۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
احتمال رفع تحریم صادرات فرش به عنوان یک کالای زینتی| دولت روحانی قدمی برای فرش برنداشت
احد عظیم زاده در گفتگو با بازار عنوان کرد؛

احتمال رفع تحریم صادرات فرش به عنوان یک کالای زینتی| دولت روحانی قدمی برای فرش برنداشت

تبریز- بزرگ‌ترین صادرکننده فرش دستباف ایران از احتمال رفع تحریم صادرات فرش به عنوان یک کالای زینتی خبر داد و گفت: با این کار شاهد رونق بزرگی در صنعت فرش دستباف کشور خواهیم بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: احد عظیم زاده بزرگ‌ترین صادرکننده فرش دستباف ایران و یکی از ۱۰۰ کارآفرین برتر کشور است که اخیراً به عنوان رئیس اتحادیه فرش فروشان تبریز نیز انتخاب شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه راکد شدن بازار به معنی پایین آمدن قیمت فرش دستباف نیست، گفت: در بازار مصالح مورد نیاز برای فرش شاهد تورم بالایی هستیم ولی قیمت فرش به این اندازه رشد نکرده است.

عظیم زاده با بیان اینکه قیمت فرش باید واقعی شود، افزود: در این پنج سال اخیر قیمت بیشتر کالاها و اجناس رشد ۱۵ برابری داشته درحالی که فرش دستباف حدود ۵ برابر رشد قیمت داشته است.

وی ادامه داد: حقوق کارگر روزمزد بالای ۲۵۰ هزار تومان است ولی بافنده و هنرمند فرش کمتر از این مبلغ، حقوق روزانه دارد و با خلق این آثار نفیس دیسک کمر و گردن می‌گیرد و بینایی چشم‌هایش نیز ضعیف می‌شود.

احتمال رفع تحریم صادرات فرش به عنوان یک کالای زینتی| دولت روحانی قدمی برای فرش برنداشت

۵ سال است به آمریکا و عربستان فرش صادر نکرده ایم
رئیس اتحادیه فرش فروشان تبریز گفت: تحریم‌ها و کرونا مشکل اصلی در صادرات و رونق بازار فرش است، با اینکه تحریم‌ها مانع اصلی نیست و می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم ولی کرونا مشکلات زیادی ایجاد کرده و ۵ سال است به آمریکا و عربستان نتوانسته ایم فرش صادر کنیم.

عظیم زاده با اشاره به اینکه اگر تحریم فرش به عنوان یک کالای زینتی برداشته شود شاهد تحول عظیمی در این هنر صنعت خواهیم بود، افزود: ۲ سال است آن چنان فرشی به کشورهای دیگر صادر نکرده ایم که با اتمام کرونا و واکسینه شدن کشورها و همچنین کشور خودمان رونق دوباره ای را در بازار فرش دستباف شاهد خواهیم بود.

احتمال افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت فرش دستباف
بزرگ‌ترین صادرکننده فرش دستباف ایران از احتمال افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت فرش دستباف خبر داد و گفت: با افزایش صادرات پیش بینی می‌کنیم قیمت فرش دستباف تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: در تبریز برنامه‌های مختلفی داریم و می‌خواهیم با تولید فرش با رنگ‌های متنوع در اندازه‌های گوناگون و همچنین طرح‌های جدید و منطبق با نیاز بازارهای جهانی گام بزرگی در جهت رونق هنر صنعت فرش دستباف برداریم.

عظیم زاده ابراز داشت: کرونا ضربات بزرگی بر این صنعت وارد کرد و دو سال است بسیاری از فرش فروشان تبریزی کار نکرده و درآمدی نداشته اند.

احتمال رفع تحریم صادرات فرش به عنوان یک کالای زینتی| دولت روحانی قدمی برای فرش برنداشت

یک دهم جمعیت کشور از فرش ارتزاق می‌کنند
این کارآفرین برتر کشور افزود: دولت روحانی کاری برای اعتلای جایگاه فرش و هنرمندان فرش باف انجام نداد، فقط کارشان برگزاری نمایشگاه بود که آن هم دردی را دوا نمی‌کرد.

عظیم زاده ادامه داد: بیش از دو میلیون نفر قالیباف در کشور داریم که با احتساب هر خانواده ۴ نفری حدود هشت میلیون نفر از هنر صنعت فرش دستباف ارتزاق می‌کنند که یک دهم جمعیت کشور می‌شود و رقم بسیار بالایی است.

وی سپس افزود: این جمعیت نشان از اهمیت فرش در کشور دارد. باید دولت جدید نگاه ویژه ای به فرش داشته باشد. در استان آذربایجان شرقی نیز شغل اصلی مردم قالیبافی است و باید نمایندگان مجلس و مسئولان توجه جدی به این هنر صنعت داشته باشند.

عظیم زاده همچنین ابراز داشت: دولت سیزدهم کار سختی در پیش دارد و نمی‌تواند معجزه کند ولی یقین داریم که شاهد پیشرفت‌های بزرگی در تمامی عرصه‌ها طی این چهار سال آینده خواهیم بود. فرش دستباف به عنوان یک کالاهای غیرنفتی می‌تواند باعث ارز آوری برای کشورمان باشد و ضروری است دولتمردان سیزدهم به این نکته توجه کنند و زمینه رونق صادرات فرش دستباف را فراهم سازند.

بزرگ‌ترین صادرکننده فرش دستباف ایران در پایان از احتمال رفع تحریم صادرات فرش به عنوان یک کالای زینتی خبر داد و گفت: با این کار شاهد رونق بزرگی در صنعت فرش دستباف کشور خواهیم بود.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha