۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
دهلران همچنان توسعه نیافته
یادداشت؛

دهلران همچنان توسعه نیافته

ایلام- «شهرستان دهلران یکی از پرظرفیت ترین مناطق کشور در بخش نفت و گاز و کشاورزی است که هنوز توسعه پیدا نکرده است» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه ای برای بازار است.

لیلا کایی؛ بازار؛ بدون شک دهلران با ۷۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان ایلام به عنوان مهمترین شهرستان در استان ایلام به لحاظ اقتصادی محسوب می شود.این شهرستان دارای ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.

بیش از ۹۰ درصد نفت غرب کشور و بیش از ۵۰ درصد محصولات کشاورزی در کل استان ایلام در این شهرستان تولید می شود، به رغم همه این ظرفیت ها اما همچنان این شهرستان محروم است.

بیکاری، عدم وجود امکانات، نبود واحدهای تولیدی پایین دستی در صنعت نفت و گاز شهرستان، پروژه های نیمه متعدد و...از مشکلات بزرگ بر سر راه توسعه این شهرستان است.

طبق گفته مسئولان شهرستان ۵۳ واحد صنعتی در شهرستان وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۹ واحد غیرفعال و مابقی فعال هستند که برای واحدهای غیرفعال باید چاره اندیشی و رفع مشکل شود تا به چرخه کار و تولید برگردند

کارخانه سیمان دهلران بعد از ۱۶ سال به دلیل بی توجهی مسئولان کشوری و استانی هنوز تکمیل نشده و وعده های مسئولان برای رونق تولید و اشتغال ۵۰۰ نفر از جوانان شهرستان در این کارخانه محقق نشده است.

پتروشیمی و ان جی ال دهلران دو پروژه مهم و ملی شهرستان دهلران هستند که هنوز تکمیل و منجر به رونق تولید و اشتغال در منطقه نشده اند.پروژه ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران، زنجیره‌ای از تولید و فناوری ساخت کارخانه پتروشیمی است که با راه اندازی آن ایده تکنولوژی تبدیل گاز مایع به خوراک پتروشیمی را عملی می شود.

دهلران همچنان توسعه نیافته

طبق گفته مسئولان شهرستان ۵۳ واحد صنعتی در شهرستان وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۹ واحد غیرفعال و مابقی فعال هستند که برای واحدهای غیرفعال باید چاره اندیشی و رفع مشکل شود تا به چرخه کار و تولید برگردند.

چشمه های آبگرم دهلران یکی از بی نظریرین ظرفیت های گردشگری برای توریسم درمانی است که متاسفانه کمترین استفاده از ظرفیت خدادادی می شود

راه های ارتباطی این شهرستان سال هاست بی مرگ می دهند، چهاربانده کردن محور دهلران-اندیمشک و مهران-دهلران هنوز محقق نشده تا این شهرستان همچنان روند مناسبی در بحث توسعه طی نکند.

مرز چیلات سال هاست تصویب شده ولی هنوز زیرساخت های این مرز تکمیل نشده و به رغم اقدامات لازم برای بازگشایی این مرز هنوز در آن سوی مرز یعنی خاک عراق اقدامی برای ایجاد مرز انجام نشده است.

دهلران همچنان توسعه نیافته

چشمه های آبگرم دهلران یکی از بی نظریرین ظرفیت های گردشگری برای توریسم درمانی است که متاسفانه کمترین استفاده از ظرفیت خدادادی می شود.

منابع و ظرفیت های نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری و... شهرستان دهلران پیش از آنکه  مایه  امید به پیشرفت، ترقی و رفاه مردم باشد، به آینه دق مردم و جوانانی تبدیل شده است

مردم شهرستان دهلران در تابستان گرمای ۵۰ درجه را تجربه می کنند و این شهرستان یکی از گرم ترین مناطق ایران است با این وجود امکانات رفاهی برای مردم مناسب نیست.

از مطالبات اصلی مردم شهرستان دهلران تکمیل پروژه های نیمه تمام است و متاسفانه عمر برخی از این پروژه ها به بیش از ۱۰ سال می رسد که ضمن اتلاف سرمایه موجب  نگرانی و نارضایتی مردم شده است، عدم نقدینگی و اعتبار مناسب مهم ترین دلیل راکد ماندن این پروژه هاست.

منابع و ظرفیت های نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری و... شهرستان دهلران پیش از آنکه  مایه  امید به پیشرفت، ترقی و رفاه مردم باشد، به آینه دق مردم و جوانانی تبدیل شده است.

 آثار معضل دردناک بیکاری در دهلران را به خوبی می‌توان در رفتارهای اجتماعی دید، خیابان اصلی شهر، مملو از جوانانی است که بیهوده وقت می گذرانند، افزایش آمار طلاق، خودکشی و افسردگی از دیگر پیامدهای منفی بیکاری در دهلران است.

امیدواریم محرومیت در دهلران مسئولان را به بازنگری در برنامه ها و پیدا کردن دلایل این محرومیت‌ها ترغیب کند و مشکلات متعددی این شهر را در محاصره خود گرفته حل شوند.

شهرستان دهلران با توجه به اینکه بزرگترین تولید کننده و قطب اول نفت و گاز غرب کشور است بدون شک شایسته توسعه و رفع محرومیت ها است.جوانان این شهرستان باید سهمی از این همه ظرفیت نفت و گاز و کشاورزی داشته باشند.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha