۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
پا در رکاب مشکلات بزرگ‌ترین تولیدکننده دوچرخه خاورمیانه
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌شود؛

پا در رکاب مشکلات بزرگ‌ترین تولیدکننده دوچرخه خاورمیانه

قوچان- دوچرخه‌سازی قوچان یا «آساک دوچرخ» که روزگاری بزرگ‌ترین واحد دوچرخه‌سازی در خاورمیانه بود هنوز پا در رکاب مشکلات دارد و چرخ تولید آن به‌درستی نمی‌چرخد.

بازار؛ گروه استان‌ها: آساک دوچرخ که نام یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی خراسان رضوی و حتی خاورمیانه را یدک می‌شود سال‌هاست که درگیر و دار احیا و بازگشت به خط تولید است و لذا با وجود تمامی حمایت‌ها و تلاش‌های انجام پذیرفته که منجر به راه اندازی برخی خطوط تولیدی این کارخانه شده است اما هنوز پا در رکاب مشکلات دارد.

متأسفانه در یک برهه حقوق و دستمزدهای کارگری در این کارخانه به تأخیر افتاد، تعدیل نیرو صورت گرفت و آساک دوچرخ که روزگاری عنوان بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه را یدک می‌کشید به تعطیلی انجامید و به‌طور رسمی تعطیلی آن در اواخر اسفند۹۵ اعلام شد.

این تعطیلی بیش از ۱۵ ماه طول کشید و درنهایت با همکاری و مساعدت مسئولان شهرستان و برخی رایزنی‌ها، کارخانه دوباره در خردادماه ۹۷ راه‌اندازی شد و در پی موافقت با اعطای تسهیلات بانکی به این واحد و ترخیص قطعات خریداری‌شده  از گمرک ، کارخانه در ابتدا با یک خط مونتاژکار خود را آغاز کرد. 

مشکلات به وجود آمده در این واحد تولیدی و صنعتی موجب شد تا با ورود دستگاه قضایی  مالک و مدیرعامل قبلی این مجموعه خلعید شود  و لذا پس‌ازاین اتفاق بود که مدیریت و نظارت  کارخانه به‌طور موقت بر عهده دادستانی قوچان قرار گرفت و به هر نحو از تعطیلی مجدد کارخانه جلوگیری شد.

فرصت لازم داریم
رئیس سازمان صمت خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار بیان کرد: برای کارخانه دوچرخه که به‌عنوان قدیمی‌ترین برند در استان، کشور و حتی کشورهای خاورمیانه است متأسفانه مسائل زیادی به هم گره‌خورده است که البته با پیگیری‌های مسئولان قوچان نیم از آن‌ها حل‌وفصل شده است.

جواد خزاعی اظهار کرد: در این راستا تمام تلاش بر این است که این واحدهای تولیدی به حداکثر ظرفیت تولید برسند ولی نباید انتظار داشت که تمامی این اتفاقات یک‌شبه انجام شود.

پا در رکاب مشکلات بزرگ‌ترین تولیدکننده دوچرخه خاورمیانه

وی افزود: شما مشاهده می‌کنید که تا پیش‌ازاین این کارخانه عملاً تولیدی نداشت و کاملاً تعطیل شد اما در حال حاضر تولید آن هرچند کم اما در حال تولید است و روزبه‌روز درحال‌توسعه است.

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی به ما گفت: اگرچه مباحث بانکی، مالی، تأمین اجتماعی زمانی برطرف می‌شود که شاکله مالکیت خود کارخانه و شرکت آن نیز مشخص شود تا با مشخص نمودن سرمایه‌گذار جدید و اختیارات کامل به آن زمینه توسعه و برنامه‌های آینده نیز برنامه‌ریزی شود.

خزاعی خاطرنشان کرد: امسال در حوزه سرمایه‌گذاری از سه کانال تسهیلات جهش تولید، تسهیلات تام و رونق تولید داریم که بتوانیم جهت رونق بخشی و سرمایه‌گذاری توسعه دهیم .

امیدواری برای رونق تولید
این در حالی است که  دادستان عمومی قوچان معتقد است کارها برای کار تولید بر عهده یک سرمایه‌گذار جدید به‌منظور مشارکت در تولید قرارگرفته است و از دو ماه قبل کار تولید به نحو شایسته‌ای انجام‌شده  و حقوق کارگران به‌موقع و پایان ماه پرداخت می‌شود.

حسن ولی دخت اظهار می‌کند: اگرچه حدود چهار ماه معوقات کارگری داریم که با تدابیری در شرف پرداخت است لذا سعی می‌کنیم با همکاری‌ها و مساعدت‌ها ظرف یک تا دو سال آینده تعداد کارگران این کارخانه را تا ۴۰۰ نفر افزایش دهیم و شیفت کاری نیز افزوده شود .

دادستان عمومی قوچان می‌افزاید: خوشبختانه کارها خوب پیش می‌رود به‌طوری‌که هم‌اکنون ۱۲ هزار فریم تولید و آماده‌شده است و بخش آبکاری هم که سال‌ها بلااستفاده مانده بود ، تعمیر و آماده بهره‌برداری است.

ولی دخت می‌گوید: بخش رنگ‌آمیزی نیز آماده کار و از بخش‌های مهم کارخانه است و درنهایت تا جایی که به ما اختیارات بدهند، تلاش خود را خواهیم کرد.

حکایت چرخی که نچرخید
فعالیت شرکت تولیدی آساک دوچرخ  از سال ۱۳۷۶ در حومه شهر قوچان و در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار با زیربنای چهار هکتار و هم‌چنین اشتغال ۱۹۲ نفر آغاز شد.

پا در رکاب مشکلات بزرگ‌ترین تولیدکننده دوچرخه خاورمیانه

برای راه‌اندازی این کارخانه سرمایه‌گذاری بالغ‌بر پنج و نیم میلیون دلار با مشارکت بانک صنعت و معدن انجام پذیرفت که تولیدات آن در طی سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است.

دوچرخه‌سازی قوچان یا همان آساک دوچرخ که روزگاری بزرگ‌ترین واحد دوچرخه‌سازی در خاورمیانه بود طی چند سال گذشته وضعیت پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است.

این واحد صنعتی که سال گذشته  مدیریت اش به‌صورت موقت به دادستانی قوچان واگذار شد طبق اظهارات دادستان شهرستان حالا با  بدهی حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی که  یک سری از بدهی‌ها مربوط به مالک قبلی کارخانه بوده دست‌وپنجه نرم می‌کند .

آساک دوچرخ  فعالیت و تولید رسمی خود را در مهر۷۷ در شهرستان قوچان آغاز کرد که ظرفیت اسمی تولید سالیانه آن ۳۰۰ هزار دستگاه دوچرخه در چند مدل و اندازه مختلف بوده است.

 این کارخانه در زمان راه‌اندازی از تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و سیستم رنگ‌آمیزی  پیشرفته از کشورهای ایتالیا، فرانسه، هلند و یوگسلاوی برخوردار بود.

این کارخانه تولیدی با سرمایه‌گذاری عمده بانک صنعت و معدن ، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و سهام افراد حقیقی بیش از هفت هزار نفر از شهروندان قوچانی  ، تأسیس و راه‌اندازی شد.

در سال ۷۶ تولید آزمایشی آن شروع شد که ۵۶۸۲ دستگاه تولید آن در این سال بوده است. از فاصله سال ۷۶ تا پایان سال ۸۱  بیشترین میزان تولید آن تعداد ۹۵ هزار و ۳۸۸ دوچرخه در سال ۷۹ بود که متأسفانه بر اساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از طریق یک آگهی دومرحله‌ای سال ۸۱ سرانجام به متقاضی خرید سهام بانک صنعت و معدن از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شد.

این در حالی است که در آن هنگام نیز مردم و مسئولان شهرستان اصلاً تمایلی به فروش و واگذاری این مجتمع صنعتی نداشته و فرماندار وقت و نماینده مردم در مجلس هم از نحوه واگذاری و فروش و قیمت فروش انتقاد داشتند.

کد خبر: ۱۱۰٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha