۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
نفت در ۶ ماه دوم سال چه خواهد شد؟ | احتمال توافق پیش از سال میلادی نفت را ارزان می کند
نگاهی به عوامل فصلی و پایدار در بازار نفت

نفت در ۶ ماه دوم سال چه خواهد شد؟ | احتمال توافق پیش از سال میلادی نفت را ارزان می کند

تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ تنها ۳۰۰ هزار بشکه نفت نسبت به سال ۲۰۱۹ قبل از همه گیری کرونا افزایش می یابد و احتمالا ایران، لیبی و ونزوئلا به بازار نفت باز می گردند با این حال نفت حدود ۶۶ دلار خواهد ماند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: در اواسط قرن نوزدهم و در اوج گسترش رشد و رنسانس صنعتی و اقتصادی در کشور نوظهور آمریکا، یازدهمین رئیس جمهور آمریکا، " جیمز ناکس پولک" از حزب دموکرات، انتخاب شد که متعهد به توسعه جغرافیایی و دستیابی به شکوه یا با استفاده از روشهای مسالمت آمیز و یا با نیروی مسلح شد و و بدین ترتیب در دوران وی آمریکا سرزمین های جدیدی به دست آورد و دوران "پولک" به عصر گسترش جغرافیایی مشهور بود.

در نتیجه پیروزی هایش بر همسایه ضعیف "مکزیک"، جنگ مکزیک و آمریکا با پیروزی قاطع و سودهای هنگفت برای ارتش جوان، ثروتمند و مدرن آمریکا به پایان رسید. از جمله این غنایم، منطقه جنوب شرقی نقشه کنونی آمریکا بود که به آن «خلیج مکزیک» می گویند.

نفت درشش ماه دوم سال چه خواهد شد؟ | احتمال توافق پیش از سال میلادی نفت را ارزان می کند

نه آمریکایی ها و نه مکزیکی ها نمی دانستند که این قسمت جغرافیایی از سرزمین های مکزیک که متعلق به آمریکایی هاست، میلیاردها بشکه منبع نفت را در مقادیر عظیم در خود جای داده و بعدها  آن را کشف می کند و تولید حدود نیمی از محصولات پالایشی آمریکا از طریق پالایشگاه ها و دکل های واقع در بخش خشکی و دریایی خلیج مکزیک بدست می آید.

 به گزارش بازار به نقل از سایت ارقام، اما با وجود این اقبال خوبی که خلیج مکزیک برای آمریکایی ها به ارمغان آورد اما بدبختی بدی آب و هوایی را نیز با خود به همراه داشت. به نحوی که در سالهای متمادی و بر اساس جدول زیر که استاتیستا آن را منتشر کرده  نشان می دهد آمریکا تاکنون صدها میلیارد دلار از این محل ضرر دیده و خلیج نفتی مکزیک در صد سال گذشته، معمولاً در ماه سپتامبر(بین شهریور و مهرماه)، ده ها طوفان مرگبار و پدیده های شدید آب و هوایی را شاهد بوده است و همین امر باعث شده تا آمریکایی ها  خود را برای حین، قبل و بعد آن آماده کنند.

نفت درشش ماه دوم سال چه خواهد شد؟ | احتمال توافق پیش از سال میلادی نفت را ارزان می کند

این مقدمه تاریخی برای آگاهی از ارزش و نقش خلیج مکزیک در داستان نفت آمریکا ضروری بود.

بد نیست بدانید  که سهم خلیج مکزیک از تولید روزانه نفت در آمریکا ۱۵ درصد کل بوده و سهم این خلیج در تولید روزانه گاز حدود ۵ درصد است با این حال  سهم خلیج مکزیک در کل صنعت پالایشگاهی حدود ۴۷ درصد و سهم ان در کل ظرفیت پالایشگاه های گاز به ۵۱ درصد می رسد.

تاثیرطوفان آیدا بر صنعت نفت آمریکا
طوفان آیدا چگونه بر تولید هیدروکربن آمریکا تأثیر می گذارد؟ بر اساس گزارش اداره ملی ایمنی و حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، از ۲۸ آگوست، پس از طوفان شدید، ۲۷۹ دکل تخریب و ۹۱ درصد از تولید روزانه نفت و ۸۵ درصد از تولید روزانه گاز طبیعی در آمریکا تعلیق شد.

نفت درشش ماه دوم سال چه خواهد شد؟ | احتمال توافق پیش از سال میلادی نفت را ارزان می کند

اگرچه این فاجعه فصلی و "موقتی" است، اما برای درک مقیاس این مشکل، این ۲۷۹ سکو حدود  ۵۰درصد از کل سکوهای نصب شده در خلیج مکزیک را نشان می دهد و حدود ۱۱ دکل حفاری برای جلوگیری از مسیر از موقعیت خود خارج شدند. طوفان، و تأثیر آن مطمئناً به قیمت جهانی رسید و نگرانی و احتیاط زیادی را برانگیخت، زیرا این کاهش شدید تولید نفت و گاز آمریکا در دوره ای از تقاضای شدید انرژی و نه در یک دوره رکود رخ داد.

بنابراین، کاهش تولید در این دوره به معنی کاهش منحنی عرضه در طول افزایش منحنی تقاضا بود که لزوماً به معنای افزایش اجتناب ناپذیر قیمت هااست.

انتظارات آینده
صرف نظر از عوامل مقطعی  مانندطوفان آیدا « IDA»، چشم انداز کوتاه مدت و میان مدت انرژی هنوز در معرض سطوح بالای عدم قطعیت و نوسانات است. با این حال نسبت به دوره های اولیه ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که اوضاع بسیار بدتر و آشفته تر از وضعیت فعلی بود، بهتر بوده و خوشبینی  قابل اتکایی بر بازار حاکم است.

مهمترین دلیل خوش بینی در قیمت های آینده نفت در میان مدت ادامه فعالیت اقتصادی در آمریکا و بیشتر اقتصادهای پیشرفته از جمله منطقه یورو و ژاپن است. کشورهایی که فعالیت اقتصادیشان در سال ۲۰۲۰ به پایین ترین سطح خود در چند دهه اخیر رسیده بودند هر چند که بهبود اقتصادی شامل هند و چین هم می شود.

قیمتها بهتر می شود؟
میانگین قیمت نفت خام برنت در مرداد ماه  گذشته به ۷۵ دلار در هر بشکه رسید که نسبت به خردادماه  ۲ دلار افزایش یافت  و از پایان سال ۲۰۲۰ به ازای هر بشکه ۲۵ دلار افزایش را نشان می دهد. این بدان معنی است که با وجود بحران هایی مانند بحران های شدید آب و هوایی و همچنین وضعیت اوپک پلاس و احتمال افزایش تولید نفت ایران، لیبی و ونزوئلا که از ابتدای سال ۲۰۲۱ با آن روبرو شده، اوضاع اقتصاد جهانی رو به بهبود است.

قیمت نفت برنت در حدود نه ماهه اخیر به دلیل تقاضای زیاد مصرف نفت و مشتقات آن که منجر به  استفاده مداوم از ذخایر جهانی نفت شده، افزایش یافته است.

پیش بینی قیمت برای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲
به گزارش بازار، آژانس انرژی آمریکا پیش بینی می کند که قیمت برنت تا پایان سال ۲۰۲۱ نزدیک به سطح فعلی باقی بماند، به طور متوسط ‌۷۲ دلار برای دوره آگوست-نوامبر، اما این سازمان برای سال ۲۰۲۲ چیز دیگری را پیش بینی می کند: کاهش قیمت در مقایسه با ۲۰۲۱.

این آژانس افزایش عرضه بیش از تقاضا و تولید نفت بیش از نیازها و اشباع شدن تقاضای کم شده (ناشی  از محدودیت های کرونایی)  همراه با رشد مداوم عرضه از تولید کشورهای "اوپک پلاس" و عادی شدن شرایط تولید نفت آمریکا را از عوامل و دلایل ثبات قیمت نفت در سطح قیمتی ۶۶ دلار برای هر بشکه نفت برنت می داند.

پیش بینی میزان مصرف در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲
آژانس انرژی آمریکا برآورد کرده است که ۹۸.۸ میلیون بشکه در روز نفت و انواع فرآورده های سوختی در مرداد ماه (جولای گذشته)  در سطح جهان مصرف شده که ۶.۰ میلیون بشکه در روز نسبت به مدت مشابه در سال  ۲۰۲۰ افزایش یافته اما کمتر از ۳.۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با مرداد (ژوئیه) ۲۰۱۹ است. به عبارت بهتر سطح مصرف از بدترین دوره های همه گیری کرونا بهتر شده است، اما هنوز هم از دوره های قبل از همه گیری پایین تر است و این عامل مقایسه نقش موثری در تدوین انتظارات میان مدت و بلند مدت از نفت دارد.

برای رسیدن به تقاضای قبل کرونا چقدر زمان نیاز است؟
پیش بینی های آژانس نشان می دهد که مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ به ۹۷.۶ میلیون بشکه در روز می رسد و در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ‌به ۱۰۱.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر از سطح قبل از همه گیری کرونا است.

در نتیجه، نفت در سال ۲۰۲۱ با چندین دلیل برای دستیابی به سطوح نسبتاً بهتر قیمت در مقایسه با سال ۲۰۲۰ مواجه بود که بدون در نظر گرفتن عوامل موقتی مانند طوفان ایدا، چشم اندازهای آینده خوب هستند و با اطمینان بیشتر و دید روشن تری می توان بازار را رصد کرد. البته پیش بینی ورود ایران به بازار نفت در پی توافق احتمالی   در آبان و آذر و  ورود نفت بیشتر ایران در ابتدای سال نو میلادی می تواند در کاهش قیمت موثر باشد، اما باید به خاطر داشت که معیار زمان در هر مقایسه نباید سال ۲۰۲۰ یعنی سال همه گیری کرونا در نظر گرفته شودبلکه معیار سال قبل از همه گیری است، زمانی که شرایط عادی بود و تقاضای انرژی در سطوح معمول خود بود. بنابراین لازم است  برای پرهیز از برآوردها و تحلیل های اشتباه همیشه بازار نفت و تحولات ان را  با سال ۲۰۱۹ مقایسه کنید نه با ۲۰۲۰ .

با تمام مطالب بیان شده به نظر می رسد دستیابی به سطح ۶۶ دلار در سال ۲۰۲۲ اصلاً چیز بدی نیست به خصوص که انتظار می رود همزمان با افزایش پوشش بالای واکسناسیون جمعیت جهان، فعالیت های اقتصادی  بسیار نزدیک به سطح طبیعی و قبلاز همه گیری برسد  و از سوی دیگر سرمایه گذاری خارجی با حرکت در کشورهای جهان و ایجاد میلیون ها شغل همزمان باشد.

این بدان معناست که کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده به طور یکسان قادر به ایجاد تعادل و دستیابی به سود سایر بخشهای اقتصادی  و بازارهای دیگر خواهند بود و قیمت نفت در آن زمان مانعی برای رشد نخاوهد بود که آنرا بیشتر سرکوب کنند.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha