۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
روایت «تغییر سبک آموزش» و بازار لوازم التحریر| مشکلات مردم خراسان شمالی دو چندان شد
بازار گزارش می‌دهد؛

روایت «تغییر سبک آموزش» و بازار لوازم التحریر| مشکلات مردم خراسان شمالی دو چندان شد

بجنورد- ماه‌ها است که با شیوع بیماری کرونا، کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و این تغییر سبک آموزش موجب آشفتگی و به هم ریختن بازار لوازم تحصیلی در خراسان شمالی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرسال، در آستانه بازگشایی مدارس، فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارها، کیف و کفش، پوشاک مملو از جمعیتی بود که گاهی اوقات جای رفت‌وآمد نبود؛ بسیاری از خانواده‌ها یک ماه زودتر وسایل مدرسه‌ی فرزندان خود را تهیه می‌کردند اما با شیوع بیماری کرونا شرایط به‌گونه‌ای دیگری رقم خورده است و  بعد شیوع این ویروس، بازار لوازم التحریر هنوز به شرایط عادی خود بازنگشته‌ و با هر صنف و مغازه‌داری که هم‌کلام شوید، از کسادی بازار و فروش پایین می‌گوید.

با توجه به اینکه فعالیت فروشگاه های اینترنتی در گذشته نیز وجود داشت و قبل از این هم کار می‌کردند اما بعد از کرونا با جدیت بیشتری به فعالیت پرداختند که این موضوع نیز سبب گلایه بازاریان خراسان شمالی شده است

افزایش قیمت‌ها
یکی از والدین در خصوص علت کاهش خرید لوازم‌التحریر برای فرزندان خود می‌گوید: دو فرزند محصل دارم و اکنون بالا رفتن قیمت‌ها و آموزش مجازی، نیاز فرزندانمان به مداد، دفتر، خودکار، کیف و کفش و... را کمتر کرده است و در این شرایط نیازی به خرید نمی‌بینم.

بعد شیوع کرونا ویروس، بازار لوازم التحریر هنوز به شرایط عادی خود بازنگشته‌ است

بنفشه موسی زاده با اشاره به افزایش قیمت لوازم‌التحریر، کیف و کفش نسبت به سال گذشته می‌افزاید: در این شرایط همه‌ی خانواده‌ها در تلاش هستند در اولویت اول اقلام ضروری ازجمله مواد غذایی را تهیه کنند در سال‌های قبل از شیوع کرونا برای فرزندانمان علاوه بر لوازم ضروری لوازم‌التحریر مازاد هم تهیه می‌کردیم ولی اکنون‌که کلاس‌های مجازی شده و قیمت‌ها افزایش پیداکرده است یک دفتر هم بخریم هنر کرده‌ایم.

روایت «تغییر سبک آموزش» و <a class=بازار لوازم التحریر | مشکلات مردم خراسان شمالی دو چندان شد" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/08/29/4/38814.jpg" width="600" />

سرمایه برنمی‌گردد
یکی از فعالان فروشنده نوشت‌افزار در خراسان شمالی در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: طی این ۲۰ماهی که از کرونا می‌گذرد، مدارس تعطیل شد و با توجه به شرایط اقتصادی و نبود کلاس‌های حضوری، خانواده‌ها دلیلی برای خرید نوشت‌افزارهای جدید برای فرزندانشان ندارند.

نقی رنجبر می‌افزاید: بسیاری از همکاران ما تمام تلاششان را کردند تا بتوانند نیروهای خود را حفظ کنند، اما متأسفانه به دلیل تعطیلی مدارس و کسادی بازار یا تعدیل نیرو کرده‌اند یا در آستانه تعطیل شدن هستند زیرا با این شرایط سرمایه تولیدکنندگان برنمی‌گردد اگرچه شیوع کرونا اکثر صنوف را به تعطیلی کشاند و برخی کاملاً ورشکست شدند اما صنف نوشت‌افزار طی سال گذشته شامل صنوف آسیب‌پذیر نشد و از بسته‌های حمایتی دولت هم محروم شدند.

از دست دادن بازار
یکی دیگر از تولیدکنندگان فرم لباس مدارس با بیان اینکه امسال نیز مانند سال گذشته با باز نشدن مدارس بازار را از دست دادیم و برای ما بسیار سخت است که بتوانیم در این شرایط کارکنیم و برای واحدهای تولیدی ما بسیار ضربه محکمی خواهد بود، می گوید: درخواست ما این است که به‌صورت فیزیکی حتی اگر یک ماه هم دیرتر ولی بازگشایی مدارس انجام شود، چون این چرخه اقتصادی کشور باید به گردش درآید و نمی‌تواند در این وضعیت ادامه‌دار باشد.

متأسفانه به دلیل تعطیلی مدارس و کسادی بازار بسیاری از لوازم التحریر فروشان تعدیل نیرو کرده‌اند

مهدی یزدان پناه در خصوص فعالان کسب‌وکارهای مجازی نیز می‌گوید: بسیاری از افراد بدون اجاره مغازه، مالیات، حقوق پرسنل و قبض آب و برق و گاز، به‌صورت مجازی فعالیت می‌کنند و خریداران با استفاده از فضای مجازی خواسته‌های خود را برآورده می‌کنند و تعطیلی بازار تنها به کسب‌وکارهای مجازی رونق داده است.

کاهش ۵۰ درصدی فروش لوازم‌التحریر
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر مرکز خراسان شمالی  نیز در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: شیوع ویروس کرونا میزان فروش لوازم‌التحریر را در مرکز استان ۵۰درصد کاهش داد باوجوداینکه ماه‌های مرداد و شهریور زمان اوج فروش لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار بود متأسفانه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، صنف فروشندگان نوشت‌افزار با کاهش فروش و رکود عجیبی مواجه شده‌اند به‌طوری‌که فروش این صنف نسبت به سال‌های گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

شیوع ویروس کرونا میزان فروش لوازم‌التحریر را در مرکز استان ۵۰درصد کاهش داد

بهروز خواجوی بابیان اینکه در سال تحصیلی جاری نیز مدارس مانند دو سال گذشته به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد می‌افزاید: در سال‌های گذشته در این موقع از سال، روزهای خرید لوازم‌التحریر بود و اغلب خانواده‌ها و دانش آموزان خود را مهیای سال تحصیلی جدید می‌کردند اما امسال نسبت به سال گذشته هیچ خبری از دانش آموزان و خانواده‌هایی که خود را تجهیز و آماده برای سال تحصیلی می‌کردند نیست.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر مرکز خراسان شمالی تعداد صنوف لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار مرکز استان را ۵۶ مورد عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد از ا ین صنوف مستأجر هستند و در زمان شیوع کرونا ضررهایی شامل حال آنان شد تعدادی از صنوف به‌ناچار تعطیل کردند.

خواجوی در ادامه با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر در سال جاری نیز اظهار می‌دارد: قیمت لوازم‌التحریر همانند کالاهای دیگر از نرخ ارز تأثیر می‌گیرد و دچار نوسان می‌شود چراکه بسیاری از مواد اولیه کالاهای تولید داخل نیز از کشورهای دیگر وارد می‌شوند.

روایت «تغییر سبک آموزش» و بازار لوازم التحریر | مشکلات مردم خراسان شمالی دو چندان شد

بازار راکد کیف و کفش
رئیس اتحادیه کیف و کفش مرکز خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس خریدوفروش کفش در این زمینه که به‌طورکلی تعطیل‌شده اما فروش کیف و کفش‌های دیگر نیز بسیار راکد است و مردم فقط در صورت نیازهای خیلی ضروری خرید می‌کنند.

علیرضا گودرزی تعداد فروشندگان کیف و کفش در مرکز استان را ۱۳۵ واحد عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه ۷۰ درصد فروشندگان این صنف مستأجر هستند با گسترش بیماری کرونا سالی ۲۰ مغازه کیف و کفش که فروشنده‌های باسابقه ما بودند به دلیل نداشتن فروش مجبور به تعطیلی مغازه‌هایشان شدند.

۷۰ درصد فروشندگان این صنف مستأجر هستند با گسترش بیماری کرونا سالی ۲۰ مغازه کیف و کفش که فروشنده‌های باسابقه ما بودند به دلیل نداشتن فروش مجبور به تعطیلی مغازه‌هایشان شدند

وی با بیان اینکه ۹۰درصد خریدهای ما از استان تهران تأمین می‌شود که متأسفانه با شیوع این بیماری بسیاری از خریدها را به‌ناچار اینترنتی انجام می‌دهیم و در زمان دریافت جنسی که مدنظرمان بوده نیست، افزود:  نبود نقدینگی، خرید تصویری، عدم حضور در کارگاه‌های کیف و کفش از عمده‌ترین مشکلات این صنف است.

به هر روی سال تحصیلی کجدار و مریز آغاز شد ان هم با هزینه های گزاف تر نسبت به سال های قبل چرا که هم هزینه اینترنت و گوشی و تبلت هوشمند افزوده شده و هم فرم مدارس و کیف و دفتر و لباس! مقوله ای که سبب شده تا در کنار شهریه آموزشگاه ها، مردم یک دغدغه بزرگ دیگر هم در اقتصاد خانوار خود مشاهده کنند. دغدغه ای که به اندازه یک سال تحصیلی خرج و مخارح میلیون ها تومانی، بزرگ است.

کد خبر: ۱۰۹٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha