۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
نفت برنت،11 درصد، نفت آمریکا 10 درصد گران تر شد| مذاکرات وین طولانی شد، خیال اوپک پلاس راحت
بیشترین رشد هفتگی نفت در یک سال اخیر به ثبت رسید

نفت برنت،11 درصد، نفت آمریکا 10 درصد گران تر شد| مذاکرات وین طولانی شد، خیال اوپک پلاس راحت

نفت بیشترین رشد هفتگی را در یک سال اخیر به ثبت رسانده است. رشدی که در سایه طولانی شدن مذاکرات وین، کمک می کند تا اعضای اوپک پلاس با اطمینان بیشتری به افزایش تولید خود ادامه دهند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: طلای سیاه بیشترین رشد هفتگی را در یک سال اخیر به نام خود ثبت کرد. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال جهش ۱۱ درصدی را در یک هفته گذشته شاهد بود. نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و ۶۳ سنت معادل ۲.۳ درصد افزایش به ۷۲ دلار و ۷۰ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با یک دلار و ۳۲ سنت معادل ۲ درصد رشد به ۶۸ دلار و ۷۴ سنت رسید. قیمت نفت آمریکا هم با جهشی ۱۰ درصدی به کار خود در این هفته پایان داد. این بزرگترین رشد هفتگی قیمت نفت خام از ژوئن ۲۰۲۰ تا کنون است.

قیمت‌های جهانی نفت که در سه هفته نخست اوت در پی وضع قرنطینه از سوی چین، حدود ۱۱ دلار در هر بشکه معادل ۱۵ درصد سقوط کردند، در هفته گذشته بیشترین رشد قیمت هفتگی را در یک سال اخیر به ثبت رساند

 بسیاری از کارشناسان کاهش تولیدات خلیج مکزیک را دلیل اصلی رشد قیمت ها می دانند. تولید کنندگان نفتی روز جمعه ۵۹ درصد تولید نفت خلیج مکزیک را تعطیل کردند. طوفان اوایل هفته آتی به لوئیزیانا می رسد.

ادوارد مویا تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «تجار انرژی با توجه به احتمال اختلال در تولید نفت خبیج مکزیک در حال بالا بردن قیمت ها هستند. همچنین احتمال مقاومت اوپک پلاس در برابر درخواست ها برای افزایش تولید با توجه به اوج گیری سویه دلتا دیگر عامل رشد قیمت بوده است.» در این میان برخی دیگر از کارشناسان مدعی است نگرانی ها درباره روند تقاضا کاهش یافته و بازار می تواند روند با ثباتی را طی کند.

نفت برنت،11 درصد، نفت آمریکا 10 درصد گران تر شد| مذاکرات وین طولانی شد، خیال اوپک پلاس راحت
قیمت نفت در ۶ ماه گذشته

افت قیمت، تصمیم اوپک پلاس را زیر سوال برد

قیمت نفت خام در اوایل ژوئیه به بالاترین رقم در ۲۰۲۱ رسید. نفت خام برنت در ششم ژوئیه ۷۷.۸۴ دلار در هر بشکه معامله می‌شد. اما رفته رفته با اوج گیری کرونای دلتا قیمت ها روند نزولی یه خود گرفت. به گزارش رویترز قیمت‌های جهانی نفت در سه هفته نخست اوت در پی وضع قرنطینه از سوی چین، حدود ۱۱ دلار در هر بشکه معادل ۱۵ درصد سقوط کردند و برنامه افزایش تولید اوپک پلاس را زیر سوال بردند. آژانس بین المللی انرژی دورنمای تقاضا برای نفت را تا پایان سال مورد بازبینی نزولی قرار داده و نسبت به ایجاد مازاد عرضه در سال ۲۰۲۲ هشدار داده است.

با طولانی شدن روند مذاکرات هسته ای، اوپک پلاس با بازگشت قریب الوقوع نفت ایران به بازار جهانی روبرو نیست و به نظر می رسد تقاضا برای نفت به حد کافی قوی باشد تا بشکه های اضافی را جذب کند

با این وجود گروه اوپک پلاس که در راس آن عربستان سعودی و روسیه قرار دارد، به تدریج در حال احیای میزان عظیمی تولید فریز شده نفت در دوران پاندمی هستند و طبق نظرسنجی بلومبرگ از معامله گران و تحلیلگران، احتمالا در نشست اول سپتامبر افزایش تولید ماه آینده را تصویب خواهند کرد.

این گروه تاکنون حدود ۴۵ درصد از محدودیت عرضه ای که از بهار گذاشته اجرا کرد را احیا کرده است. تحت برنامه ای که با نظارت شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اجرا می‌شود، اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۲ ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه خواهد کرد.

حالا اعضای این کارتال قرار است که هفته جاری دوباره درباره میزان افزایش تولیدات نفتی تصمیم بگیرند. بلومبرگ در گزارشی نوشته، انتظار می‌رود اوپک و متحدانش در اجلاس هفته آینده بر سر تصمیم خود در مورد افزایش تولید نفت بمانند.

ضمن اینکه با طولانی شدن روند مذاکرات هسته ای، اوپک پلاس با بازگشت قریب الوقوع نفت ایران به بازار جهانی روبرو نیست و به نظر می رسد تقاضا برای نفت به حد کافی قوی باشد تا بشکه های اضافی را جذب کند.

نفت برنت،11 درصد، نفت آمریکا 10 درصد گران تر شد| مذاکرات وین طولانی شد، خیال اوپک پلاس راحت
قیمت نفت  آمریکا

نفت ارزان شد، هند و ژاپن بیشتر خریدند

هرچند که افت قیمت نفت در هفته های گذشته منجر به بروز نگرانی هایی در بین تولیدکنندگان نفتی شده بود، اما تعداد کشورهایی که این وضعیت برای آنها دلچسب بود، کم نبودند. آنگونه که آمارهای اعلامی نشان می دهد تقاضا در هند و ژاپن که بعد از چین بزرگترین واردکنندگان نفت در آسیا هستند، روبه افزایش است. هند بالاترین میزان واردات نفت را در ماه اوت طی ۵ ماه گذشته داشته است. شرکت تحقیقاتی کپلر تخمین می زند هند در این ماه ۴.۳۳ میلیون بشکه در روز نفت خریداری کرده است. همچنین تخمین زد می شود که در این ماه ۳.۳۶ میلیون بشکه در روز نفت وارد ژاپن شده باشد که بسیار بالاتر از ۲.۵۶ میلیون بشکه پیش‌بینی شده است. همچنین احتمال می رود که خرید نفت چین در ماه اوت به ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

 به نظرمی رسد که این بازارهای مصرف انرژی در آسیا از فرصتی ارزانی نفت به بهترین نحو استفاده کرده و بخشی از نیاز خود را از محل نفت حدود ۶۷ دلاری تامین کنند.

کد خبر: ۱۰۴٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha