۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
«جامعه المصطفی» محور توسعه فناوری بین‌المللی علوم اسلامی است
در دیدار مسئولان پارک علم و فناوری قم مطرح شد؛

«جامعه المصطفی» محور توسعه فناوری بین‌المللی علوم اسلامی است

قم- حجت الاسلام عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه مهارت آموزی و نگرش کاربردی به علوم اسلامی را یکی از محورهای مهم رویکرد آموزشی این مرکز علمی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت الاسلام علی عباسی صبح چهارشنبه در نشست خود با مدیران پارک علم و فناوری استان قم با اشاره ظرفیت‌های علمی و آموزشی این مجموعه گفت: واحدهای آموزشی جامعه المصطفی در داخل و خارج کشور، میزبان هزاران دانش‌پژوه از ده‌ها ملیت گوناگون است و همکاری و ارتباط گسترده‌ای نیز میان المصطفی با نهادهای علمی و دانشگاهی در ایران و سراسر جهان وجود دارد.

وی با تشریح حوزه‌های دانشی جامعه المصطفی، بیان کرد: بر اساس طرح تحول آموزشی جامعه المصطفی، ۱۵۰ رشته گرایش کنونی، به ۴۰۰ رشته گرایش افزایش خواهد یافت که همگی این رشته‌ها از مقاطع کارشناسی تا دکتری، بر اساس مجوز وزارت علوم و فناوری و مدرک رسمی ارائه می‌شوند.

رئیس جامعه المصطفی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان را یکی از دستاوردهای ارزشمند و کم‌نظیر جامعه المصطفی برشمرد و یادآور شد: دانش‌پژوهان جامعه المصطفی که به زبان فارسی نیز مسلط هستند، سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور به شمار می‌آیند و بهترین سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خود هستند.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه مجازی المصطفی و مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی در جامعه المصطفی، تصریح کرد: تعداد زیادی از دانش‌پژوهان که امکان استفاده از آموزش‌های حضوری المصطفی را ندارند، از امکان تحصیل در دانشگاه مجازی المصطفی بهره‌مند هستند و مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت نیز سالانه میزبان تعداد زیادی از استادان و دانش‌پژوهان از سراسر جهان است.

حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: دانش‌پژوهانی که برای تحصیل به جامعه المصطفی می‌آیند، لازم است از مهارت‌های کاربردی کافی بهره‌مند باشند؛ بدین منظور، المصطفی مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی را راه‌اندازی کرده است.

وی با اشاره به همکاری جامعه المصطفی با مراکز و مجموعه‌های مختلف علمی کشور، اظهار داشت: جامعه المصطفی از تجربیات بسیار ارزشمندی در زمینه پذیرش و آموزش دانش‌پژوهان در عرصه بین‌المللی برخوردار است و آمادگی دارد تجربیات خود را به مراکز علمی و دانشگاهی کشور منتقل کند.

رئیس جامعه المصطفی در پایان، کاربست دانش‌ها و پژوهش‌ها و تبدیل آنها به محصول را یکی از خلأهای فعالیت‌های علمی و دانشگاهی برشمرد و بیان کرد: با توجه به ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی، باید به سمت گسترش فعالیت‌ها در عرصه جهانی گام برداریم. جامعه المصطفی یکی از پل‌های مهم ارتباطی میان جمهوری اسلامی ایران با ملت‌های جهان به شمار می‌آید که این ظرفیت ذی‌قیمت می‌تواند در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. گام نخست برای استفاده از این ظرفیت، توانمندسازی دانش‌پژوهان المصطفی است که امیدواریم با همکاری پارک علم و فناوری استان، در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شود.

فعالیت بیش از ۱۰۰ واحد فناور در قم
رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در این نشست گفت: توسعه فناوری‌ها و تجاری‌سازی آنها، مأموریت اصلی پارک علم و فناوری به شمار می‌آید. فناوری‌ها شامل دو دسته سخت و نرم می‌شود و برخلاف فناوری‌های سخت که از گذشته حائز اهمیت بوده، فناوری‌های نرم در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و امروز جایگاه مهمی دارد.

سید حسین اخوان علوی اظهار کرد: فعالیت پارک‌های علم و فناوری در کشور ما از سابقه طولانی برخوردار نیست و به اواخر دهه ۷۰ بازمی‌گردد که نخستین مرکز رشد در اصفهان شکل گرفت و امروز به شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان مبدل شده است. امروز در همه استان‌های کشور پارک علم و فناوری راه‌اندازی شده است و برخی از استان‌ها نیز از پارک‌های دانشگاهی برخوردار هستند. هم‌اکنون بیش از دویست مرکز رشد در کشور فعالیت دارند که در واقع، هسته فعالیت پارک‌های علم و فناوری به شمار می‌آیند.

وی، با اشاره به اینکه طرح تأسیس پارک علم و فناوری استان قم در سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد، اظهار داشت: تعداد واحدهای فناور استان، امروز به بیش از صد واحد رسیده است که حدود ۳۵ واحد فناور آن در مرکز رشد انسانی و اسلامی فعال هستند. همچنین استان قم با ۱۰۷ شرکت دانش‌بنیان، در رتبه ششم کشور قرار دارد. البته هنوز پارک علم و فناوری قم در ابتدای مسیر خود قرار دارد و امیدواریم در آینده به توفیقات بیشتری دست یابد.

اخوان علوی، با اشاره به تأسیس مرکز رشد و نوآوری حوزه در چارچوب امضای تفاهم‌نامه میان پارک علم و فناوری قم و مرکز مدیریت حوزه علمیه، یادآور شد: در استان قم پنج شتاب‌دهنده فعال هستند که به رشد شرکت‌های نوبنیان کمک شایانی می‌کنند و مدیریت برخی از این شتاب‌دهنده‌ها، از شخصیت‌های فرهنگی یا حوزوی هستند.

کد خبر: ۱۱۱٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha