۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
دلار بهانه جدید افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن| برق صنایع وصل شد، اما خبری از ارزانی نیست
بورس عامل گرانی کالاها در بازار است؟

دلار بهانه جدید افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن| برق صنایع وصل شد، اما خبری از ارزانی نیست

با وجود اینکه ۷۰ درصد برق صنایع تامین می شود اما هنوز خبری از کاهش قیمت ها در بازار نیست. رییس سابق اتحادیه آهن فروشان میگوید با توجه به گرانی دلار، احتمالا قیمت میلگرد و تیرآهن بازهم بالاتر می رود.

بازار؛ گروه صنعت: برق صنایع وصل شد اما خبری از کاهش  قیمت فولاد و مصحولات فولادی نیست. اکنون بهانه جدید روند افزایشی قیمت ارز در کشور  است.آیا این روند ادامه خواهد یافت یا ترمز گرانی را دولت جدید که رسما از امروز وزرای اقتصادی اش  سکان را در دست گرفته اند، خواهد کشید؟

 آنگونه که محمد آزاد رییس سابق اتحادیه آهن فروشان به خبرگزار بازار می گوید: در حال حاضر هر کیلو میلگرد به طور متوسط به قیمت ۱۸/۵۰۰هزار تومان فروخته می شود که نسبت به ماه گذشته حدود هزار تومان افزایش را نشان می دهد.  تیر آهنی که قبل از قطعی های برق حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت داشته این روزها به قیمت ۱۸ هزار  و ۵۰۰ تومان فروخته می شود. جالب است که بدانید قیمت هر کیلو میلگرد در ابتدای سال حدود ۱۳ هزار تومان بود . 

این فعال بازار می گوید: حالا که طبق اعلام مسئولان نیرو، صنایع ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را دریافت می کنند، باید به قیمت های قبلی بازگردیم. اما  معمولا وقتی قیمت محصولی بالا می رود، دیگر خبری از کاهش قیمت نیست.

او که با انتقاد از نحوه قیمت گذاری کالا در بورس، گفت: انبارهای فولاد پر از کالا بوده و عرضه هم به انداز کافی است بنابر این دلیلی برای ادامه این گرانی ها وجود ندارد. اما مشکل اینجاست که بورس اجازه کاهش قیمت ها را نمی دهد.

وی افزود: باید سازوکار عرضه فولاد در بورس مشخص باشد؛ باید نحوه تعیین کف قیمتی شفاف باشد و در یک کانال مشخص تثبیت شود تا صنایع تولیدی توان برنامه‌ریزی و چشم‌انداز فصلی برای تولید خود داشته باشند.

آزاد می گوید: بورس کالا علاوه بر شفافیت باید کشف قیمت هم انجام دهد با این حال افزایش قیمت‌ها افسارگسیخته شده است.

طبق اعلام مسئولان نیرو، صنایع ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را دریافت می کنند و تولید به حالت عادی برگشته  اما خبری از کاهش قیمت نیست. هر کیلو تیرآهن به قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و میلگرد ۱۸ هزار تومان در بازار فروخته می شود 

دلار بالا رفت، فولاد گران تر شد 
به گزارش بازار در حالی بازار در یک ماه گذشته شاهد رشد حدود ۷ درصدی قیمت ها به بهانه قطع برق بوده که فعالین بازار نگران تداوم این گرانی ها هستند. البته این بار بهانه، گرانی دلار است. آزاد با بیان اینکه قیمت گذاری فولاد و محصولات فولادی در بورس بر مبنای قیمت جهانی تعیین می شود، ادامه داد : هر گونه تغییر قیمت دلار به صورت  مستقیم قیمت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

او همچنین با اشاره به نحوه قیمت گذاری فولاد و محصولات فولادی ادامه داد:  صفر تا صد تولید فولاد  و محصولات فولادی  در داخل انجام می شود. نه سنگ آهن محصولات فولادی  وارداتی است و نه کارگر خارجی روی آن کار می کند و نه برق و گاز را به قیمت جهانی دریافت می کند. چرا قیمت چنین محصولی باید وابسته به دلار باشد  و بر مبنای فوب خلیج فارس تعیین شود.؟   

آزاد با اشاره به رشد قیمت دلار، گفت : حالا که قیمت دلار بالا رفته احتمالا در روزهای آینده شاهد رشد دوباره قیمت میلگرد و تیر آهن در بازار باشیم.  

قیمت گذاری فولاد و محصولات فولادی در بورس بر مبنای قیمت جهانی تعیین می شود. به همین دلیل  هر گونه تغییر قیمت دلار به صورت  مستقیم قیمت ها را تحت تاثیر قرار می دهد

آیا تولید مصالح ساختمانی برای تولید یک میلیون مسکن کافی است؟
هرچند که مصالح موجود در بازار کفاف تقاضای موجود را می  دهد اما سوال اینجاست که آیا بازار پاسخ گویی وعده تولید یک میلیون مسکن را که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت سیزدهم اعلام کرده را دارد؟

آزاد در اینباره می گوید: تولید مصالح ساختمانی در کشور ما به اندازه کافی بوده و در صورت افزایش ساخت و ساز مشکلی به وجود نمی آید.

این فعال بازار می گوید: انبارهای فولادی پر از کالاست. عرضه به قدری زیادی است که بسیاری از  تولیدکنندگان به دنبال راهی برای صادرات محصولات خود هستند.  

او همچنین درباره معاملات در بازار آهن، گفت: معاملات در بازار آهن روند کندی در پیش گرفته است و تقریبا تقاضای آنچنانی برای خرید در بازار وجود ندارد.

آزاد همچنین  در پاسخ به این سوال که آیا در بازار میلگرد و تیر آهن هم با احتکار کالا مواجه هستیم، ادامه داد: صادرات تا پایان شهریور تمدید شده و بیشتر دارندگان فولاد و محصولات فولادی به دنبال صادرات  و کسب درآمد ارزی هستند.  

کد خبر: ۱۰۴٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha