۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
بررسی ویژه نماد شنفت؛ EPS فوق العاده و PبهS مناسب
بازار بررسی می‌کند؛

بررسی ویژه نماد شنفت؛ EPS فوق العاده و PبهS مناسب

بررسی شرکت نفت پارس نشان می دهد می تواند یکی از گزینه های رشد در مهر ماه باشد.

بازار؛ گروه بورس: شرکت نفت پارس یکی از بهترین و قدیمی ترین شرکت های تولید روانکار در ایران بوده که سابقه موفقی در تولید روغن های صنعتی، روغن های دنده خودرو، روغن های موتور بنزینی، روغن های دریایی، محصولات گریس، سیالات خنک کننده و محصولات جانبی دیگر است.

این شرکت در سال ۱۳۳۹ تاسیس شده و توانسته بازار خوبی را داشته باشد، این شرکت ساختار سازمانی خوبی داشته و طبق این ساختار موفقیت های زیادی را کسب کرده است.

بررسی ویژه نماد شنفت؛ EPS فوق العاده و PبهS مناسب

شنفت سهامداران بسیار پرقدرتی داشته و این سهامداران عمده توانسته اند شرکت را به مسیر مناسبی هدایت کنند، سهامداران عمده شنفت عبارت است از: 

شرکت توسعه صنعت نفت وگاز پرشیا (سهامی عام ) %۴۹/۹۱
شرکت سرمایه گذاری تدبیر (سهامی خاص ) %۱۸/۴۳
شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (سهامی عام ) %۱۴/۷۴
شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر (سهامی خاص ) %۴/۰۱

EPS و PبهS فوق العاده 
یکی از ویژگی های شنفت EPS فوق العاده این شرکت بوده که برابر با ۴۵۵۲ است، در بازار بورس ایران معمولا EPS بالای ۵۰۰ مناسب بوده و بسیاری از شرکت هایی که این نوع EPS را دارند پرتقاضا می شوند، حال این که EPS شرکت شنفت برابر با ۴۵۵۲ بوده که عدد رویایی و جذابی است.

از دیگر جذابیت های این سهم Pبه S فوق العاده ۲.۸۹ است، که عدد بسیار جذابی است، هر چقدر این میزان کمتر باشد نشان دهنده ارزان بودن قیمت سهام است، این عامل از PبهE تعیین کننده تر بوده و نشان دهنده افق رو به جلوی این شرکت است.

برای جذابیت EPS این شرکت همان بس که این میزان نسبت به همگروه هایش و لیدرهای بازار همچون شپنا دو و نیم برابر و شبندر ۴ برابر بوده و نشان دهنده مدیریت صحیح این سهم است.

آخرین معامله این سهم در روز ۲۳ مرداد بوده سهم برای شرکت در مجمع عمومی در آن تاریخ بسته شده است. این شرکت دارای محصولات صادراتی بوده که فروش ماهیانه صادراتی این سهم در آخرین گزارش ماهیانه مربوط به تیر ماه  ۱۰,۸۷۸,۲۵۰ میلیون ریال است، با توجه به افزایش نرخ دلار و احتمال افزایش نرخ ارز این شرکت می تواند سودسازی بیشتری را نسبت به تیر ماه کسب کند.

لازم به ذکر است این شرکت هم بازار داخلی داشته و هم بازار صادراتی که ریسک سرمایه گذاری در این نماد را بسیار کم می کند، در صورت توافق برجام نیز این شرکت می تواند به افزایش بازار صادراتی رسمی مبادلت کند که عملا ریسک کاهش نرخ ارز در این شرکت بسیار کاهش خواهد یافت.

سهامداران عمده شنفت حقوقی با ۸۷% درصد سهام است،  جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ عبارت است از: 

 در محدوده مثبت
- خرید حقیقی: ۵۳۸ هزار سهم
- سرانه: ۱۱ میلیون تومان
- فروش حقیقی: ۱.۲ M سهم
- سرانه: ۳۴ میلیون تومان
- خرید حقوقی: ۹۵۸ هزار سهم
- فروش حقوقی: ۳۲۵ هزار سهم

قدرت خریدار به فروشنده این سهم در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲ بوده که عدد فوق العاده ای است، البته این سهم به علت افزایش سرمایه در روزهای بعد شاهد خروج پول های حقیقی بوده و عمده سهامداران همان طور که در بالا گفته شد دست سهامداران حقوقی است.

۴۹ درصد سهام این شنفت متعلق به شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا است؛ شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا در تاریخ ۱۳۸۴/۰۵/۳۱ تحت شماره ۲۵۲۹۲۵ در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری استان تهران با شخصیت حقوقی سهامی خاص به ثبت رسیده است و در تاریخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ طبق اساسنامه جدید؛ شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید. این شرکت با هدف انجام فعالیت‌های پایین دستی و بالا دستی نفت و گاز از قبیل: اکتشاف، حفاری، ذخیره‌سازی گاز، توسعه میادین نفتی و گازی، احداث و راهبری تأسیسات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را در قالب یک هلدینگ در حوزه E&P (Exploration & Production) انجام می‌دهد.این شرکت طبق ارزیابی و مصوبه شرکت ملی نفت ایران حایز صلاحیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P) شده و دارای مجوز فعالیت در این حوزه است.

تحلیل تکنیکال
شنفت در اوایل تیر ماه توانسته از ترند نزولی بلند مدت خود که از مرداد ۹۹ آغاز شده و دی ماه ۹۹ ادامه داشته است تا حدی خارج شود، البته برای خروج درگیر مقاومت دی ماه شده و در آن ناحیه نوسان کرده است، عکس زیر نشان می دهد این سهم تا به چه اندازه در کف قیمتی قرار داشته و با توجه به اخبار خوب سهام و افزایش سرمایه می توان انتظار داشت که این سهم در ابتدای گشایش بسیار پرتقاضا شود و یکی از واچ لیست های مورد اعتماد سهامداران جدید باشد.

بررسی ویژه نماد شنفت؛ EPS فوق العاده و PبهS مناسب

شنفت تا سقف تاریخی خود ۶۱ درصد فاصله داشته و این عامل می تواند بازدهی سهامداران جدید را بسیار بیشتر از سهام دیگر کند.

بررسی ویژه نماد شنفت؛ EPS فوق العاده و PبهS مناسب

کد خبر: ۱۰۸٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha