۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
خشکیدن حیات ایران؛ نیمی از دشت های کشور ممنوعه هستند
از بحران فرونشست تا خالی شدن شهرها

خشکیدن حیات ایران؛ نیمی از دشت های کشور ممنوعه هستند

خشکسالی حیات ایران را تهدید می کند. شهیدی معاون وزیر صمت از وضعیت قرمز دشت های کشور می گوید. از آن سو فهمی کارشناس حوزه آب نسبت به افزایش مهاجرت ها و اعترضات ناشی از کم آبی هشدار می دهد.

بازار؛ گروه  آب و انرژی: فرونشست زمین در کشور به وضعیت بحرانی رسید. بر اساس آمار اعلامی برخی از مناطق تهران روزانه یک میلی متر نشست می کنند  و نیمی از دشت های کشور ممنوعه هستند. با این وجود برداشت آب از منابع زیر زمینی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که گفته می‌شود که خشک ترین سال آبی نیم قرن اخیر را سپری کردیم. از طرف سازمان هواشناسی هم پاییز و زمستان کم بارشی را برای امسال پیش بینی کرده اند. هدایت فهمی کارشناس منابع آب وزارت نیرو، بحران آب در اقتصاد ایران بیداد می کند اما گوش کسی بدهکار نیست.  

به اعتقاد این کارشناس حوزه آب، خشکسالی و بی آبی امنیت کشور را می تواند به چالش بکشد. او گفت : اتفاقات امسال نشان داد که بی توجهی به این بحران تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد و چطور به ناآرامی ها دامن می زند.

با وجود همه نگرانی هایی که نسبت به تامین آب وجود دارد همچنان  سیاستمداران و کارگزاران دولتی سرگرم تصدی‌گری و بنگاهداری هستند و از کار حکمرانی باز مانده‌اند

او با بیان اینکه بحران آب و هوا به نوعی سراسر جهان را تهدید می کند، ادامه می دهد: تخمین زده می‌شود که ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر به دلیل مسائل مربوط به آب و هوا تا سال ۲۰۶۰ آواره شوند؛ علت اصلی  این آوارگی کمبود آب خواهد بود. طبق تحقیقات موسسه اقتصاد و صلح، مهاجرت‌های اصلی در سال‌های پیش‌رو، از دو مسیر اصلی منطقه منا و جنوب آسیا خواهد بود.

فهمی ادامه داد: به همین دلیل کشورهای پیشرفته بر اساس  به دنبال تغییر سیاست های خود مطابق با این بحران ها هستند اما ما همچنان به همان روش ۱۰۰ سال پیش صنعت و کشاورزی خود را اداره می کنیم. با وجود همه نگرانی هایی که نسبت به تامین آب وجود دارد همچنان  سیاستمداران و کارگزاران دولتی سرگرم تصدی‌گری و بنگاهداری هستند و از کار حکمرانی باز مانده‌اند.

تخمین زده می‌شود که ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر به دلیل مسائل مربوط به آب و هوا تا سال ۲۰۶۰ آواره شوند؛ علت اصلی  این آوارگی کمبود آب خواهد بود

وضعیت قرمز در ۳۰۰ دشت کشور
اما این تنها کارشناسان حوزه آب نیستند که نسبت به عواقب خشکسالی هشدار می دهند. معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان با بیان این‌که میزان آبی که درون زمین فرو می‌رود با میزان آب استخراج شده متناسب نیست، گفت: همین امر باعث بروز پدیده فرونشست در همه جای کشور به جز استان‌های گیلان و مازندران شده است.

به گفته علیرضا شهیدی، پیش‌بینی می‌شود استان‌های گیلان و مازندران نیز طی سال‌های آینده دچار فرونشست بشوند.

از ۶۰۶ دشت موجود در کشور بیش از ۳۰۰ دشت ممنوعه هستند. این دشت‌ها دچار وضعیت قرمز شده‌اند

او با بیان این‌ که از ۶۰۶ دشت موجود در کشور بیش از ۳۰۰ دشت ممنوعه هستند؛ خاطرنشان کرد: این دشت‌ها دچار وضعیت قرمز شده‌اند و بقیه دشت‌ها نیز شرایط مناسبی ندارند و یکی از بحرانی‌ترین مناطق کشور دشت‌های استان اصفهان است که با فرونشست جدی مواجه شده است.

معاون وزیر صمت با بیان این‌که که میزان فرونشست در شهر اصفهان حدود ۱۶ سانتیمتر است، تصریح کرد: متاسفانه زبانه‌های فرونشست وارد شهر شده و قسمت‌های مرکزی و بافت تاریخی شهر را نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

شهیدی با بیان این‌که در تهران نیز میزان فرونشست نیز بسیار زیاد است، گفت: گفته می‌شود تهران روزی یک میلیمتر تهران دچار فرونشست می‌شود که عدد بسیار زیادی است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود در اتحادیه اروپا اگر در منطقه‌ای ۴ میلیمتر فرونشست ایجاد شود آن منطقه وارد شرایط بحرانی می‌شود و وقتی ما در ایران صحبت از سانتیمتر می‌کنیم باید متوجه شویم که دچار شرایط بسیار حادی شده‌ایم.

درست است که امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های کشور است، اما این خشکسالی یکی از ویژگی‌های ذاتی اقلیم ایران است. بنابراین سرزمین می‌بایست برای این مساله آمادگی می‌داشت. متاسفانه غفلت و کم‌کاری‌های صورت‌گرفته باعث این خسارات اقتصادی و اجتماعی شده و بحران آب به یک بحران اجتماعی- سیاسی تبدیل شده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha