۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
«خراسان رضوی» و «هزار راه نرفته»
یادداشت وارده؛

«خراسان رضوی» و «هزار راه نرفته»

مشهد- خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین قطب‌های معدنی، صنعتی و کشاورزی است که راه آن برای ایفای نقش در احیای راه ابریشم ناهموار است،این بخشی از یادداشت بابک رحیمیان کارشناس ارشد علوم اجتماعی برای بازار است.

بابک رحیمیان؛ بازار: ایران دقیقاً در نقطه مرکزیت نقشه اجرایی راه تجاری ابریشم قرارگرفته که از سمت شرق به افغانستان و از غرب به ترکیه متصل می‌شود راهی که ناگزیر، ورودی آن از افغانستان با خراسان رضوی آغاز می‌شود.

هم‌راستای این راه دو پروژه مهم عمرانی در مسیر مشهد به تهران ازجمله پروژه آزادراه مشهد- چناران و پروژه آزادراه حرم تا حرم تعریف‌شده است که پس از سال‌ها هنوز به سامانی نرسیده است؛ پروژه‌هایی که تاکنون کمترین میزان پیشرفت فیزیکی را داشته و برای تکمیل آن نیاز به سرمایه بالای ارزی و ریالی  است.

در شهریور سال  ۹۶ بود که کلنگ عملیات اجرایی آزادراه مشهد - چناران زده شد اما این پروژه تا آذرماه ۹۹ تنها ۱۰ یا به روایتی ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را دنبال کرد.پروژه آزادراه حرم تا حرم نیز که ۱۰ سال پیش کلنگ آن بر زمین‌خورده است در کمال تأسف تا مهرماه ۹۹ تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و طبق گفته مسئولان این پروژه هم در پیچ‌وخم تأمین مالی مانده است.

پیش‌ازاین باقر حنفی مجری و نماینده وزارت راه و شهرسازی در پروژه آزادراه حرم تا حرم در آخرین اظهارنظر گفته بود: تأمین مالی پروژه حرم تا حرم از طریق فرا بورس انجام می‌شود و مختص به قطعات خاصی نبوده و اگر پول بیاید، انشالله  در هر قسمتی که لازم باشد تزریق خواهد شد.

این درحالی‌که است که هنوز اتفاق خاصی در این دو پروژه مهم ملی رخ نداده و باوجوداینکه بهمن‌ماه سال گذشته در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به خراسان رضوی وعده داده شد تا روند پذیره‌نویسی انجام و تسریع شود ولی تاکنون اتفاق جدیدی رخ نداده است.

در حالی  استان خراسان به‌عنوان درگاه ورودی حمل‌ونقل جهانی کالا و ترانزیت به غرب می‌تواند مطرح شود که هنوز چنین پروژه‌هایی بر روی زمین‌مانده است  و به‌عنوان یک فرصت بین‌المللی نیم‌نگاهی به‌صورت جدی به آن نمی‌شود.

راه ابریشم
وجود مرز مشترک زمینی دوغارون بین ایران و افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین و فعال‌ترین درگاه تجاری شرق کشور و با کشور افغانستان یکی از همین گذرگاه‌های به‌سوی توسعه تجارت است که هنوز یک‌فاز از طرح منطقه ویژه اقتصادی دوغارون  به تصویب شورای عالی اقتصادی رسیده است.

درحالی‌که ایجاد شهرک مرزی اقتصادی، گسترش بازارچه‌های مرزی، ایجاد کارخانه‌ها صنعتی مشترک و تعاملات آموزشی و درمانی قابلیت خوبی دارد اما هنوز به‌طورجدی این ظرفیت‌ها وارد فاز اجرایی نشده است و حتی طرفین از پر کردن چاله‌های جاده ارتباطی تایباد تا گمرک اسلام‌آباد دریغ ورزیده و کوتاهی می‌کنند.

خط آهن برقی
پروژه برقی سازی راه‌آهن مشهد – تهران سال‌هاست که روی میز مدیران راه و شهرسازی است و حتی زمزمه‌ها از تأمین مالی این پروژه از طریق فاینانس چینی نیز مطرح‌شده بود اما این طرح هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است.

پروژه خط آهن زیارتی پاکستان، ایران، عراق و سوریه  که قطب این راه‌آهن در ایران بی‌شک شهر مشهد و بارگاه ملکوتی علی بن موسی‌الرضا (ع) خواهد بود یکی دیگر از طرح‌هایی که هنوز در حد حرف‌وحدیث است.

درحالی‌که سالانه  به‌ویژه در ایام دهه پایانی ماه صفر پذیرای زائران زیادی از کشور پاکستان هستیم و هم‌چنین سفرهای زیارتی اربعین از کشور عراق میهمانان بسیاری به ایران می‌آیند لذا سرمایه‌گذاری بر روی این خط می‌تواند مسیر توسعه را برای مشهد مقدس بیش از گذشته فراهم سازد.

بال توسعه
پروژه احداث باند سوم فرودگاه مشهد، یکی از پروژه‌های توسعه‌ای مهم و از پرترددترین فرودگاه‌های کشور بوده که ۱۰ سال است در مرحله مطالعه باقی‌مانده و حتی یک درصد هم پیشرفت نکرده است.

پروژه‌ای کاملاً روی هوا که هر از چند گاهی با اظهارنظرهای عجیب‌وغریب به نقل محافل خبری تبدیل می‌شود، از توسعه و اجرای باند سوم گرفته تا انتقال فرودگاه به مکان دیگر و همچنین ایجاد شهر فرودگاهی تاکنون مطرح‌شده که فقط در حد یک طرح و بیش از آن به‌عنوان یک رؤیا باقی‌مانده است.

ایجاد شهر فرودگاهی باهدف ترانزیت هوایی بین‌المللی طرحی بلند پروازانه بود و در شرایطی که مطالعه یک باند فرودگاه ۱۰ سال به طول می‌انجامد ایده‌ای دست‌نیافتنی است اما یکی از بندهای این قرارداد می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی در بخش توسعه فرودگاهی مشهد برای حمل‌ونقل هوایی اقتصادی و زیارتی باشد.

تأخیر در ایجاد زیرساخت‌ها
همه ما در حالی در احداث و توسعه این زیرساخت‌ها تعلل می‌ورزیم که استان خراسان رضوی به سبب برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر دیگر مثل موقعیت جغرافیایی ویژه در مرکز اتصال خاورمیانه، آسیا و اروپا و مسیر جاده ابریشم و بهره‌مندی از  ۲۵۰۰ جاذبه گردشگری می‌تواند موتور محرکه اقتصاد کشور باشد.

سفر سالانه بیش از ۲۵ میلیون گردشگر داخلی و خارجی به این استان، ذخایر مناسب نفت و گاز خانگیران و راه ارتباطی مطلوب موجود با کشور چین ، ذخیره حدود سه میلیارد تن و استخراج سالانه حدود ۴۰ میلیون تن مواد متنوع معدنی، دومین قطب جمعیت متخصص و نیمه متخصص کشور و وجود نیروی کار آموزش‌دیده و ماهر تنها بخشی از توانمندی‌های این استان برای ایجاد اشتغال و توسعه تجارت و بازرگانی است.

 زیرساخت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، برخورداری از تونل‌های بادی بی‌نظیر در جهان و روزهای آفتابی متعدد و مناسب برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر، فعالیت بیش از ۵۳۰۰ واحد صنعتی و قطب تولید خودرو و قطعات یدکی در کشور ، تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی و آبزیان و داشتن رتبه‌های برتر در بسیاری از محصولات زراعی و باغی در کشور و جهان ازجمله زعفران، می‌تواند میزبان بی‌بدیلی برای سرمایه‌گذاران باشد.

کد خبر: ۱۰۶٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha