۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
بیشترین فرار مالیاتی متعلق به مالیات بر درآمدهاست
متخصص و پژوهشگر مالیات:

بیشترین فرار مالیاتی متعلق به مالیات بر درآمدهاست

مختوای، پژوهشگر مالیات با بیان اینکه بیشترین فرار مالیاتی متعلق به مالیات بر درآمدهاست اظهارکرد: کسی که فعالیت اقتصادی می کند و اثرگذار است در سازمان امور مالیاتی باید در قالب حقوقی تعریف شود.

به گزارش بازار، محمد مختوای متخصص و پژوهشگر مالیات درمورد مفهوم هوشمندسازی نظام مالیاتی گفت: هوشمند سازی نظام مالیاتی به معنای استخراج اطلاعات تمیز از انبوهی از اطلاعات است.

وی به تجربه های موفق در این زمینه اشاره کرد و افزود: کانادا از جمله کشورهایی است که نظام مالیاتی بسیار پیشرفته و مبتنی بر اظهارنامه و حجم انبوهی از اطلاعات دارد و با شاخص هایی که مربوط به فرار مالیاتی است مالیات ها را تعیین می کند.

این متخصص و پژوهشگر حوزه مالیات با بیان اینکه شهرداری ها، بانکها، سامانه جامع املاک و سازمان ثبت احوال موظف به ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی هستند گفت: علت اصلی عدم ارائه اطلاعات مسائل فنی نیست.

مختوای در ادامه تصریح کرد: شفاف سازی اطلاعات دستگاه ها برای سازمان امور مالیاتی به این معناست که خودشان را در معرض نقد و بررسی و قضاوت قرار داده اند و به همین دلیل هم از این کار اجتناب می کنند.

وی با بیان اینکه دریافت مالیات سنگین از بخش تولید باعث فرار مالیاتی می شود گفت: در قوانین مالیاتی ایران، ملک و املاک کمترین مالیات را به خود اختصاص داده و این در شرایطی است که تولید بیشترین مالیات را باید بپردازد و لذا پایین آوردن مبلغ مالیات ها و شفاف سازی می تواند از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند.

متخصص و پژوهشگر حوزه مالیات اظهارکرد: یکی از ابزارهای مهم کشورهای توسعه یافته برای توسعه فرهنگ مالیاتی از طریق تولید فیلم و سریال نبود بلکه بی آبرو کردن افرادی بود که سعی در فرار مالیاتی داشتند.

مختوای حذف معافیت های مالیاتی بی مورد را نیز ضروری خواند و گفت: یکی از معافیت های مالیاتی بی مورد در مناطق آزاد است که هیچ فایده ای هم نداشته و ندارد.

وی با بیان اینکه بیشترین فرار مالیاتی متعلق به مالیات بر درآمدهاست اظهارکرد: کسی که فعالیت اقتصادی می کند و اثرگذار است در سازمان امور مالیاتی باید در قالب حقوقی تعریف شود.

کد خبر: ۱۰۸٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha