ایرانیان در معدن، گاز، پتروشیمی و بهداشت بولیوی همکاری و سرمایه‌گذاری کنند
سفیر بولیوی در تهران مطرح کرد

ایرانیان در معدن، گاز، پتروشیمی و بهداشت بولیوی همکاری و سرمایه‌گذاری کنند

در نشست رئیس اتاق ایران با سفیر بولیوی در تهران بر سرمایه‌گذاری ایرانیان در حوزه پزشکی و درمانی، پروژه‌های معدنی، گاز و پتروشیمی این کشور تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سفیر بولیوی در تهران با رئیس اتاق ایران دیدار کرد. او در این نشست ضمن تاکید بر نیاز این کشور به توانمندی‌های پزشکی و دارویی ایران به ویژه در حوزه سرطان، خواستار سرمایه‌گذاری ایرانیان در پروژه‌های معدنی، گاز و پتروشیمی این کشور شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این دیدار به اصلاحات اخیر بولیوی در صحنه اقتصادی طی سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: دولت این کشور در صنایع نفتی و کشاورزی اصلاحاتی را دنبال کرده که نتایج قابل توجهی داشته است.

شافعی اظهار کرد: با توجه به اینکه بولیوی از منابع گاز سرشاری برخوردار است از این بابت همواره مورد توجه کشورهای همجوار خود در منطقه آمریکای لاتین بوده است.

او به توافق میان ایران، ونزوئلا و بولیوی در حوزه صنایع نفت و گاز اشاره کرد که در مرحله اجرا شرایط مناسبی ندارد.

رئیس اتاق ایران از ظرفیت‌های خوب بولیوی از نظر ذاخیر مواد معدنی سخن گفت و با اشاره به توانمندی‌های ایران در صنایع معدنی این بخش زمینه خوبی برای همکاری بین دو کشور دانست.

به اعتقاد شافعی، تولیدات محصولات کشاورزی ایران و بولیوی نیز مکمل یکدیگر هستند، بنابراین در این بخش نیز می توان پروژه‌های مشترکی را تعریف کرد.

او همچنین ۹۰ درصد صنایع بولیوی را جزو صنایع کوچک و متوسط  معرفی کرد و همکاری در توسعه این بخش از صنایع را برای دو کشور موثر خواند.

شافعی سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بولیوی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان را مورد تاکید قرار داد و گفت: سال‌ها قبل دو کشور همکاری‌های خوبی را با هم آغاز کردند و حتی سرمایه‌گذاران ایرانی توانستند درمانگاهی هم در این کشور تاسیس کنند؛ اما متاسفانه این همکاری‌ها به تدریج کم‌رنگ شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران روابط سیاسی حاکم بر دو کشور را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه دو کشور از نظر سیاسی با هم روابط خوبی دارند باید سعی کنیم سطح مناسبات اقتصادی و تجاری بین خود را نیز متناسب با آن بهبود ببخشیم.

زمینه سرمایه‌گذاری ایرانیان در پروژه‌های معدنی، گاز و پتروشیمی بولیوی مهیاست

رومینا گوادالوپه پرز راموس، سفیر بولیوی در تهران در تایید آنچه مطرح شد به تفاهماتی که در گذشته بین دو کشور صورت گرفته بود اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین زمینه همکاری بین ایران و بولیوی مربوط به یکی از مواد معدنی به نام لتیوم می‌شود که ذخایر بسیار زیادی از این ماده در بولیوی وجود دارد.  

او همچنین به استراتژی دولت بولیوی در راستای تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه اشاره کرد و افزود: دولت به بخش‌های گاز و معدن و تولید مواد پتروشیمی ورود کرده و در حال تعریف پروژه‌های بزرگ در این حوزه است. سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند در این حوزه مشارکت کنند. شاید صنایع کوچک و متوسط بخش بزرگی از اقصادی این کشور را در برگرفته باشد؛ اما برنامه این است که صنایع بزرگ را ایجاد و تقویت کنیم.

سفیر بولیوی در تهران به تغییرات دولت این کشور در سال ۲۰۱۹ اشاره و تاکید کرد: با توجه به تحولاتی که رخ داد، سعی شد مجدد روابط و توافقات قبلی که با طرف‌های ایرانی داشتیم را احیا کنیم.   در فاصله این تغییر وزرا هم تغییر کردند و بنابراین پیگیری تفاهم‌های قبلی سخت شد.

رومینا گوادالوپه پرز راموس، همکاری بین دو کشور در حوزه دارو و درمان به ویژه بخش سرطان را خواستار شد و تصریح کرد: تحقیقاتی درباره روند افزایش این بیماری در بولیوی انجام شده و با توجه به تجربه ایران در این حوزه روی همکاری این کشور حساب کرده‌ایم.

او به توانمندی بولیوی در صادرات گوشت به ایران نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای صادرات گوشت زیرساخت مهمی لازم است مانند استاندارد حلال که در حال حاضر در بولیوی نیست. بنابراین باید کشتارگاهی با سرمایه‌گذاری از سوی تجار و فعالان اقتصادی ایرانی تاسیس شود و برای اجرای این پروژه زیرساخت‌ها را مهیا کرد. می‌دانیم که ایران بخشی از نیاز خود به گوشت را از طریق برزیل تامین می‌کند. در این بین می‌توان قسمتی از کار را با بولیوی انجام داد.

سفیر بولیوی در تهران برقراری نشست‌های مجازی بین فعالان اقتصادی و مقامات دولتی دو کشور را در شرایط همه‌گیی کرونا، لازم دانست و خواستار برنامه‌ریزی‌هایی در این باره شد.

در ادامه شافعی به امکان همکاری دو کشور در حوزه خدمات فنی مهندسی و تهیه تجهیزات و ماشین‌الات به ویژه در حوزه صنایع غذایی که از توانمندی‌های ایران به شمار می‌آید اشاره کرد.

او ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری با این کشور در حوزه پزشکی درباره استاندارد حلال که توسط ایکریک انجام می‌شود، زمینه را برای همکاری‌ها مساعد خواند و تنها مانع در برابر توسعه مناسبات تجاری را فقر اطلاعاتی موجود بین فعالان اقتصادی دو کشور دانست که می‌توان این مسئله را به کمک فضای مجازی و برگزاری نشست‌های آنلاین برطرف کرد.

کد خبر: ۱۱۳٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha