چالش های ممنوعیت واردات مواد اولیه صنعت مبلمان از زبان یک وارد کننده مواد از کشور کُره
در گفتگو با «بازار» مطرح شد

چالش های ممنوعیت واردات مواد اولیه صنعت مبلمان از زبان یک وارد کننده مواد از کشور کُره

امیری، فعال صنعت چوب گفت: با ایجاد انحصار برای تولید کننده داخلی شاید فروش قوی شود اما قطعا کیفیت کار بالا نمی رود، چون تولید تنها در سایه رقابت با محصولات با کیفیت خارجی رونق می گیرد.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت مبلمان کشور غالبا با کمبود مواد با کیفیت داخلی مواجه است و لاجرم بخش قابل توجهی از مواد اولیه این صنعت از طریق واردات تامین می شود. در این راستا و در حاشیه پنجمین نمایشگاه چوب تهران خبرنگار «بازار» گفتگویی با «حمیدرضا امیری» مدیر یکی از شرکت های وارد کننده که به صورت تخصصی در حوزه واردات روکش های PVC از کشور کره جنوبی فعالیت دارد گفتگویی انجام داده و جویای شرایط فعلی این حوزه شده است.

*با توجه به اینکه واردات و صادرات همیشه با یکسری موانع همراه است کمی در خصوص وضعیت فعلی واردات مواد اولیه صنعت چوب و مبلمان توضیح بدهید.
ما به شخصه از کشور کره و چین یکسری اجناس را وارد می کنیم تا مشتریانی که به دنبال کیفیت و همچنین قیمت مناسب هستند را بتوانیم پشتیبانی کنیم. متاسفانه الان واردات بسیار سخت شده است یک دلیلش تحریم ها و بالطبع انتقال پول آن است. چه در بحث واردات و چه در بحث صادرات می بینیم که امنیت چندانی برای وارد کننده و صادر کننده وجود ندارد. مبالغ زیادی از سرمایه تجار ایرانی در کشورهای همسایه مثل ترکیه و دبی توسط صرافان به اصطلاح بالا کشیده شده است. در واقع ما وقتی می خواهیم حواله بزنیم بخصوص به کشور کره، مستقیم انجام نمی دهیم و پول باید به یک صرافی در دبی یا ترکیه انتقال یابد و از آنجا به کره منتقل شود لذا باید به شخصی اعتماد کنیم  که او را نمی شناسیم و تا به حال او را ندیده ایم. بنابراین معضل اصلی واردات الان بحث انتقال پول است. علاوه بر این  موارد دیگری نیز وجود دارد مثلا اینکه به یکباره واردات را ممنوع می کنند که خود مشکلات زیادی به همراه دارد.

ما نمی گوییم تولید داخلی نداشته باشیم اما حرف ما این است که تولید وقتی رونق می گیرد که بحث رقابت باشد؛  پس وقتی برای تولیدکننده داخلی انحصار و رانت ایجاد کنید تولید رونق نمی گیرد

*از نظر کیفی مواد اولیه داخلی و خارجی چه تفاوت هایی دارد که تولیدکنندگان غالبا تمایل به استفاده از مواد خارجی دارند؟
تفاوت ها بسیار زیاد است و به هیچ وجه قابل مقایسه با هم نیست. ما نمی گوییم تولید داخلی نداشته باشیم اما حرف ما این است که تولید وقتی رونق می گیرد که بحث رقابت باشد. شما وقتی برای تولیدکننده داخل رانت ایجاد می کنید تولید رونق نمی گیرد. رقابت باید باشد و این رقابت موجب می شود تولید داخل نیز پیشرفت کند. به عنوان مثال در بحث خودرو وقتی گمرکی که برای واردات ماشین می گذارند به قدری بالا است که کسی توان خرید نداشته باشد لاجرم مجبور می شود و انتخاب دیگری جز خرید ماشین داخلی ندارد. در بقیه صنایع هم همین است و وقتی انحصار و رانت ایجاد  می شود تولید کننده داخلی پیشرفت نمی کند.

بد نیست بدانید الان حدود ۳ سال است یکسری تولید کننده داخل در حوزه تولید مواد اولیه صنعت مبلمان و به صورت ویژه در حوزه روکش کار می کنند که امیدواریم موفق هم باشند. با این وجود اگر تبعیض مثبت حتی برای آنها شکل نگیرد بهتر است و می توانند موفق تر باشند اما اگر قرار باشد برای این تولیدکنندگان رانت و انحصاری ایجاد شود قطعا در نهایت چندان وضعیت خوبی نخواهد داشت. شاید بتوانند در فروش قوی شوند اما در کیفیت بهتر نمی شوند.

*علت این تفاوت کیفیت ها در روکش های PVC داخلی و خارجی چیست؟
در روند تولید روکش های PVC تخصصی ندارم اما تا جایی که بنده می دانم هر چقدر درصد پی وی سی روکش بیشتر باشد قیمت آن بالاتر می رود چون مواد اولیه اش پودر پی وی سی است، و هر چقدر درصد  پی. وی. سی بیشتر باشد کیفیت آن هم بیشتر می شود.

حال اینکه روند تولید در داخل به چه نحو است و چرا تولیدکننده داخلی نمی تواند این کار را انجام دهد نیاز به پاسخ کارشناسی دارد که بنده تخصص ندارم. با این حال کیفیت داخلی پایین تر است و شاید یک بحث شان این باشد که می خواهند قیمت مناسب تری تولید کنند.

تولید کننده ای که به دنبال ماندگاری در بازار است طالب جنس با کیفیت است

* مشتریان شما روی چه ویژگی هایی تاکید دارند که آنچه شما عرضه می کنید بایستی دارای آن خصوصیات باشد؟
الان همه نوع مشتری در بازار هست؛ از مشتری که دنبال کیفیت است تا مشتری که به دنبال این است که با یک قیمت مناسب تولید کند. در واقع تولید کننده ای که به دنبال ماندگاری در بازار است طالب جنس با کیفیت است. برای پاسخ دادن به این افراد ما نیز ۹۰ درصد روکش هایی که وارد می کنیم از کشور کره است و جزو مرغوب ترین های بازار است.

*چند درصد روکشهایی که در بازار است وارداتی است و چند درصد داخلی است؟
بنده شخصا یک بررسی انجام داده ام تا به این نکته برسم که تولید کننده داخلی چند درصد بازار را گرفته است. اگرچه به دلایل مختلفی به عدد دقیقی نرسیدم با این وجود به نظر می رسد ۳۵ تا ۴۰ درصد سهم بازار الان روکش های ایرانی است و مابقی وارداتی است.

رفتار سازمانی، کیفیت محصول و خدمات پس از فروش بهترین فاکتورهایی است که می تواند عدم کاهش فروش ما را در بازار تضمین کند

*در بحث فروش از چه تکنیک هایی استفاده می کنید که با کاهش فروش مواجه نشوید؟
در فروش اخلاقی کار کردن بسیار مهم است؛ اینکه صداقت داشته باشیم با مشتری و مشتری را صرفا به عنوان فردی که به ما سود می رساند نگاه نکنیم مهمترین فاکتور در داشتن فروش مستمر است. ما معتقدیم به مشتری باید به عنوان ولی نعمت نگاه کرد چون اگر مشتری باشد منِ تولید کننده، وارد کننده و یا فروشنده می توانم کار کنم. اگر این نگاه را داشته باشیم به مشتری دروغ نمی گوییم و صادقانه برخورد می کنیم جنسی که تضمین می کنیم خدمات پس از فروش نیز می دهیم. از سوی دیگر بحث کیفیت هم بسیار مهم است و لذا رفتار سازمانی، کیفیت محصول و خدمات پس از فروش بهترین فاکتورهایی است که می تواند عدم کاهش فروش ما را در بازار تضمین کند.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha