۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
برندسازی حلقه مفقوده در صنعت غذایی مازندران| رکود یک پنجم کارخانه‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

برندسازی حلقه مفقوده در صنعت غذایی مازندران| رکود یک پنجم کارخانه‌ها

ساری- به رغم سهم ۴۶ درصدی صنایع غذایی مازندران در تولید ناخالص داخلی اما همچنان جای خالی برندها در این صنعت پرفروش و پر مشتری احساس می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنایع غذایی مازندران نیمی از اشتغال استان را به دوش می‌کشد و فروش و درآمد خوبی را حتی در بازار پرریسک کرونایی و تحریم‌ها کسب کرده، با این حال جای برندها در این صنعت خالی است.

تجربه و بررسی‌ها نشان می‌دهد که برندسازی در حوزه صنایع غذایی در اعتمادسازی بین مردم نقش بسزایی دارد و شرکت‌هایی که در این راه گام برداشته اند، به توفیقات خوبی دست یافته اند.

معدود شرکت‌های و صنایع غذایی در مازندران هستند که قدم در راه برندسازی گذاشته اند و اکنون محصولات و تولیداتشان از مرزها فراتر رفته و روی سفره جهانیان قرار گرفته است.

کارخانه‌هایی که با برندسازی بازارها را تصاحب کردند
محمد باقری فعال صنایع تبدیلی و غذایی در مازندران که از برند سازی تولیدات نتیجه گرفته است، با اشاره به وجود حلقه مفقوده بین صنعت، جهاد کشاورزی، کشاورزان و صنعتگران را از جمله مسائل یاد کرد و گفت: اگر این مجموعه‌ها اهداف را بازتعریف کنند و تعامل داشته باشند قطعاً وضعیت صنعت تبدیلی و غذایی بهتر از وضعیت موجود می‌شود.

وی کشاورزی را پشتوانه صنعت تبدیلی و غذایی دانست و گفت: عموم کشاورزان به صورت سنتی کار می‌کنند و جهاد کشاورزی باید حمایت بیشتری داشته باشد.

وی شناسنامه دار شدن باغات و محصولات کشاورزی را ضروری دانست و گفت: کشاورزان نباید فقط به کشت یک محصول بپردازند و باید تنوع تولید را داشته باشیم.

باقری یادآور شد: سرمایه گذاری در حوزه صنعت الزامی است و جهاد کشاورزی باید پشتیبانی بیشتری برای علمی شدن کشاورزی و ارتقای محصولات داشته باشد.

وی با اظهار اینکه اولین تولیدکننده کمپوت و پرک مرکبات در خاورمیانه هستیم، گفت: تکنولوژی این محصول از ژاپن وارد شده است و با تولید محصول بخشی از نیاز کشور تأمین واز خروج ارز جلوگیری می‌شود.

برندسازی حلقه مفقوده در صنعت غذایی مازندران| رکود یک پنجم کارخانه ها

باقری گفت: محصولات تولیدشده قابل رقابت با محصولات خارجی و دارای کیفیت بالا است.

عرضه ۵۰ هزار بسته برنج با برند خاص
واحد غذایی دیگری که با برندسازی توانسته سالانه ۵۰ هزار بسته برنج به مناطق مختلف و کشورهای مختلف صادر کند، نیز راز این اقدام را در توجه به کیفیت و برندسازی مطرح کرده است.

احمد فخر آور مدیرعامل یک واحد صنایع غذایی در حوزه برنج در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۷۰ سال با برند در بازار غذایی کشور فعالیت می‌کنیم، افزود: محصولات ما از جمله برنج با کیفیت بالا در بازار کشور عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از محصولات به کشورهای کانادا، اتریش، ترکیه و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، افزود: یکی از بزرگترین شرکت تولیدی و صنعتی در خاورمیانه هستیم و ۱۰ سیلو برای ذخیره سازی هزار تن شالی احداث کردیم.

این فعال صنعت غذایی در مازندران با اشاره به ۸۰ پرسنل به صورت مستقیم در این واحد صنعت غذایی مشغول فعالیت هستند، افزود: با احداث این کارخانه، کیفیت برنج و ضریب تبدیل برنج افزایش یافته و میزان واردات کاهش یافته است.

فخرآور توسعه کارخانه را از جمله برنامه‌های آینده ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار تن شالی را به برنج تبدیل و در قالب ۵۰ هزار بسته، بسته بندی می‌کنیم.

وی درباره مشکلات فراروی با بیان اینکه اخذ تسهیلات از جمله نیازها به شمار می‌رود، گفت: قیمت برنج در سال جاری نسبت به سال قبل رشد ۵۰ درصدی داشته است، از این رو نیازمند سرمایه درگردش برای خرید هستیم.

این فعال صنعت غذایی در مازندران یادآور شد: متأسفانه بانک‌ها حمایت چندانی ندارند و با توجه افزایش قیمت برنج، با سرمایه در گردش نمی‌توان نیمی از خریدهای سال قبل را انجام داد از این رو نیاز به حمایت بانک‌ها به ویژه در بخش سرمایه ثابت داریم.

برندهای موفق معرفی شود
محمدمهدی گیوه چی رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به برپایی جشنواره صنعت غذا در استان، معرفی واحدهای برتر کیفی و ایجاد انگیزه بین دیگر واحدها را از جمله اهداف بیان کرد و گفت: کارشناسان برتر و مسئولان فنی برتر نیز معرفی شدند.

وی با بیان اینکه برندهای موفق استان باید معرفی شوند، افزود: در حال حاضر شاهد حلقه مفقود شده بین واحد تولیدی و مصرف کننده هستیم.

گیوه چی یادآور شد: در سال‌های اخیر مصارف سنتی غذایی اقبال بیشتری داشته و باید اقبال مردم را به تولیدات واحدهای صنعتی که محصولات کیفی تولید می‌کنند را سوق دهیم.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با اشاره به وجود برندهای مشهور غذایی در استان گفت: ۵۲۰ واحد صنعتی و غذایی در استان وجود دارد که ۳۲۰ واحد فعال هستند.

برندسازی حلقه مفقوده در صنعت غذایی مازندران| رکود یک پنجم کارخانه ها

وی با بیان اینکه صادرات محصولات غذایی در استان بالا و خوب است، گفت: حدود ۱۲۰ واحد در حال احداث و دریافت پروانه‌های بهره برداری و ۱۰۰ واحد نیز مسکوت هستند.

وی یادآور شد: طی ماه‌های آینده به صورت کارشناسی مسائل در کمیته‌های تخصصی بررسی می‌شود و رایزنی با دستگاه‌ها برای فعالیت واحدهای راکد انجام می‌شود.

گیوه چی با اظهار اینکه ۲۰ درصد لبنیات کشور در استان تولید می‌شود، پایش از صنایع را از مهمترین برنامه‌ها ذکر کرد.

گیوه چی تأمین شکر و روغن را از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی لبنی و غذایی در استان بیان کرد و گفت: بیش از ۵۲۰ واحد تولیدی و صنعتی غذایی در استان مشغول فعالیت هستند.

رئیس انجمن صنایع غذایی با اشاره به رکود بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی و غذایی در استان، فعال سازی این واحدها را جزو برنامه‌های پیش روی انجمن صنایع غذایی بیان کرد.

سهم بالای صنایع غذایی در اقتصاد مازندران
همچنین حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با اشاره به اینکه ۴۶ درصد ارزش تولید ناخلاص داخلی بخش صنعت استان مربوط به صنایع غذایی است، به ظرفیت بالای صنایع غذایی در استان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تحریم لطمه چندانی به صنعت غذایی استان وارد نکرده است، افزود: در حال حاضر نیمی از اشتغال استان در حوزه صنایع غذایی است و محصولات خوبی در استان تولید می‌شود.

قوانلو رشد قیمت مواد اولیه را در افزایش نرخ محصولات صنایع غذایی مؤثر و آن را سبب کاهش فروش ذکر کرد.

سهم بالای صنعت غذایی در اقتصاد و تولید ناخالص ملی ضرورت توجه به برندسازی و کیفی سازی محصولات برای اعتماد آفرینی بین مردم و بازارها هدف را الزامی می‌سازد و متولیان و برنامه ریزان باید بیش از پیش در این حوزه گام بردارند.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha