۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
ابراز تمایل طالبان برای ادامه مراودات تجاری با ایران| گذرهای فراموش شده فعال می شود؟
گزارش خبری بازار؛

ابراز تمایل طالبان برای ادامه مراودات تجاری با ایران| گذرهای فراموش شده فعال می شود؟

بیرجند- علی رغم تحولات اخیر در افغانستان مراودات تجاری در مرز ماهیرود با ابراز تمایل طالبان ادامه دارد و اگر بتوانیم دیپلماسی خوبی به‌کار ببریم می‌توان شاهد رونق گرفتن تجارت میان دو کشور باشیم.

بازار؛ گروه استان ها: خراسان جنوبی در کنار ظرفیت هایی مانند محصولات استراتژیک، معادن، قابلیت های کشاورزی، قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب و شرق و غرب، از موقعیتی به نام مرز برخوردار است که سیاستگذاری در این مورد می تواند بسیاری از قابلیت ها را به فعل درآورد و نتایج فراوانی را مانند توانمندسازی مرزنشینان، امنیت مرزی، گسترش روابط خارجی، فعال سازی دیپلماسی تجاری که همه در راستای فعال سازی اقتصاد و کمک به رشد، توسعه و امنیت می باشد، برای استان خراسان جنوبی و کشور به ارمغان بیاورد.

علی رغم تحولات اخیر  در افغانستان نه تنها گذرگاه مرزی ماهیرود در خرسان جنوبی تعطیل نشد بلکه با وجود امنیت حاکم بر منطقه و ابراز تمایل طالبان شاهد افزایش مراودات نیز بوده ایم.

خراسان جنوبی با داشتن ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، دارای چهار بازارچه مرزی است که طی سال های گذشته سه بازارچه آن به صورت یکطرفه از سوی افغانستان تعطیل شده بود و با به کاربردن دیپلماسی  خوب می توان به از سرگیری فعالیت این بازارچه ها  ور رونق تجارت میان دو کشور امیدوار بود.

علیرضا خامه زر رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان جنوبی در جلسه کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد با اشاره به نقش خراسان جنوبی در مبادلات مرزی اظهار کرد: نقش و جایگاه ویژه‌ای در حوزه صادرات به افغانستان داریم.

وی گفت: با توجه به اتفاقات اخیر در افغانستان باید همفکری شود که در انجام مبادلات و توسعه آن چه باید انجام داد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان جنوبی تصریح کرد: بازار افغانستان برای ما استراتژیک است و سالانه بیش از دو میلیارد دلار صادرات به این کشور داریم.

وی بر فراهم کردن زمینه‌ها برای جذب سرمایه‌های تجار افغانستان تاکید کرد و در خصوص پیشنهاد اداره کل راهداری در زمینه اخذ عوارض متقابل از ناوگان افغانستان هم گفت: گرفتن عوارض قیمت تمام شده محصول را برای ما بالا می‌برد.

ابراز تمایل طالبان برای ادامه مراودات تجاری با ایران| گذرهای فراموش شده فعال می شود؟

صادرات ۳۲۹ میلیون دلار کالا از مرز ماهیرود
ابوالحسن ظفر نیا معاون امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان جنوبی به آمار ۵ ماهه صادرات به افغانستان اشاره کرد و افزود: مجموع صادرات ۳۲۹ میلیون و ۷۰۱ هزار دلار بوده است.

وی با بیان اینکه از این میزان ۲۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ماده ۱۱۶ و ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کالاهای اظهاری در استان است، عنوان کرد: سال گذشته ۲۳۴ میلیون و ۷۳۹ هزار دلار کالا از گمرک و مرز ماهیرود صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری به لحاظ ارزشی صادرات از مرزهای استان ۴۳ درصد افزایش داشته است، گفت: از لحاظ وزنی یک میلیون و ۹۵ هزار و ۱۹ تن صادرات داشته‌ایم که کاهش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

ظفر نیا به آمار واردات از مرزهای استان نیز اشاره کرد و بیان داشت: دو میلیون و ۹۷۵ هزار دلار واردات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هزار و ۷۰۴ درصد رشد داشته است.

وی یکی از دلایل افزایش واردات را مربوط به انعقاد قراردادی که با شرکت کویر تایر بوده دانست و افزود: عمده واردات این شرکت از گمرک استان انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین قراردادی با شرکت زغال سنگ پرورده داشته‌ایم که ورود ماشین آلات مورد نیاز از گمرک استان انجام شود.

معاون امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان جنوبی تصریح کرد: هزار و ۳۰۸ دستگاه کامیون با ۳۸ هزار و ۳۱۷ تن کالا از گمرکات استان ترانزیت شده که ۴۴ درصد کاهش داشته است.

ظفرنیا به آمار مقایسه‌ای صادراتی در تیرماه و مرداد ماه سال جاری هم اشاره کرد و افزود: با توجه به تحولات افغانستان در این برهه گمرک و بازارچه ماهیرود تعطیلی نداشته و از لحاظ ارزشی ۲ درصد و به لحاظ وزنی ۷ درصد افزایش صادرات را داشته‌ایم.

با توجه به تحولات افغانستان در این برهه گمرک و بازارچه ماهیرود تعطیلی نداشته و از لحاظ ارزشی ۲ درصد و به لحاظ وزنی ۷ درصد افزایش صادرات را داشته‌ایم

به گفته وی ۶۶ میلیون دلار صادرات در مرداد و ۵۸ میلیون دلار در تیر ماه صادرات از استان انجام شده است.

نماینده سازمان اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به تغییر و تحولات در افغانستان در بحث مراودات مالی به مشکل خوردیم که در چند روز آینده اثرات خود را نشان خواهد داد.

رجایی زاده گفت: برای یزدان بحث خرده فروشی را مطرح کرده بودیم و این مربوط به زمان دولت مرکزی افغانستان بوده لذا بایستی در شرایط جدید به دنبال بازگشایی کامل بازارچه باشیم.

۴۳ درصد صادرات به افغانستان از مرز ماهیرود
علی صادقی معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه عنوان کرد: صادرات کشور به افغانستان در ۴ ماهه یک میلیون ۸۰۰ هزار تن با ارزش ۷۲۸ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به جایگاه استان در صادرات به افغانستان بیان کرد: بر اساس آمار ۳۵ درصد از لحاظ ارزشی و ۴۳ درصد به لحاظ وزنی صادرات کشور به افغانستان از مرز ماهیرود انجام می‌شود.

ابراز تمایل طالبان برای ادامه مراودات تجاری با ایران| گذرهای فراموش شده فعال می شود؟

تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه در مرز ماهیرود
حسین زارعی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود روز به روز در حال تکمیل است، بیان کرد: نرم افزاری پیاده سازی کرده‌ایم که به طور کامل فرایند ورود و خروج کالا از منطقه ویژه اقتصادی را رصد می‌کند.

وی با بیان اینکه فرصتی به وجود آمده که باید ثباتی را در حوزه اقتصادی ایجاد کنیم، تصریح کرد: مباحث و مشکلاتی در دولت مرکزی افغانستان داشته‌ایم که باید پیگیری کنیم تا حل شود.

کاهش ۷۰ درصدی خروج خودرو از پایانه ماهیرود
مهدی علیزاده رئیس اداره ترانزیت اداره کل حمل و نقل و راهداری خراسان جنوبی اظهار کرد: پس از تصرف بندر ابونصر فراهی توسط طالبان از خروج ناوگان ایرانی جلوگیری کردیم.

وی در خصوص وضعیت جابجایی مسافران از مرز ماهیرود عنوان کرد: از ۳ تیرماه سال جاری فقط خروج مسافر از مرز ماهیرود داریم و ورود مسافران افغان به داخل ایران ممنوع است.

وی عنوان کرد: در زمینه ورود خودرو به پایانه مرزی ماهیرود در مرداد ماه ۶۶ درصد و در پنج ماهه سال جاری ۶۹.۸ درصد کاهش داشته‌ایم.

رئیس اداره ترانزیت اداره کل حمل و نقل و راهداری خراسان جنوبی ادامه داد: در خروج خودرو از پایانه ماهیرود در پنج ماهه ۷۰ درصد و در مرداد ماه سال جاری ۶۸.۵ درصد کاهش داشته‌ایم.

علیزاده با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل مسافری عملاً پایانه مرزی ماهیرود تعطیل است، گفت: در زمینه صادرات سفر در مرداد ماه ۹۵ درصد کاهش و در ۵ ماهه سال جاری ۹۶ درصد سفر صادراتی کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه پیگیر اخذ عوارض متقابل از افغانستان تا زمانی که آنها این عوارض را دریافت می‌کنند، هستیم، گفت: همچنین به دنبال انتقال امورات به پس‌کرانه هستیم و تلاش داریم امورات از جمله تشریفات گمرکی از نقطه صفر مرزی به پس‌کرانه منتقل شود.

آمادگی مرزبانی در صورت بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان
سرهنگ علیرضا شاهوردی نماینده مرزبانی خراسان جنوبی گفت: با واکاوی که در ۵ ماهه داشته‌ایم نگرانی در حوزه اقتصاد نداریم.

وی با بیان اینکه مرزبانی آمادگی دارد که هر سه بازارچه استان بازگشایی شود، عنوان کرد: انتظار ما در وهله اول بازگشایی بازارچه و گمرک مرزی یزدان است.

وی با بیان اینکه مرزبانی بیشترین اقدامات را در حوزه تسهیل مراودات اقتصادی انجام داده است، ادامه داد: همچنان در امر تسهیل صادرات آمادگی لازم را داریم.

لزوم توجه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی
مهدی حیدری فرد رئیس نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مرز خراسان جنوبی در اتفاقات اخیر افغانستان تعطیل نشد، اظهار کرد: تاکید بر ادامه مراودات تجاری استان است.

وی با اشاره به اینکه راهبرد دشمن این است که بازار افغانستان را از حضور ایران خالی کنند، ادامه داد: بعد از تصرف گمرک ابونصر فراهی طالبان خودش متقاضی ادامه و افزایش مراودات تجاری از مرز شد.

وی عنوان کرد: افزایش تعرفه‌هایی داشته‌اند که ممکن است قدرت رقابت پذیری کالاهای ما را در افغانستان کم کند.

باید در حوزه سرمایه گذاری تحرک و فعالیت بیشتری انجام شود و جلسه مشترکی با طرف افغانستانی در خصوص جذب سرمایه گذاران و معرفی پتانسیل‌های استان برگزار شود

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در مباحث جذب سرمایه گذاری فعالین اقتصادی ولایت فراه باید مورد توجه قرار گیرند، افزود: رایزن‌های اقتصادی ما در افغانستان باید برای جذب سرمایه گذاری ورود کنند.

وی بر توجه صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان تاکید کرد و بیان داشت: باید صادراتی که در بازارهای داخلی تورم ایجاد نکند دنبال شود.

وی سرمایه گذاری‌های مشترک در افغانستان را از دیگر راهکارهای توسعه مراودات عنوان کرد و افزود: برای بازگشایی مرز تا کنون فقط تمایل از سوی ایران بوده و این ۵۰ درصد کار است و مابقی باید از سوی افغانستان پیگیری شود.

حیدری فرد مطرح کرد: اگر با سیاست گذاری بد جلوی مانور بخش خصوصی گرفته شود پاکستان جای ما را در افغانستان خواهد گرفت.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید از ارتباط با اتاق تجارت افغانستان استفاده کنیم، ادامه داد: منطبق بر شرایط حال حاضر افغانستان یک پکیج جدید و جذاب سرمایه گذاری با توجه به مشوق‌ها ارائه شود.

پیگیری برای بازگشایی سه بازارچه‌ مرزی خراسان جنوبی
سعید بهشتی راد رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه اولویت تجارت با افغانستان بر کسی پوشیده نیست، افزود: افغانستان پنجمین کشور هدف صادراتی ایران است و سالانه حدود سه میلیارد دلار مبادلات تجاری با این کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه تمام ایرانی‌ها برای افغان‌ها دغدغه داشته‌اند، بیان کرد: افغانستان هم به لحاظ مسائل اقتصادی و هم به لحاظ اشتراکات فرهنگی بسیار برای ما مهم است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان جنوبی با بیان اینکه شریان اصلی اقتصاد افغانستان را بخش خصوصی، تجار و فعالان اقتصادی به عهده دارند، ادامه داد: ارتباط با بخش خصوصی می‌تواند ما را به اهداف برساند.

بهشتی راد با بیان اینکه موضوع بازارچه‌ها دغدغه ما است و شاید در حکومت جدید بتوان آن را به نتیجه رساند، تصریح کرد: امکان پذیرش سرمایه‌های افغانستان در کشور فراهم شود.

رسول عباسی نماینده دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی هم گفت: باید در حوزه سرمایه گذاری تحرک و فعالیت بیشتری انجام شود و جلسه مشترکی با طرف افغانستانی در خصوص جذب سرمایه گذاران و معرفی پتانسیل‌های استان برگزار شود.

کد خبر: ۱۰۵٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha