۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
آموزش زمینه ساز تحول در توسعه اقتصادی کشور
یادداشت؛

آموزش زمینه ساز تحول در توسعه اقتصادی کشور

همدان- بسیاری از کشورها برای ایجاد تحول در توسعه اقتصادی به عنوان پیش زمینه و اولین گام اقدام به تدوین برنامه های نظام آموزشی خود و سرمایه گذاری دراین زمینه می کنند؛ فاکتوری که نباید نادیده گرفته شود.

حمید رضا جمشیدی*؛ بازار: نقش و اهمیت آموزش در توسعه اقتصادی نزد کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده است به گونه ای که بسیاری از کشور ها برای ایجاد تحول در توسعه اقتصادی به عنوان پیش زمینه و اولین گام اقدام به تدوین برنامه های نظام آموزشی خود و سرمایه گذاری در آن زمینه می کنند.

در استان همدان نیز آموزش های موجود باید به نحوی باشد که دانش آموختگان را برای ورود به دنیای واقعی کار آماده و سازگار کند کمااینکه اغلب کشور های صنعتی اروپایی بعد از دهه ۱۹۹۰ میلادی، توسعه صنعتی را در آموزش های مهارتی می دانند و در بهبود و رشد آن بسیار تاکید دارند.

در حال حاضر عده کثیری از متولدین دهه های ۶۰ و ۷۰ و حتی ۸۰ به عنوان جویندگان شغل به بازار کار وارد شده اند که همین امر موجب ایجاد تقاضای وسیع در بازار کار شده است از طرفی عبور سرمایه گذاری ها، افزایش فارغ تحصیلان دانشگاهی و عدم امکانات کافی در به وجود آوردن فرصت های شغلی؛ استان همدان را به سمت چالش جدی سوق داده که در این بین نباید نقش آموزش را نادیده گرفت بلکه باید برای پاسخگویی به این نیاز نیروی انسانی ماهر تربیت کرد و بر همین اساس باید نظام آموزشی بیش از گذشته در اولویت قرار گیرد.

باید به مهارت آموزان آموزش داده شود که چگونه آفریننده باشند و بتوانند با نو آوری های امروز روبه رو شوند و خود نیز اقدام به نو آوری و خلق ایده های جدید کنند

همانطور که می دانیم نیروی انسانی در اثر تربیت و آموزش مناسب می تواند نگرش و دانش و مهارت لازم را به دست آورد بر همین اساس باید به مهارت آموزان آموزش داده شود که چگونه آفریننده باشند و بتوانند با نوآوری های امروز روبه رو شوند و خود نیز اقدام به نو آوری و خلق ایده های جدید کنند.

در این بین می توان از نقش پژوهش و طرح های پژوهشی سخن به میان آورد؛ آموزش هایی که می توانند منجر به اشتغال شده و بنگاه های اقتصادی متعددی را به وجود آورند.

در ارزیابی فرایند کارآفرینی و مهارت آموزی در همدان همین بس که کار آفرینی فرآیند شناسایی و خلق فرصت ها در بازار ها و بهره برداری از منابع مورد نیاز برای اجرایی کردن آن فرصت ها است و از ویژگی های ارزشمند کمک به توسعه و راه اندازی کسب و کار های کوچک و متوسط است و اشتغال یکی از راهکار های کاهش آسیب های اجتماعی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم است.

آموزش های مهارتی نقش مؤثری در توسعه اشتغال ایفا می کنند و می توانند زمینه مناسب برای دستیابی به فرصت های شغلی را فراهم سازند

آموزش های مهارتی نقش مؤثری در توسعه اشتغال ایفا می کنند و می توانند زمینه مناسب برای دستیابی به فرصت های شغلی را فراهم سازند؛ در واقع  مهارت آموزی و توانمند سازی اقشار مختلف منجر به توسعه پایدار شده و می تواند نقش اساسی در کاهش آسیب ها و مشکلات اجتماعی نظیر بیکاری، اعتیاد و مواردی از این دست داشته و تاحدوی آن را التیام بخشد.

ناگفته نماند ارائه آموزش مناسب به افراد در جهت استعداد های ذاتی افراد و فراهم نمودن زمینه مناسب برای استفاده از فرصت ها به فرد عزت نفس می دهد و همین موضوع در پیشگیری آسیب های اجتماعی نقش دارد.

اما این همه ماجرا نیست و مراکز آموزشی نیز با مشکلاتی همراه شده اند که از جمله مشکلاتی که مراکز آموزشی با آن دست به گریبان هستند وجود مرکز غیر مجاز و فعالیت های زیر زمینی آموزشی غیر استاندارد است که موجب افزایش صندلی های خالی در موسسات آموزشی شده و بعضاً مشاهده می‌شود عده ای سودجو با ارائه آموزش های بی کیفیت و یا مدارک فاقد اعتبار و همچنین دریافت هزینه های گزاف مشکلاتی را در حیطه آموزش برای شهروندان به وجود می آورند.

مشکل اساسی دیگر پایین بودن سطح کیفی در آموزش است به نحوی که عدم در نظر گرفتن اصول آموزش و تضعیف الگوهای آموزشی سبب شده تا نظام آموزش همواره با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کند.

با این حال در آموزش های فنی و حرفه ای که منجر به ارائه مدرک بین المللی می شود تمام آموزش ها بر اساس استاندارد های آموزشی دارای کد ایسکو بوده که در بیشتر کشور ها مورد تایید است و همین امر موجب ارائه یک چارت آموزشی استاندارد برای هر حرفه شده و می تواند برخی از مشکلات را هموار سازد.

* رئیس انجمن موسسات آموزشی همدان

کد خبر: ۱۰۷٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha