۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
سهم ۶۵ درصدی قاچاق لوازم آرایشی از بازار ۴.۵ میلیارد دلاری| تولیدکنندگان دغدغه حفظ بازار را ندارند
عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار مطرح کرد

سهم ۶۵ درصدی قاچاق لوازم آرایشی از بازار ۴.۵ میلیارد دلاری| تولیدکنندگان دغدغه حفظ بازار را ندارند

احمد زاده، نایب رییس کمیسیون آرایشی بهداشتی عطریات مجمع عالی واردات، ارزش بازار لوازم آرایشی در ایران را حدود ۴.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: ۶۵ درصد این بازار در اختیار لوازم خارجی قاچاق است.

بازار، گروه صنعت: ممنوعیت واردات هم نتوانسته از میزان لوازم آرایشی خارجی در بازار بکاهد با این تفاوت که این بار کالاها به صورت قاچاق وارد می شوند و عملا هیچ نظارتی روی کیفیت و استاندارد آنها نیست.»

این بخشی از گفته های «موسی احمد زاده» نایب رییس کمیسیون آرایشی بهداشتی عطریات مجمع عالی واردات است. او در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت : ایران دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی در خاورمیانه و در برخی محصولات اولین مصرف‌کننده است. گرفتن حق انتخاب از مشتری در چنین بازاری به هیچ وجه منطقی نبوده و مغایر با اصول اقتصاد آزاد است.

ارزش بازار لوازم آرایشی  در ایران حدود ۴.۵ میلیارد دلار است که بر اساس آمار رسمی اعلامی از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۶۵ درصد این بازار در اختیار اجناس قاچاق است

قانونی در راستای منافع قاچاقچی ها
نایب رییس کمیسیون آرایشی بهداشتی عطریات مجمع عالی واردات که معتقد است ممنوعیت واردات تنها به نفع قاچاقچی ها بوده است، افزود: ایران دارای ۱۵ مرز است و خیلی راحت لوازم آرایشی قاچاق بدون اینکه هیچ نظارتی روی کیفیت محصولات شود، وارد کشور می شود.

او همچنین ارزش بازار لوازم آرایشی را حدود ۴.۵ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: آمارهای رسمی اعلامی از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حکایت از این دارد که ۶۵ درصد این بازار در اختیار اجناس قاچاق است.

در سال ۹۲ حدود ۴۰۰ میلیون دلار، سال ۹۳ حدود ۲۶۰، سال ۹۵ حدود ۱۱۲ میلیون دلار و در سال ۹۷ حدود ۹۸ میلیون دلار لوازم آرایشی وارد  کشور شده است

احمد زاده همچنین درباره میزان واردات لوازم آرایشی گفت: در سال ۹۲ حدود ۴۰۰ میلیون دلار، سال ۹۳ حدود ۲۶۰، سال ۹۵ حدود ۱۱۲ میلیون دلار و در سال ۹۷ حدود ۹۸ میلیون دلار لوازم آرایشی وارد  کشور شده است.

 او همچنین درباره دیگر مضرات ممنوعیت واردات لوازم آرایشی گفت: در سال ۹۶ درآمد دولت از بخش عوارض گمرکی واردات مواد آرایشی و بهداشتی ۲۳۰ میلیارد تومان بود در حالی که واردات قاچاق نه تنها عایدی برای دولت ندارد بلکه با ورود کالاهای تقلبی مشکلاتی نیز برای مصرف کنندگان ایجاد می شود.

احمد زاده همچنین تصریح کرد: به علت ممنوعیت واردات مواد اولیه مورد نیاز این بخش تامین نمی شود ضمن اینکه تولید مواد آرایشی و بهداشتی دارای تکنولوژی پیچیده ای است بنابراین تولید در این بخش باید تحت لیسانس شرکت ها و برندهای بزرگ انجام می شد تا نتیجه حاصل شود که با توجه به ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی موفقیتی در این بخش حاصل نشد.

از حدود ۲.۵  سال پیش به دلیل محدودیت ها ارزی و البته حمایت از تولیدات داخلی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور ممنوع شد. این در حالی بود که ۹۹ درصد واردکننندگان این حوزه هیچ گاه برای واردات ارز دولتی دریافت نکرده بودند

ممنوعیت واردات به بهانه حمایت ازتولید داخل و نبود ارز
به گفته این عضو اتاق بازرگانی، از حدود ۲.۵ سال پیش به دلیل محدودیت های ارزی و البته حمایت از تولیدات داخلی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور ممنوع شد. این در حالی بود که ۹۹ درصد واردکننندگان این حوزه هیچ گاه برای واردات، ارز دولتی دریافت نکرده بودند. ضمن اینکه به واسطه واردات قاچاق لوازم آرایشی هم عملا امکان حمایت از تولید داخل نیز فراهم نشده است.

او که ممنوعیت واردات لوازم آرایشی را به بخش نامه ترکمنچای توصیف می کند، ادامه داد: این بخش نامه بدون هیچ گونه کارپژوهشی عمیق یا کارشناسی صادر و در نهایت موجب شکل گیری انحصار  در این صنعت شد. جدای از این در ۲ سال گذشته به واسطه ممنوعیت واردات بیش از ۸ هزار نفر از همکاران فعال در این صنعت تعدیل شدند.

وقتی فضای رقابتی در کشور وجود نداشته باشد، تولیدکنندگان هم بدون هیچ تلاشی برای ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و افزایش بهره وری فعالیت خواهند کرد. این نحوه تولید در نهایت موجب عقب ماندگی صنعت می شود. چرا که تولیدکنندگان دغدغه ای برای ماندن  و حفظ بازار ندارند

انحصار در بازار لوازم آرایشی
این فعال صنعت لوازم آرایشی ادامه داد: وقتی فضای رقابتی در کشور وجود نداشته باشد، تولیدکنندگان هم بدون هیچ تلاشی برای ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و افزایش بهره وری فعالیت خواهند کرد. این نحوه تولید در نهایت موجب عقب ماندگی صنعت می شود. چرا که تولیدکنندگان دغدغه ای برای ماندن در بازار ندارند.

فعال بازار لوازم آرایشی و عطر و ادکلن با اشاره به این نکته که تولیدی که صادرات محور نباشد، تولید نیست، ادامه داد: ما در صنعت لوازم آرایشی و عطر مزیت رقابتی نداریم اما همچنان اصرار به ادامه تولید این محصولات داریم غافل از اینکه تولید ادبیات و ایدئولوژی خاص خود را نیاز دارد.

به گفته او، ایران تقریبا در صنعت لوازم آرایشی و عطر و ادکلن حرفی برای گفتن در بازار جهانی ندارد با این وجود همچنان واردات این محصولات را به کشور ممنوع کردیم.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha