۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
شناخت صحیح ظرفیت های همدان توسعه را رقم می‌زند
یادداشت؛

شناخت صحیح ظرفیت های همدان توسعه را رقم می‌زند

همدان - استان همدان دارای ظرفیت های اقتصادی ارزنده ای است اما متأسفانه طی سال‌های گذشته عدم شناخت صحیح این ظرفیت‌ها آن را از توسعه ای که حقش بوده عقب گذاشته و حتی گاهی درجا زده است.

طاهره شهابی*؛ بازار: بیانیه گام دوم انقلاب را که مرور می کنیم برخی جملات و سطور آن اگر چه کوتاه است اما پیام هایی بس بزرگ با خود به همراه دارد که توجه به آنها کشور را در مسیر توسعه رو افزون قرار می دهد.

در بخش هایی از این بیانیه ارزشمند چنین عنوان شده که « بی‌شک فاصله‌ میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد، اما این، فاصله‌ای طی شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و در آینده  با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد؛ عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از این‌ها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوان‌ها است، اگر زمام اداره‌ بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان- که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله».

همین چند جمله کافی است تا ضرورت توجه به نیروهای جوان در انجام کارها را بیش از پیش احساس کنیم چراکه نیروی جوان با انگیزه بیشتر رسیدن به اهداف را دنبال می کند و در کمتر زمانی خیلی زود خسته شده و از راه باز می ماند.

همان طور که مشخص است و نیاز به توضیح بیشتر ندارد جوانان پیشران و موتور رشد و شکوفایی در هر جامعه هستند و با خود نشاط، سرزندگی، امید و انگیزه ، کار و تلاش و سازندگی به دنبال می آورند تنها به شرط آنکه به آنها اعتماد کنیم و در مسیر رسیدن به آنچه ترسیم شده دستشان را رها نکنیم و بدانیم در گرو مشارکت است که اتفاقات ناب رقم خورده و به یادگار می ماند.

جمعیت همدان یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که حدود ۵۴ درصد این جمعیت سن بالای ۳۰ سال دارند و به نوعی جوانان این جامعه را تشکیل می دهند

طبق آمار منتشر شده جمعیت همدان یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که حدود ۵۴ درصد این جمعیت سن بالای ۳۰ سال دارند و به نوعی جوانان این جامعه را تشکیل می دهند که می توان با بهره مندی از توان آنها استان همدان را به اهداف تعیین شده برای آن رساند.

نگاهی گذرا به آنچه داریم گویای آن است که استان همدان از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی، منابع انسانی، گردشگری، معادن و کشاورزی برخوردار بوده ضمن اینکه دارای موقعیت بسیار ممتاز جغرافیایی و کریدور بین‌المللی شرق به غرب و محور شمال غربی به جنوب غربی کشور است.

این استان دارای رتبه‌های برتر در بسیاری از حوزه‌ها و صاحب برند جهانی در برخی حوزه‌ها از جمله منابع عظیم کانی‌های غیرفلزی، محصولات کشاورزی همچون انگور ملایر، گردوی تویسرکان، سیر بهار و همدان، شهر جهانی سفال لالجین، مبل و منبت ملایر، قطب صنعت گردشگری با حدود ۱۱۰۰ نقطه گردشگری، صنایع چرم و فرش همدان و شاهراه انتقال انرژی، داده و ارتباطات ریلی و جاده‌ای است.

وضعیت سه شاخص اقتصادی رشد فقر، تورم و بیکاری در استان همدان از بسیاری از استان‌های به ظاهر فقیر کشور نیز وخیم‌تر است

با این حال همدان در حالی از این ظرفیت های عظیم بهره مند است که چندان توجهی به آنها نشده و متأسفانه طی سال‌های گذشته شاید به دلیل عدم شناخت صحیح این ظرفیت های استان همدان؛ شاهد رشد فقر، تورم و بیکاری در این استان بوده‌ایم به طوری که وضعیت این سه شاخص اقتصادی در استان همدان از بسیاری از استان‌های به ظاهر فقیر کشور نیز وخیم‌تر است.

استان همدان به واسطه امتیازاتی که در اختیار دارد می تواند در غرب کشور و حتی در کشور سرآمد باشد اما شرط لازم در این زمینه بهره مندی از توان مدیرانی است که دلسوز این منطقه باشند و در مسیر آبادانی این استان از هیچ کوششی دریغ نکنند.

تاکید بر بکارگیری نیروهای جوان در عرصه مدریتی استان همدان از آن جهت است که وقتی در وضعیت تعدادی از استان ها همتراز همدان دقیق می شویم و موفقیت هایشان در رسیدن به اهداف ترسیم شده را می بینیم و چرایی آن را علت یابی می کنیم به حضور نیروهای باانگیزه در بدنه مدیریتی می رسیم؛ موضوعی که بارها در همدان بر آن تاکید شده اما همچنان توجه چندانی به آن نمی شود.

باید به این باور برسیم که مدیران جوان‌تر تغییر را آسان‌تر می‌پذیرند و به‌راحتی ایده‌های جدید خود را با دیگران در میان می گذارند چراکه از ایجاد تغییرات بزرگ هراسی ندارند و حتی نسبت به تغییرات خوش‌بین هستند و به راحتی پذیرای هر گونه تغییری خواهند بود.

همدان استانی است که اگر قدری بیشتر به داشته های آن توجه شود می تواند پله های توسعه را به سرعت طی کند و در بسیاری زمینه ها در کشور حرف برای گفتن داشته باشد هر چند شرایط حال حاضرش آن چیزی نیست که انتظار می رود اما امیدواریم حال که دولت جدید کار خود را آغاز کرده به این موضوع توجه داشته باشد تا شاهد شکوفایی همدان باشیم.

*فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۰۶٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha