۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
ضرر ۲۱۰ میلیارد دلاری صنعت خودرو جهان| کمبود تراشه اقتصاد خودرو سازی را نابود می‌ کند؟
«بازار» گزارش می‌دهد

ضرر ۲۱۰ میلیارد دلاری صنعت خودرو جهان| کمبود تراشه اقتصاد خودرو سازی را نابود می‌ کند؟

شرکت مشاوره مالی الکس پارتنرس اعلام کرد خودروسازان جهانی امسال با ضرر ۲۱۰ میلیارد دلاری و کاهش تیراژ ۷.۷ میلیون دستگاهی خودرو مواجه خواهند شد.

بازار؛ گروه خودرو: سال ۲۰۲۱ چندان برای خودرو سازان دنیا خوب شروع نشد و از همان ابتدا کارشناسان بسیاری پیش بینی کرده بودند که در این سال صنعت خودرو با زیان قابل توجهی مواجه خواهد شد. معضلی که به دنبال شیوع بیماری کرونا و آتش سوزی کارخانه های تولید قطعات نیمه هادی آغاز شد و بعد از یک سال کمبود تراشه ها و ضرر مالی ناشی از کرونا همچنان ادامه دارد.

در این راستا به تازگی شرکت مشاوره مالی الکس پارتنرس اعلام کرده که خودرو سازان جهانی امسال به دلیل کمبود و اختلال ایجاد شده در زنجیره تامین، با ضرر ۲۱۰ میلیارد دلاری مواجه خواهند شد، این عدد دو برابر پیش‌ بینی‌ های ابتدای سال جاری بود. به گفته این شرکت مشاوره در پیش‌ بینی‌ های جدید، کمبود نیمه‌ هادی‌ ها فقط بخشی از این ضرر مالی است، بلکه قیمت‌ های بالا و عرضه محدود مواد اولیه مانند فولاد، رزین و پلاستیک سبب شده که هزینه‌ های تولید برای خودرو سازان افزایش و عرضه محصولات کاهش داشته باشد.

خودرو سازان و انجمن‌ های مربوطه به آن‌ ها در تازه‌ ترین پیش‌ بینی‌ ها به این موضوع رسیدند که ۷.۷ میلیون دستگاه از تیراژ تمام خودرو سازان در سراسر جهان امسال کاهش می یابد. بخشی از این موضوع به مشکلات زنجیره تامین و مابقی آن به کاهش قدرت خرید مشتریان مربوط می‌ شود

 پیش بینی افت تولید ۷.۷ میلیون دستگاه
خودرو سازان و انجمن‌ های مربوطه به آن‌ ها در تازه‌ ترین پیش‌ بینی‌ ها به این موضوع رسیدند که ۷.۷ میلیون دستگاه از تیراژ تمام خودرو سازان در سراسر جهان امسال کاهش می یابد. بخشی از این موضوع به مشکلات زنجیره تامین و مابقی آن به کاهش قدرت خرید مشتریان مربوط می‌ شود. در ماه مه میلادی سال جاری، شرکت الکس پارتنرس که در زمینه مشاوره مالی به خودرو سازان در سراسر جهان فعالیت دارد، اعلام کرد: خودرو سازان در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱۰ میلیارد دلار از درآمد خود به همراه کاهش ۳.۹ میلون دستگاهی را تجربه خواهند کرد و این مساله زیان هنگفتی به این صنعت در جهان وارد خواهد کرد.

این موضوع در زمانی مطرح شد که خودرو سازان نسبت به کاهش تولید کلاس پیکاپ‌ ها هشدار داده بودند و قرار بود با بهبود تولید نیمه‌ هادی‌ ها و افزایش قیمت کالاها در ماه‌ های پایانی سال جاری از زیان دهی آن‌ها کاسته شود با این حال شرایط آن طور که مدیران خودرو سازان تصور کرده بودند پیش نمی رود. زیرا میزان تقاضا برای تامین نیمه‌ هادی‌ ها با توجه به افزایش تولید و فروش لوازم خانگی در جهان بیشتر از گذشته شده و تولیدکنندگان این قطعات توان پاسخگویی به این نیاز را ندارند. همین موضوع سبب شده که شرکت‌ هایی همچون فورد و جنرال موتورز عرضه محصولات پیکاپ به بازارهای جهانی را کاهش دهند. قابل توجه است که موسسه آی اچ اس مارکت هفته گذشته چشم انداز تولید جهانی صنعت خودرو را برای سال‌ های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با کاهش تولید همراه دانست و آمار ارائه شده در ابتدای سال را با تغییر شرایط اصلاح کرد.

ضرر ۲۱۰ میلیارد دلاری صنعت خودرو جهان| کمبود تراشه اقتصاد خودرو سازی را نابود می‌ کند؟

دان هیرش، مدیر عامل بخش خودرویی موسسه الکس پارتنرس اعلام کرد در بازار آمریکا سرعت فروش خودروها با کاهش جدی همراه شده است. زیرا موجودی انبار نمایندگی‌ ها و خودرو سازی‌ ها برای عرضه محصول به نصف و کمتر از ۲۰ روز در ماه رسیده است. هیرش در ادامه توضیح داد: ابتدا تصور داشتیم که در سه ماهه پایانی سال میلادی جاری، وضعیت زنجیره تامین در خصوص فراهم کردن نیمه‌ هادی‌ ها و تولیدات خودرو سازان به حالت عادی بر می گردد اما اکنون شاهد هستیم که این موضوع روی نمی دهد و فشار به خودرو سازان و زنجیره تامین بیش از گذشته افزایش می یابد.

تولیدکنندگان نیمه‌ هادی‌ ها و تراشه‌ ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در مالزی دچار کاهش تولید شدند، ۲۶ تولیدکننده در این رابطه با کاهش نیرو انسانی و افت تولید مواجه شدند. نبود زیرساخت‌ های مناسب در بنادر بزرگ آمریکا مانع از تلاش تولیدکنندگان خودرو برای واردات بیشتر مواد اولیه مانند رزین، فولاد و پلاستیک شده است

تامین مواد اولیه ۵۰ هفته زود تر از تولید
مدیر عامل بخش خودرویی موسسه الکس پارتنرس با اشاره به ضرر احتمالی خودرو سازان، بیان کرد: هرچند وضعیت خودرو سازی جهانی چندان خوب پیش بینی نمی شود و این صنعت با چالش‌ های بسیاری همراه شده اما باید یک خبر خوش را هم اعلام کنم که بر اساس پیش بینی های انجام شده خودرو سازان تا اوایل سال ۲۰۲۳ و اواخر ۲۰۲۲ با بهبود نقدینگی و افزایش سرمایه مواجه خواهند شد.

تولیدکنندگان نیمه‌ هادی‌ ها و تراشه‌ ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در مالزی دچار کاهش تولید شدند، ۲۶ تولیدکننده در این رابطه با کاهش نیرو انسانی و افت تولید مواجه شدند. نبود زیرساخت‌ های مناسب در بنادر بزرگ آمریکا مانع از تلاش تولیدکنندگان خودرو برای واردات بیشتر مواد اولیه مانند رزین، فولاد و پلاستیک شده است. خودرو سازان نیز با مواجه با چنین موضوعی مجبور به عقد قراردادهای طولانی‌ تری با تامین کنندگان مواد اولیه در زنجیره تامین می‌ شود، این مساله منجر به افزایش تقاضا برای خرید مواد اولیه شده که تاثیر در افزایش بهای آن نیز دارد. گفتنی است که اکنون در زنجیره تامین جهانی خودرو سازان باید ۴۰ تا ۵۰ هفته زودتر از برنامه خود اقدام به خرید کنند.

ضرر ۲۱۰ میلیارد دلاری صنعت خودرو جهان| کمبود تراشه اقتصاد خودرو سازی را نابود می‌ کند؟

این شیوه از بدو افزایش چالش بحران تراشه‌ ها ایجاد شده است، بحرانی که تغییر در برنامه و راهکار تامین برای خودرو سازان در پی داشته است. گفتنی است که کمبود تراشه می‌ تواند منجر به کاهش تولید خودروهای الکتریکی و هیبرید و بازماندن خودرو سازان از توسعه محصولات جدید شود. اگر بحران نیمه‌ هادی‌ ها در سال آینده نیز با بهبود همراه نشود، فارغ از کاهش فروش خودرو سازان برنامه ۲۰۳۰ برای عدم تولید خودروهای بنزینی و دیزلی را با چالش همراه می سازد.

دست انداز نیمه هادی ها در مسیر هوشمندی خودرو ها
بسیاری از کارشناسان معتقد هستند، اگر کرونا در جهان شیوع نمی یافت و جنگ تجاری میان آمریکا و چین شکل نمی‌ گرفت، ایمنی و هوشمندی خودروها در سال جاری و آینده با پیشرفت قابل توجهی رو به رو می شد . شرایط فعلی صنعت خودرو سازی جهان را به سال ۲۰۱۹ و قبل از آن برده است، این صنعت به جای پیشرفت به حرکت در گذشته مشغول شده است. این موضوع را در عرضه محصولات با آپشن‌ ها و ایمنی کمتر می‌ توان دید.

یکی از تاثیرات منفی کاهش تراشه‌ ها، عدم نصب فناوری‌ های روز در خودروها است. در کنار تمام این مسائل باید ذکر کرد که خرید تراشه توسط صنایع الکترونیکی هوشمند مانند تولیدکنندگان تلفن همراه و لپ تاپ منجر به ایجاد این بحران در صنعت خودرو شده است.

کد خبر: ۱۰۹٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha