۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
خشکسالی درآمد ۷۰ میلیاردی آنغوزه را بلعید
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

خشکسالی درآمد ۷۰ میلیاردی آنغوزه را بلعید

بیرجند- خشکسالی در خراسان جنوبی باعث شد برداشت محصولات فرعی مرتع در استان ممنوع شود و این شرایط درآمد ۷۰ میلیارد تومانی بهره برداران آنغوزه را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته گفت: بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل‌ها و مرتع، گیاهان دارویی و صنعتی، در عرصه‌های منابع طبیعی از جمله انواع گیاهان دارویی از قبیل آنغوزه شیرین و آویشن طی سال ۱۴۰۰ به علت خشکسالی ممنوع است.

علیرضا نصرآبادی افزود: با توجه به بررسی فنی و کارشناسی، بهره‌برداری در شرایط سال جاری تهدیدی برای بقای گیاهان دارویی و صنعتی محسوب می‌شود چرا که در شرایط خشکسالی گیاه به سختی قادر به حفظ حیات خود می‌باشد و در چنین شرایطی هرگونه برداشت صمغ، شیره و سایر قسمت‌های گیاه، تنش مضاعفی بر حیات گونه‌های گیاهی وارد خواهد کرد.

به گفته‌ وی سال گذشته حدود ۷۰ تن انواع محصولات دارویی و صنعتی در سطحی معادل ۱۰۰ هزار هکتار از جمله، آنغوزه، آویشن و … در استان برداشت و به خارج از کشور و یا سایر استان‌ها صادر شده است که اشتغال حاصل از این گونه فعالیت‌ها حدود یک هزار خانوار است.

وی درباره‌ آنغوزه گیاه خاص مراتع خراسان جنوبی افزود: رویشگاه اصلی آنغوزه متعلق به شرق کشور است و در استان‌های کرمان، اصفهان و یزد نیز رویشگاه هایی از این محصول وجود دارد.

هیچ برنامه ای برای فراوری وجود ندارد
نصرآبادی یادآور شد: اما به لحاظ سطح زیر کشت در خراسان جنوبی با توجه به ۲۲ رویشگاه که عمدتاً در شهرستان‌های طبس، فردوس قاین و نهبندان است می‌توان گفت بیشترین سطح را در خراسان جنوبی با ۱۰۰ هزار هکتار داریم.

وی تصریح کرد: برداشت آنغوزه برای بهره برداران حدود ۷۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد، اما برای فرآوری آنغوزه نه تنها در استان ما بلکه در کشور نیز هنوز هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: این محصول به کشورهای هند و آلمان صادر می‌شود و در آنجا به دارو و ادویه و حتی آفت کش تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: این گیاه بعد از ۵ سال قابل بهره برداری است اما برخی سودجویان گیاه را در سال‌های سوم و چهارم رشد هم قطع و بهره برداری می‌کنند.

به گفته نصر آبادی آنغوزه خراسان جنوبی به دلیل خاص بودن رویشگاهش و شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر نقاط کشور شیرین‌تر و با کیفیت تر است. امسال به دلیل شرایط خاص خشکسالی برداشت این محصول ممنوع شده است و تنها راه حفظ و ماندگاری این محصول عدم برداشت آن است.

کد خبر: ۱۱۰٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha