۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
سیستم بانکی کشور؛ قاتل واحدهای تولیدی
مدیر ارتباط با صنعت مرکز کانون وکلای دادگستری مطرح کرد

سیستم بانکی کشور؛ قاتل واحدهای تولیدی

بر اساس آمار بیش از هزاران واحد تولیدی در کشور متأسفانه توسط سیستم بانکی تعطیل شده‌اند، کارخانه‌هایی وجود دارند که بیش از ۱۵ سال است فقط خاک می‌خورد، هیچ فعالیتی صورت نمی‌گیرد و واحد تعطیل شده است.

به گزارش بازار، محمد مسعود یوسفی مدیر دفتر ارتباط با صنعت مرکز کانون وکلای دادگستری از چالش بین بانک‌ها و صنعت گفت و بیان کرد: در هر سه مرحله اعطا، احیا و اجرا واقعاً میان صنعت و بانک‌ها چالش‌های جدی وجود دارد. در مرحله اعطا، مشکل این است که عقود بانکی، عقود صوری شده‌اند و ماهیت حقیقی آن‌ها وجود ندارد.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: واضح‌ترین نمونه عقود صوری، مشارکت مدنی در تأمین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش است. متأسفانه مشارکت در این حوزه به‌هیچ‌وجه مفهوم واقعی نیست و بانک‌ها به‌هیچ‌عنوان دستورالعمل مشارکت مدنی را اجرا نمی‌کنند.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت مرکز کانون وکلای دادگستری در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو درباره بخش احیا توضیح داد و بیان کرد: زمانی که واحد صنعتی به دلیل عدم مشارکت واقعی بانک، دچار زیان شده است، بانک حاضر به مشارکت در زیان فرد نیست و به همین جهت وارد مرحله احیا می‌شوند و در این مرحله با قراردادهای صوری، مردم و واحدهای تولیدی را درگیر سود مرکب می‌کنند.

وی در خصوص بخش اجرا و چالش‌هایی که بانک‌ها در این حوزه برای صنایع ایجاد می‌کنند اظهار کرد: صنایع در این بخش بسیار بسیار آسیب می‌بینند. بر اساس آمار بیش از ۲۰ هزار واحد تولیدی در کشور متأسفانه توسط سیستم بانکی با تفسیر نادرست از قانون و با اعمال جانشینی غلط دچار مشکل شده‌اند.

یوسفی اشاره کرد: در متن به‌صراحت صراحت آمده است درصورتی‌که بانک از واحد تولیدی طلبکار شد، باید اعمال جانشینی کند و در واقع صرفاً جای واحد تولیدی قرار بگیرد نه اینکه واحد تولیدی را تعطیل کند. واژه جانشینی در دنیای حقوق معنی دارد و در این فرایند، ظرفیت تولیدی نباید از بین برود، کارگری نباید بیکار شود و خط تولیدی نباید خاموش شود.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت مرکز کانون وکلای دادگستری با اشاره به نقض صریح قانون توسط بانک‌ها و تعطیل کردن صنایع گفت: کارخانه‌هایی را شاهد هستیم که بیش از ۱۵ سال است فقط خاک می‌خورد، هیچ فعالیتی صورت نمی‌گیرد و واحد تعطیل شده است زیرا روش جانشینی و اجرای حکم، مصادره، مزایده و تملک در سیستم قانونی کشور بسیار نادرست است و با هیچ قاعده‌ای در دنیا هماهنگ نیست.

کد خبر: ۱۰۹٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha