۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
«قطعه قطعه» جمع گردد، وانگهی تارا شود| ایران‌خودرو با تغییر شورای رقابت زیان کرد
گزارش بازار از افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک

«قطعه قطعه» جمع گردد، وانگهی تارا شود| ایران‌خودرو با تغییر شورای رقابت زیان کرد

محبی نژاد دبیر انجمن صنایع قطعه سازی کشور گفت: تارا با شراکت ۲۰۰ قطعه ساز طراحی و تولید شده است و این خودرو با عمق ساخت داخل بیش از ۹۲ درصد سرآمد خودروهای داخلی است.

بازار؛ گروه خودرو: همزمان با شب میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع معادن مجلس شورای اسلامی، سید مصطفی میرسلیم نماینده مجلس شواری اسلامی، قطعه سازان و اصحاب رسانه خط تولید انبوه تارا اتوماتیک افتتاح شد. تارا به عنوان جدیدترین محصول خودروساز نخست کشور شناحته می شود که همزمان با بدعهدی فرانسوی ها براساس پلفت فرم PF۱ پژو ۳۰۱ با ساخت داخل بیش از ۹۰ درصد طراحی و تولید شد.

به گفته فرشاد مدیرعامل ایران خودرو تارا اتوماتیک آماده ارسال دعوت نامه است، اما به دلیل تغییرات مدیریتی و عدم تعیین قیمت برای این محصول از سوی شورای رقابت، این خودروساز با جریمه تاخیر ۴ میلیون تومان به ازای هر خودرو به دلیل عدم تحویل مواجه خواهد شد.

شراکت ۲۰۰ قطعه ساز در تولید تارا| ایرانخودرو با تغییر شورای رقابت زیان کرد

باتوجه به اینکه نسخه دستی تارا در خودروسازی با بها ۲۹۰ میلیون تومان عرضه و با بها ۴۴۵ میلیون تومانی در بازار معامله می شود، احتمالا قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد مرز ۷۰۰ میلیون تومان را رد خواهد کرد. در مراسم افتتاح خط تولید انبوه تارا اتوماتیک فرصتی دست داد تا با مدعوین و قطعه سازان نسبت به این محصول گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه از نظر خواهید خواند:

تارا به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک متعلق به یک شرکت چینی است که داخلی سازی شده است،هرچند که باتوجه به تکنولوژی چینی گیربکس این خودرو نباید انتظار عملکرد مفید و ایده آل از تارا را داشت

تارا اتوماتیک در یک نگاه
تارا مجهز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری با ۱۱۰ اسب بخار قدرت است که همان پیشرانه تقویت شده TU۵ محسوب می شود. این خودرو اکنون به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک متعلق به یک شرکت چینی است که داخلی سازی شده است. این خودرو با تجهیزاتی به نسبت بیشتر از تارا دنده دستی به بازار خواهد آمد. هرچند که باتوجه به تکنولوژی چینی گیربکس این خودرو نباید انتظار عملکرد مفید و ایده آل از تارا را داشت.

شراکت ۲۰۰ قطعه ساز در تولید تارا| ایرانخودرو با تغییر شورای رقابت زیان کرد

در مراسم افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد؛ تارا اتوماتیک آماده ارسال دعوت نامه است، اما به دلیل تغییرات مدیریتی و عدم تعیین قیمت برای این محصول از سوی شورای رقابت، این خودروساز با جریمه تاخیر ۴ میلیون تومان به ازای هر خودرو به دلیل عدم تحویل مواجه خواهد شد

شورای رقابت عامل ضرر
در مراسم افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد؛ تارا اتوماتیک آماده ارسال دعوت نامه است، اما به دلیل تغییرات مدیریتی و عدم تعیین قیمت برای این محصول از سوی شورای رقابت، این خودروساز با جریمه تاخیر ۴ میلیون تومان به ازای هر خودرو به دلیل عدم تحویل مواجه خواهد شد.

مدیرعامل این خودروساز ضمن معرفی دستاوردها، اظهار داشت: نسخه الکتریکی تارا نیز طراحی و تولید شده که در مرحله دوم بررسی تولید قرار گرفته و برای دست یابی به خودروهای الکتریکی باید هماهنگی توام با عزم جدی در سطح کشور ایجاد شود.

شراکت ۲۰۰ قطعه ساز در تولید تارا| ایرانخودرو با تغییر شورای رقابت زیان کرد

وی در ادامه افزود: تارا نخستین خودرو تولید داخل است که موفق به کسب استانداردهای ۸۵ گانه شده است. به زودی یکی از خطوط خارج کشور را راه اندازی و به بازارهای جدید ورود خواهیم کرد.

صادرات ۳۰ تا ۴۰ میلیون یورویی خودرو در منطقه
در مراسم افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک، رضا رضایی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور و مدیرعامل هلدینگ آذین خودرو به خبرنگار خبرگزاری بازار، گفت: حدود ۲۰ درصد از قطعات تشکیل دهنده تارا که شامل تریم داخل کابین به جز داشبور را تولید می کنیم.

این قطعه ساز با اشاره به پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان، بیان کرد: بیشتر به شکل خرید دین و قرار داد سه جانبه میان قطعه ساز، خودروساز و بانک با دریافت اعتبارات مالی تسویه می کنیم.

شراکت ۲۰۰ قطعه ساز در تولید تارا| ایرانخودرو با تغییر شورای رقابت زیان کرد

 رضایی در خصوص محصول جدید ایران خودرو، افزود: تارا سرآمد خودروهای بوده که تاکنون از نظر طراحی، آلایندگی، نیرومحرکه، مصرف سوخت و راحتی سرنشین تولید شده است. باتوجه به اینکه با بزرگترین تولید کننده صندلی در دنیا جوینت ونچر بودیم، صندلی برای تارا طراحی و تولید کردیم که سرنشینان در مسافت های طولانی بهترین راحتی سفر را داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور، اظهار داشت: صنعت خودرو نیازمند تحویل و تغییر هست و وزیر صمت نیز توجه ویژه به این مساله دارد. قطعه سازی نیز در جامعه خودرویی کشور با مشکلات اقتصادی بیشتری درگیر است، راهکار برون رفت از این چالش با هدف گذاری صحیح، برنامه ریزی درست، نقشه راه مناسب و نظارت مستمر خواهیم توانست خودروسازی را کامل کنیم. با چنین استراتژی در منطقه خاورمیانه می توانیم صادرات ۳۰ تا ۴۰ میلیون یورویی خودرو داشته باشیم.

تمام قطعه سازان کشور در این خودرو دخیل هستند که در این میان حدود ۲۰۰ قطعه ساز به طور اختصاصی برای این محصول تولید داشتند

۲۰۰ قطعه ساز دخیل در تولید تارا
در مراسم افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور، گفت: تارا یک تابو شکنی در صنعت خودرو کشور توام با رکورد شکنی از منظر عمق ساخت داخل است. این خودرو در قیاس با محصولاتی مانند پژو ۴۰۵، پراید و سمند هرگز از عمق ساخت داخل بیشتر از ۸۵ درصد عبور نکرده بودیم. بخشی از این مساله به دلیل عدم ضرورت و بخش دیگر عدم همت بوده است. عمق ساخت داخل تارا بیش از ۹۲ درصد است که رکورد شکنی در صنعت خودرو با تولید این محصول ایجاد شده و گویایی تبلور دانش و توانمندی متخصصان داخلی است.

شراکت ۲۰۰ قطعه ساز در تولید تارا| ایرانخودرو با تغییر شورای رقابت زیان کرد

این فعال قطعه سازی، با اشاره به طراحی تارا، افزود: در بخش طراحی خودرو تارا، پلت فرم و طراحی ظاهر متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است. در طراحی  این خودرو اجازه ندادیم سرمایه گذاری قطعه سازان که برای محصول پژو ۳۰۱ انجام داده بودند، راکد بماند. بلکه با استارت خودرو تارا، اکثر آن قطعات به تولید گرفته شد و سرمایه گذاری ها به جریان بازگشت. نکته قابل توجه اینجاست تمام قطعه سازان روی این خودرو طراحی قطعه کردند. پیشتر در خودروهای که از خارج کشور به صنعت خودرو داخل راه می یافتند، طراحی قطعه نیز متعلق به خارج کشور بود، برای هر تغییری نیاز به مجوز خودروساز خارجی بود. اما در تارا دست طراحان داخلی در صنعت قطعه سازی باز بود و در گام بعدی روی پروژه K۱۲۵ یا همان کراس اوور این محصول موفق تر از قبل عمل خواهیم کرد. گیربکس اتوماتیک نیز در حال داخلی سازی است، این داخلی سازی برای صنعت خودرو یک موفقیت بزرگ است.

محبی نژاد در خصوص تعداد قطعه سازان دخیل در این خودرو، گفت: تمام قطعه سازان کشور در این خودرو دخیل هستند که در این میان حدود ۲۰۰ قطعه ساز به طور اختصاصی برای این محصول تولید داشتند. این قطعه سازان تفاهم نامه خودکفایی قطعات را نیز امضاء کردند.

کد خبر: ۱۱۳٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha