدای ماه جاری ۲ مترمکعب آب در ثانیه بود که به ۳۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

بارش باران در سال آبی گذشته در استان ۷۲ میلیمتر بود در حالیکه میزان بارش بلند مدت در استان ۱۲۹ میلیمتر است این در حالیست که در جیرفت، بم، منوجان و قلعه گنج در سال آبی جاری حتی یک میلیمتر باران نیز نباریده است.

این در حالیست که این مناطق جزو قطب های اصلی کشاورزی در استان و کشور هستند و همین مساله موجب شده است فشار بر برداشت آب های زیر زمینی تشدید شود و در نهایت به برداشت منفی ۱.۱ میلیارد مترمکعبی آب در استان منجر شود.

طبق آمار همه طرح های انتقال آب حوزه به حوزه در استان کرمان تعطیل شده است و انتقال آب از خلیج فارس به کرمان نیز در حدی نیست که بتواند مشکل خشکسالی را رفع کند

طرح های انتقال آب به کرمان تعطیل شده اند
طبق آمار همه طرح های انتقال آب حوزه به حوزه در استان کرمان تعطیل شده است و انتقال آب از خلیج فارس به کرمان نیز در حدی نیست که بتواند مشکل خشکسالی را رفع کند.

یک سوم باغ های کشور در استان کرمان قرار گرفته اند و دقیقا در شهرستانهایی که بیشترین تمرکز کشاورزی قرار دارد کمترین باران نیز باریده است.

۹۰ درصد از آبهای استحصالی در استان کرمان در بخش کشاورزی استفاده می شوند و به دلیل عدم توسعه شبکه آبیاری مدرن در استان کرمان ۹۵ درصد از آب موجود در بخش کشاورزی تبخیر یا جذب زمین می شود. در این میان کشت گونه های گیاهی که به آب زیاد نیاز دارند نیز به قاتل آبخوان های کرمان تبدیل شده است و هیچ اقدام موثری برای تغییر الگوی کشت و یا توسعه آبیاری مکانیزه نیز انجام نشده است.

کاهش شدید سطح آب سدهای کرمان| خشکسالی بی سابقه ادامه دارد

حالا کار به جایی رسیده است که در بسیاری از مناطق استان کرمان تامین آب آشامیدنی نیز با چالش جدی مواجه شده است و در دولت های مختلف چاره اندیشی در این زمینه به دوش دولت های آینده انداخته می شود و مقصر وضعیت موجود نیز گردن دولتهای قبل انداخته می شود.

حالا استاندار فعلی کرمان تاکید کرده است که در صورت عدم همراهی مدیران دستگاه های مختلف و فرماندارن شهرستانها برای اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی آنها را به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.

برنامه های سازگاری با کم آبی در کرمان جدی گرفته شود
معاون عمرانی استاندار کرمان در گفتگو با بازار در این زمینه گفت: کرمان با چالش جدی در زمینه تامین آب مواجه است و در این شرایط سازگار شدن استان با شرایط موجود اهمیت ویژه دارد به همین دلیل برنامه ای در این زمینه تدوین و ابلاغ شده  که اجرای آن الزامی است.

مصطفی آیت اللهی موسوی بیان کرد: نظارت بر اجرای این برنامه ها با جدیت انجام می شود و نباید برخورد سلیقه ای در این زمینه انجام شود.

در بخش کشاورزی تسهیلات مناسبی برای آبیاری مکانیزه در نظر گرفته شده است و باید کشاورزان را به این سمت سوق داد تا کمترین میزان هدر رفت آب را در این بخش شاهد بود

وی افزود: در بخش کشاورزی تسهیلات مناسبی برای آبیاری مکانیزه در نظر گرفته شده است و باید کشاورزان را به این سمت سوق داد تا کمترین میزان هدر رفت آب را در این بخش شاهد بود.

معاون عمرانی استاندار کرمان خواستار تحقیقات بیشتر در بخش کشاورزی برای استفاده بهینه از آبهای در دسترس شد و بیان کرد: به هر صورت کشاورزی یکی از مهمترین پایه های اقتصادی استان کرمان محسوب می شود و باید در این زمینه با احتیاط و دقیق پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سالیانه هزار هکتار باغ پسته به بیابان تبدیل می شود، گفت: این مساله به دلیل استفاده بی رویه و بدون برنامه از منایع آبی است و باید مدیریت مصرف آب با جدیدت پیگیری شود.

آیت اللهی موسوی گفت: باید دستگاه های مربوط با بخش کشاورزی در این زمینه گامهای ملموس و موثری بردارند تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

منابع آبی کرمان در وضعیت بحرانی هستند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: وضعیت منابع آب های زیر زمینی و سدهای استان کرمان نامناسب است و باید برای حل مشکلات پیش رو از هم اکنون چاره اندیشی کنیم.

سطح آبهای زیر زمینی هر سال کاهش می یابد و دشتهای در حال فرو نشست هستند به همین دلیل باید برداشت آب از چاههای کشاورزی مدیریت شود در غیر این صورت دشت های کرمان به زودی خالی از آب می شود

علی رشیدی گفت: سطح آبهای زیر زمینی هر سال کاهش می یابد و دشتهای در حال فرو نشست هستند به همین دلیل باید برداشت آب از چاههای کشاورزی مدیریت شود در غیر این صورت دشت های کرمان به زودی خالی از آب می شود.

وی تصریح کرد: آبخوان های ما در بسیاری از مناطق کشور به خصوص با خطر فرونشست مواجه هستند و بارها در این زمینه به مردم و مسئولان ادارات مربوطه هشدار داده ایم.

رشیدی اظهار کرد: تصمیم گیری ها و برنامه های راهبردی باید براساس اقلیم هر منطقه اتخاذ شود و هم ا کنون با توجه به تغییرات اقلیمی شرایط کرمان به شدت بحرانی شده است.

وی با تاکید برآنکه باید برنامه ریزی ها متناسب با اقلیم استان باشد، تصریح کرد: بر اساس سند سازگاری با کم آبی استان کرمان باید ۱۹۸۰ میلیون مترمکعب آب در دو فاز صرفه جویی کند که تحقق  ۱۰۳۰ میلیون متر مکعب آن در فاز اول باید انجام شود.

خشکسالی این روزها به تهدید جدی در زمینه توسعه اقتصاد و اشتغال در استان تبدیل شده است و کم آبی بسیاری از فرصتهای کاری را از بین برده است.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha