۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
صادرات از واردات در مناطق آزاد پیشی گرفت
دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

صادرات از واردات در مناطق آزاد پیشی گرفت

منطقه آزاد- دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: میزان واردات مناطق آزاد نسبت به کل کشور حدود دو درصد است که عمده این کالاها هم از جمله کالاهای اساسی کشور هستند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی مناطق آزاد کشور، حمیدرضا مؤمنی عنوان کرد: اگر کارکرد مدیران در مناطق آزاد بر اساس ارزیابی‌ها خوب بوده باشد ضمن تقدیر از آن مدیر به رفع نقاط ضعف احتمالی نیز کمک می‌کنیم اما در غیر این صورت از ادامه همکاری با مدیران عامل مناطق آزاد معذوریم و هیچ تعارفی نیز با هیچ مدیری نداریم.

وی افزود: در ساختار مناطق آزاد از این به بعد دو یا سه موضوع کلیدی را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. در وهله اول هر مدیرعاملی را که انتخاب می‌کنیم، هیئت مدیره‌اش باید کامل‌کننده وظایفی باشد که بر عهده دارد. به این شکل که، یک نفر متخصص فناوری اطلاعات، یک نفر تامین‌کننده مالی، یک نفر در حوزه سرمایه‌گذاری و یک نفر نیز بخش غالب فعالیت آن منطقه را مدیریت کند تا بتوانیم مشکلات پیش رو را حل کنیم.

ارزیابی عملکرد مدیران مناطق آزاد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به موضوع نظام ارزیابی عملکرد مدیران مناطق آزاد تصریح کرد: عملکرد مدیران از این پس توسط دو بخش ارزیابی می‌شوند یکی دبیرخانه و معاونان آن و دیگری فعالان اقتصادی که ملاک ماندگاری یا رفتن مدیرعامل مربوطه در یک منطقه می‌شود و در این باره با هیچ شخصی تعارف نداریم.

مؤمنی خاطرنشان ساخت: اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در یک طرف قرار گیرند و ما نیز در سوی دیگر و صدای یکدیگر را نشنویم، کارها پیش نمی‌رود و باید این چالش تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: امروز هر مدیری در قبال مسؤولیتی که بر عهده می‌گیرد باید پاسخگو باشد و در همین راستا ضرورت دارد تا به‌صورت ماهانه با فعالان اقتصادی مناطق خود جلساتی برگزار کنند.

 دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور اضافه کرد: فعالان اقتصادی این حق را دارند که عملکرد ما را ارزیابی کنند و لذا اگر ما به انجام درست کارهایمان باور داریم نباید از این ارزیابی‌ها واهمه‌ای داشته باشیم. اگر کارکرد مدیران در مناطق آزاد بر اساس این ارزیابی‌ها خوب باشد ضمن تقدیر از آنان به رفع نقاط ضعف احتمالی نیز کمک می‌کنیم اما در غیر این‌صورت از ادامه همکاری با مدیران عامل معذوریم.

مؤمنی با اشاره به مقوله لغو مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد گفت: اگر چه مکلف به صبوری برای اتمام مهلت قانونی شش ماهه این موضوع هستیم اما در حال فراهم‌سازی مقدمات ارائه لایحه‌ای در این زمینه به دولت هستیم و در این رابطه هماهنگی‌های لازم با مجلس و کمیسیون اقتصادی نیز انجام و همگی از آن مطلع هستند. پس از مهلت یاد شده به‌طور جدی موضوع پیگیری می‌شود.

چرخ اقتصاد در ۲ هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی مناطق آزاد می‌چرخد
 دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در ادامه عنوان داشت: به صراحت می‌تومان اعلام کرد که چرخ اقتصاد در دو هزار و ۲۸۰ واحد صنعتی و تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حال چرخش و حرکت است که سهم مهمی در اشتغال دارد.

وی ادامه داد: فعالیت این تعداد واحد تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رشد متوسط ۱۲ درصد در هر سال، نشانگر عملکرد  بیش از دو برابری این واحدها در مقایسه با سال ۱۳۹۲ دارد.

به گفته مؤمنی، پیش از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، هیچگونه زیرساختی در حمایت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این مناطق مستقر نبود.

وی افزود: در چنین شرایطی با تمرکز بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در راستای بند ۱۱ سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، انتقال فناوری‌های پیشرفته به‌عنوان یکی از رویکردهای جدید این مناطق لحاظ شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در خصوص میزان صادرات و واردات در مناطق آزاد گفت: میزان واردات مناطق آزاد نسبت به کل کشور حدود دو درصد است که عمده این کالاها هم از جمله کالاهای اساسی کشور هستند و همواره در طی این سال‌های گذشته صادرات از مناطق آزاد بیشتر از واردات بوده است.

مؤمنی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر هشت مرکز نوآوری در مناطق آزاد کشور در حال فعالیت هستند و با اعمال سیاست‌های حمایتی و تشویقی، طی این مدت بیش از ۶۸۰ واحد تولیدی فناور و نوپای نوآور در این مناطق مستقر شده‌اند.

کد خبر: ۱۰۸٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha