۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
فناوران، گرفتار پراکنده‌کاری و کم اعتمادی مسئولان| اوضاع فروش محصولات فرهنگی خوب نیست
در نشست مدیران زیست بوم نوآوری و فناوری قم مطرح شد؛

فناوران، گرفتار پراکنده‌کاری و کم اعتمادی مسئولان| اوضاع فروش محصولات فرهنگی خوب نیست

قم- شوشتری، معاون فناوری پارک علم و فناوری قم با بیان اینکه یکی از معضلات زیست بوم فناوری نبود انسجام و هم‌افزایی است، گفت: متأسفانه در زیست بوم فناوری قم شاهد پراکنده‌کاری و رویکرد جزیره‌ای هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: خوشبختانه جامعه علم و فناوری استان قم که دیگر باید با عنوان کنش گران و فعالان زیست بوم فناوری استان قم شناخته و نام برده شوند، در سال‌های اخیر به میزانی از بلوغ و کنشگری رسیده‌اند که بتوانند در قالب یک رسته و گروه ظرفیت‌ها و کاستی‌های خود را برآورد، شناسایی و مطرح کنند و به دنبال فرایند چاره اندیشی باشند.

نخستین نشست هم‌افزایی مدیران زیست بوم فناوری که شاهد حضور برخی مدیران مراکز فناوری، مراکز نوآوری دانشگاهی و شتاب دهنده‌ها به میزبانی پارک علم و فناوری استان قم بود، فرصت خوبی را برای ارزیابی، طرح مسئله و راهکارهای حل نیازهای فناورانه استان فراهم کرد.

حمیدرضا شوشتری‌پور، معاون فناوری پارک علم و فناوری استان قم در نخستین نشست هم‌افزایی مدیران زیست بوم نوآوری و فناوری قم که عصر دوشنبه در پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه باید در زیست بوم فناوری استان یک شبکه منسجم ایجاد کرد، گفت: این شبکه تعاملی می‌تواند در دو بخش مدیران فناوری و فناوران ایجاد شود تا بتوانیم به یک چارچوب و منطق مشخص در شناخت ظرفیت و کاستی‌های زیست بوم فناوری دست پیدا کنیم.

درک نیازهای فناوران یک اصل مهم
وی با تأکید بر اینکه باید اولویت استان قم توجه به نوآوری و فناوری باشد، گفت: متأسفانه در خصوص راه‌اندازی و تکمیل کارخانه نوآوری با مشکلات متعددی مواجه شدیم. در حال حاضر با اختصاص فضایی در محل دانشگاه و ادیان مذاهب و با همکاری مناسب این دانشگاه، در حال راه‌اندازی کارخانه نوآوری هستیم.

باید متولیان حوزه علوم انسانی با توجه به ظرفیت‌های غنی استان قم زیرساخت‌های توسعه فناورانه علوم انسانی و اسلامی را فراهم کنند

در بخش دیگری از این نشست، کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان قم با تشریح فعالیت فن بازار، گفت: مدل همکاری با فن بازار مدل بسیار ساده‌ای است و شرکت‌های فناور می‌توانند از این طریق از خدمات فن بازار استفاده کنند.

مهدی مرادی، با بیان اینکه فن بازار در استان قم دیر فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: فن بازار در زمینه علوم انسانی و اسلامی برنامه ندارد و باید متولیان حوزه علوم انسانی با توجه به ظرفیت‌های غنی استان قم زیرساخت‌های توسعه فناورانه علوم انسانی و اسلامی را فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهین فناوری مهراد پژوه افزود: مزایای توسعه فناوری در قالب فن بازار باید بتواند به اکوسیستم صنعت کشور کمک کند.

وی از برگزاری رویدادهای تخصصی موفق در یک سال اخیر خبر داد و گفت: یکی از رویدادهای موفق این دوره برگزاری رویداد تخصصی حوزه صنایع شیمیایی در سطح استان بود که میان صاحبان صنعت و دارندگان ایده‌های فناورانه ارتباط خوبی برقرار شد که منجر به سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد ریالی روی یک ایده فناورانه حوزه شیمیایی شد.

فناوران، گرفتار پراکنده‌کاری و کم اعتمادی مسئولان | اوضاع فروش محصولات فرهنگی خوب نیست

ضرورت ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و همکاری
مدیر مرکز رشد نوآوری جهاد دانشگاهی قم نیز با پراهمیت خواندن کارگزاری‌ها فن بازار، گفت: کارگزاری‌های تخصصی می‌توانند سبب توسعه عمیق هر رشته علمی و صنعتی خواهد شد.

یاسر شریفی با تأکید بر اینکه باید نیازها و ظرفیت‌های زیست بوم فناوری استان شناسایی شود، گفت: ضرورت دارد که میان جامعه علم و فناوری استان شبکه‌سازی منسجم و گسترده باشد تا ظرفیت‌ها و کم و کاستی‌ها شناخته شود.

شتاب دهنده‌ها زیر چرخ‌های اوضاع بد اقتصادی
در ادامه این جلسه مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه این مرکز در حوزه‌های مختلف پزشکی، داروهای گیاهی، زیست شناسی و علوم انسانی فعالیت می‌کند، گفت: متأسفانه قوانین دست و پاگیر در دانشگاه آزاد سبب شده توسعه فناوری در این دانشگاه نتواند به رشد مطلوب دست یابد.

در کشوری که تورم ۵۸ درصدی دارد و ثبات اقتصادی وجود ندارد بخش خصوصی نمی‌تواند روی پای خود بایستند و تولید و رقابت کند

مریم خوش سخن از نبود مربیان تخصصی در حوزه راهنمایی طرح‌های فناورانه ابراز ناراحتی کرد و گفت: وجود استادان و صاحبان ایده در حوزه طرح‌های فناوری می‌تواند به رشد و تکامل فناوران کمک کند.

الهه سادات عبدالکریمی، رئیس مرکز نوآوری شهاب دانش نیز با تأکید بر اینکه هم‌افزایی و همفکری در زیست بوم فناوری به کاهش کم و کاستی‌های مراکز فناوری منجر می‌شود، گفت: حمایت‌ها و اقدام تسهیل گرانه در حوزه فناوری باید کاربردی و شفاف باشد.

همچنین مدیر یکی از شتاب دهنده‌های حوزه فنی و مهندسی با اشاره به اینکه در زمینه تخصصی رباتیک و هوافضا فعالیت دارد، گفت: ۱۲ گروه استارتاپی را از همان ابتدای ارائه ایده حمایت کرده‌ایم که برخی از آنها توانستند به یک شرکت فناوری توانمند تبدیل شوند.

مجید هدایت جو با تأکید بر اینکه شتاب دهنده‌ها در چرخه فناوری بیشترین فشار مالی و کاری را تحمل می‌کنند، گفت: شتاب دهنده‌ها به عنوان بخش خصوصی از کمترین حمایت دولت برخوردار هستند و گروه‌های نوپای استارتاپی را با تحمل هزینه‌های شخصی حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بدون وجود و فعالیت گروه‌های استارتاپی اکو سیستم فناوری شکل نمی‌گیرد، تصریح کرد: نباید کاری کنیم که شتاب دهنده‌ها برای رفع نیازهای خود به سیستم نظام بانکی مراجعه کنند.

فناوران، گرفتار پراکنده‌کاری و کم اعتمادی مسئولان | اوضاع فروش محصولات فرهنگی خوب نیست

دولت ریسک حمایت و خرید محصولات فناورانه را بپذیرد
مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به راه‌اندازی مدرسه فناوری فانوس، گفت: این مرکز به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مسیر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و به منظور شناسایی، حمایت و شبکه‌سازی خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی، شکل گرفته است.

حجت الاسلام محمد قطبی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم در حوزه فرهنگی و علوم اسلامی به یک مدل کسب و کار پایدار برسیم، گفت: این مرکز با ایجاد یک شتاب‌دهنده سه دال را در اولویت کاری خود قرار داده است دال اول دهلیز خلاقیت، دال دوم دالان نوآوری و دال سوم درگاه کسب و کار است.

شتاب دهنده‌ها به عنوان بخش خصوصی از کمترین حمایت دولت برخوردار هستند و گروه‌های نوپای استارتاپی را با تحمل هزینه‌های شخصی حمایت می‌کنند

مدیرعامل خانه ماهد، تولید کننده محصولات فرهنگی سبک زندگی اسلامی با تأکید بر اینکه فروش محصولات صنایع خلاق و فرهنگی از اوضاع خوبی برخوردار نیستند افزود: واقعیت این است که شتاب دهنده‌ها و حتی مراکز رشد خصوصی پروژه‌های شکست خورده در ایران هستند.

مرتضی اعلایی با بیان اینکه باید دولت از بخش خصوصی حمایت کند، اظهار داشت: در کشوری که تورم ۵۸ درصدی دارد و ثبات اقتصادی وجود ندارد بخش خصوصی نمی‌تواند روی پای خود بایستند و تولید و رقابت کند.

این فعال حوزه صنایع خلاق، ادامه داد: وقتی خود دولت ریسک خرید محصولات شرکت‌ها فناور و خلاق را نمی‌پذیرد چرا باید از توقع داشته باشیم که سرمایه‌گذاران روی محصولات فناورانه سرمایه‌گذاری کنند.

در مجموع در این نشست که با حضور ۱۵ تن از مدیران زیست بوم فناوری و نوآوری برگزار شد و هریک از فعالان و متولیان حوزه فناوری مباحثی چون لزوم شبکه‌سازی، هم‌افزایی و همکاری میان فناوران، رفع موانع و قوانین دست و پاگیر در حمایت از فناوران، حمایت مادی و معنوی از شتاب دهنده‌ها و گروه‌های استارتاپی، شناسایی، احصاء و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه فناوران استان را مطرح و بررسی کردند.
 

کد خبر: ۱۱۲٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha